اموزش کالکشن سازی در طراحی لباس، کالکشن سازی در طراحی لباس چیست؟

اموزش کالکشن سازی در طراحی لباس

اموزش کالکشن سازی در طراحی لباس طراحی کالکشن در صنعت لباس به مجموعه‌ای از لباس‌ها اطلاق می‌شود که با الهام از یک منبع خاص و برای یک فصل خاص طراحی می‌شوند. مد و فشن بسیار وابسته به زمان هستند، به گونه‌ای که ممکن است چیزی که امروز محبوب است، یک ماه بعد دیگر مورد پسند نباشد. به همین دلیل، صنعت پوشاک دائماً در حال طراحی کالکشن‌های جدید است. یکی از روش‌هایی که طراحان و برندهای لباس برای نمایش محصولات خود و تشویق افراد به خرید استفاده می‌کنند، طراحی کالکشن‌های فصلی است.

یک کالکشن می‌تواند شامل لباس، کفش، اکسسوری یا ترکیبی از این موارد باشد. این کالکشن‌ها می‌توانند پیش‌بینی طراحان مشهور از ترندهای آینده را نشان دهند، از جمله رنگ‌ها، برش‌های دوخت، الگوهای مختلف پارچه و سایر جزئیات. این مجموعه طراحی‌ها همان محصولاتی هستند که برندها به خرده‌فروشان می‌فروشند و شما در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها آن‌ها را مشاهده می‌کنید. حالا، اجازه دهید با تعدادی از این کالکشن‌ها شما را آشنا کنیم.

انواع کالکشن سازی در طراحی لباس

در ادامه انواع کالکشن سازی که در طراحی لباس وجود دارد را به شما معرفی می کنیم.

بریج کالکشن (Bridge Collection)

بریج کالکشن نوعی خط تولید لباس است که توسط زیرمجموعه‌های برندهای معروف عرضه می‌شود. به عنوان مثال، کالکشن لباس‌های طراحی‌شده توسط D&G قیمت بالایی دارند. اما G&G به عنوان زیرمجموعه‌ای از این برند، لباس‌هایی با قیمت کمتر ارائه می‌دهد. به همین ترتیب، بریج کالکشن‌های Lauren زیرمجموعه برند رالف لورن، DKNY زیرمجموعه Donna Karan، و خط تولید JOE که متعلق به برند Joseph Abboud است، نمونه‌های دیگری از این نوع کالکشن‌ها هستند.

کالکشن بریج از نظر ظاهری شبیه محصولات طراح اصلی هستند اما از پارچه‌های ارزان‌تری ساخته می‌شوند. رقابت در این بخش بسیار بالا است زیرا هزینه تولید لباس‌ها نسبت به قیمتی که برچسب خورده کمتر است. اما همچنان از اعتبار برند اصلی بهره می‌برند. امروزه تقریباً همه برندها یک بریج کالکشن دارند. زمانی که یک طراح لباس محبوب متوجه کاهش مشتریان محصولات گران‌قیمت خود می‌شود. با ایجاد بریج کالکشن تلاش می‌کند تا این مشتریان را با قیمت‌های پایین‌تر حفظ کند.

کالکشن سازی کپسولی در طراحی لباس (Capsule Collection)

کالکشن کپسولی به مجموعه‌ای از لباس‌ها و اکسسوری‌های کلیدی اطلاق می‌شود که برخلاف کالکشن‌های معمولی، شامل تعداد آیتم‌های کمتری هستند و برای مدت محدودی عرضه می‌شوند. به طور معمول اموزش کالکشن سازی در طراحی لباس، کالکشن‌های جدید لباس در فصل‌های بهار و پاییز معرفی می‌شوند، اما کالکشن کپسولی در فاصله بین این دو فصل ارائه می‌شود تا نام برند دوباره در ذهن مخاطبان تداعی شود. این کالکشن‌ها اغلب شامل آیتم‌هایی هستند که به راحتی با سایر لباس‌ها ست می‌شوند و به یک ترند خاص وابسته نیستند. به عنوان مثال، بلوز سفید دکمه‌دار یک آیتم کپسولی محسوب می‌شود زیرا علاوه بر اینکه می‌تواند در یک استایل کلاسیک به کار رود، با لباس‌ها و استایل‌های مختلف نیز هماهنگی دارد.

ریزورت کالکشن (Resort wear Collection)

کالکشن‌های ریزورت معمولاً برای قشر مرفه طراحی می‌شوند. دلیل این امر آن است که در سال‌های اخیر، افراد ثروتمند پس از تعطیلات کریسمس به مناطق گرمسیر سفر کرده و اوقات خود را در آب و هوای گرم می‌گذرانند. بنابراین، این لباس‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که برای سفرهای مختلف مناسب باشند. لباس‌های ریزورت کالکشن هم برای تعطیلات و هم برای سبک زندگی لوکس کاربرد دارند.

آموزش کالکشن سازی دیفیوژن (Diffusion Fashion Collection)

دیفیوژن کالکشن‌ها نوعی کالکشن برای قشر متوسط هستند. این کالکشن‌ها توسط طراحان بزرگ طراحی شده‌اند اما با قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر ارائه می‌شوند. می‌توان این کالکشن‌ها را عمدتاً در فروشگاه‌هایی مانند H&M و Target یافت. دیفیوژن کالکشن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسد و بنابراین برای تعداد بیشتری از افراد در دسترس قرار می‌گیرد. این روند به نظر می‌رسد که با طراحانی مانند دولچه و گابانا و جورجو آرمانی آغاز شده است که لاین‌های ارزان‌تری مانند D&G و Armani Exchange را راه‌اندازی کردند.

موارد ذکر شده نمونه‌ای از انواع بی‌شمار کالکشن‌هایی هستند که توسط طراحان مطرح دنیا تولید می‌شوند. قیمت لباس‌های یک برند نیز فاکتور مهمی در دسته‌بندی کالکشن لباس به شمار می‌رود. برخی از برترین طراحان لباس آثار خود را در فشن ویک‌ها ارائه می‌کنند، در حالی که دیگران طراحی‌های خود را در نمایشگاه‌های تجاری صنعت پوشاک یا برای خریداران در نمایشگاه‌های خود به نمایش می‌گذارند. برخی دیگر نیز محصولات خود را به صورت آنلاین، در کاتالوگ‌ها یا از طریق بازاریابی به مخاطبان معرفی می‌کنند.

اموزش صفر تا صد کالکشن سازی در طراحی لباس

با این شناخت اولیه، بهتر است به سراغ پنج گام مهم برای ساخت یک کالکشن لباس برویم. برخی از این گام‌ها طولانی‌تر هستند و خود به چند مرحله تقسیم می‌شوند. ما تلاش کرده‌ایم تا مراحل را به طور کامل برای شما توضیح دهیم تا بتوانید اولین کالکشن لباس خود را طراحی کنید.

تحقیق در مورد بازار و الهام از موضوعات مختلف

اساساً می‌توان گفت که برای ایجاد یک کالکشن در طراحی لباس، اولین گام انتخاب موضوع کالکشن است. این موضوع می‌تواند الهامی از طبیعت باشد یا از دوره‌های تاریخی خاص برگرفته شود. برای درک بهتر، می‌توانید به فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها رفته و پارچه‌های مختلف را از نزدیک لمس کنید. این کار افق دید شما را گسترده کرده و ایده‌های جدیدی برای طراحی لباس به شما می‌دهد.

در حین انتخاب موضوع، بازار هدف خود را نیز در نظر بگیرید. این افراد به دنبال چه نوع لباس‌هایی هستند؟ باید بتوانید در مورد ترندها تحقیق کنید و پیش‌بینی کنید چه چیزهایی در فصل آینده مورد توجه قرار خواهند گرفت. با وجود اینکه مشتریان خود را به خوبی می‌شناسید، بازار همیشه به صورت خطی پیش نمی‌رود؛ بنابراین برای موفقیت باید توانایی همراه شدن با آن را داشته باشید.

ممکن است بهترین ایده را داشته باشید، اما اگر بازار نیازی به آن نداشته باشد، مطمئن باشید که در همان ابتدا با شکست مواجه خواهید شد. باید بتوانید تعادلی بین هویت برند و روندهای فعلی ایجاد کنید و در عین حال از هیچکدام به صورت کورکورانه تقلید نکنید. یکی از مواردی که باید در نظر بگیرید، “قیمت‌گذاری” است. در توسعه و طراحی کالکشن باید واقع‌بین باشید، زیرا بودجه شما باید به مواد اولیه، سبک و اکسسوری‌ها اختصاص یابد، پس باید بتوانید با آنچه در دست دارید بهترین کالکشن لباس را تولید کنید.

در مرحله الهام گرفتن از موضوعات مختلف، باید بتوانید پالت رنگی کالکشن لباس را مشخص کرده و ایده‌های خود را به شکل واقعی‌تری درآورید. یکی از راه‌های ارائه ایده‌ها استفاده از مود برد است که هر دو را به تفصیل برای شما توضیح خواهیم داد.

تمرکز روی پالت رنگی در کالکشن سازی

اگر ترکیب رنگ‌های لباس‌های مختلف کالکشن شما هماهنگ نباشند، ساختار کالکشن به خوبی نمایان نخواهد شد. رنگ‌هایی که استفاده می‌کنید باید بتوانند به شکلی با یکدیگر در ارتباط باشند. برخی از طراحان برای انتخاب رنگ‌های لباس خود از سایه روشن یک رنگ بهره می‌گیرند. این انتخاب بسیار محافظه‌کارانه بوده و می‌تواند اطمینان حاصل کند که با استقبال روبرو می‌شود.

راه دیگر این است که با استفاده از چرخه رنگ‌ها، به دنبال رنگ‌های مکمل بگردید. این انتخاب شما برای ساختن کالکشن، عمق و جذابیت بیشتری به مفهوم منتقل می‌کند. به عنوان مثال، برای ارائه یک کالکشن بهاری، ترکیب رنگ صورتی و سبز می‌تواند به راحتی پیام شما را به مخاطب منتقل کند.

برای ترکیب رنگ‌ها، هزاران روش مختلف وجود دارد، اما اگر نمی‌خواهید شخصاً ترکیب رنگی جدید ایجاد کنید، می‌توانید از پینترست و سایت‌های مشابه استفاده کنید تا ترکیب رنگ‌های آماده که با الهام از طبیعت، اشیاء و غیره جمع‌آوری شده‌اند را مشاهده کنید.

ساخت مودبرد کالکشن برای رساندن مفهوم

مود برد (Mood Board) یک تابلوی کلاژ است که به صورت بصری خلاصه‌ای از تصاویر الهام‌بخش، اشیا، نمونه‌های پارچه، تزئینات، فرم و طرح لباس‌ها، تیرگی و روشنایی رنگ‌ها یا نمونه‌های محصولی را که مفهوم و احساس مجموعه را بیان می‌کنند، به نمایش می‌گذارد. مود برد راهی فوق‌العاده برای نمایش بصری یک مجموعه است، زیرا به طور کلی شامل تمام چیزهایی است که شما از آن‌ها الهام گرفته‌اید. یکی از کاربردهای مود برد زمانی است که می‌خواهید موضوع مجموعه لباس خود را با تیم طراحی به اشتراک بگذارید.

ساخت مود برد برای اموزش کالکشن سازی در طراحی لباس را می‌توانید هم با کامپیوتر و هم به صورت دستی انجام دهید، که این کاملا به سلیقه شما به عنوان طراح بستگی دارد. برخی افراد کار با اشیا و دست را بیشتر دوست دارند، بنابراین یک تخته تهیه کرده و موارد الهام‌بخش خود را روی آن نصب می‌کنند. اگر هم بخواهید به صورت کامپیوتری این کار را انجام دهید، نرم‌افزارهایی مانند Adobe Illustrator گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. بهتر است اگر در ابتدای کار هستید، هر دو روش را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

ممکن است فکر کنید که ایده بسیار خوبی در ذهن دارید، اما با قرار دادن آن در مقابل چشمانتان متوجه شوید که نیاز به تغییرات زیادی دارد. تمامی این مراحل را می‌توانید روی مود برد خود پیاده‌سازی کنید. این کار علاوه بر پیدا کردن موضوع مناسب، به شما کمک می‌کند تا روی هویت برند و ارزش آن نیز متمرکز بمانید. شما منبع الهام‌بخش خود را جلوی چشمانتان دارید که به صورت مداوم یادآوری می‌کند که نتیجه کار باید چگونه باشد.

چگونه برای طراحی کالکشن لباس مودبرد بسازیم؟

صنعت مد یکی از گسترده‌ترین و پویاترین صنایع در جهان امروز است که برندهای بسیاری در آن فعالیت می‌کنند. به عنوان یک فرد خلاق، هدف شما این است که کالکشن و محصولاتتان مورد توجه قرار گیرد و به هویت برند شما کمک کند. ساخت مودبرد، اولین مرحله در ایجاد چیزی منحصر به فرد در این صنعت پررقابت است. دلیل این اهمیت این است که هیچ طراح دیگری نمی‌داند چه چیزی در ذهن شما وجود دارد و شما با خلاقیت خود می‌توانید تصاویر و نمونه‌های مختلفی ایجاد کنید. این مرحله جایی است که ارزش‌ها، هویت برند و سلیقه خود را با بینش و پیام خود ترکیب می‌کنید.

مراحل ساخت موردبرد

  • جستجوی کلمات کلیدی: فرض کنید کالکشن شما براساس وقایع طبیعی طراحی شده است. می‌توانید کلمه “Natural Disaster” را در گوگل جستجو کنید و تصاویر مرتبط را ببینید و از میان آنها وقایع مورد نظر خود را انتخاب کنید. فرض کنیم نظر شما به “آتشفشان” جلب شده است. بنابراین، کلمه “Volcano” را به عنوان کلیدواژه خود انتخاب می‌کنید. حالا می‌توانید از هزاران عکس و ویدیویی که در اینترنت موجود است، ترکیب‌های رنگی دلخواه خود را ذخیره کنید.
  • سفر و تجربه‌های واقعی: سفر یکی از بهترین راه‌ها برای شکوفایی خلاقیت است. با این حال، چون هزینه و وقت زیادی نیاز دارد، می‌توانید به جای آن به نقاط مختلف شهر خود بروید، گالری‌ها، نمایشگاه‌ها، موزه‌ها و معماری‌های مختلف را ببینید. در شرایط آب و هوایی مختلف به مکان‌های بلند رفته و شهر را مشاهده کنید.
  • پیاده‌سازی ایده‌ها: یک تخته فومی از فروشگاه لوازم تحریری تهیه کنید. اگر با کامپیوتر کار می‌کنید، یک صفحه سفید باز کرده و تمام ایده‌ها، تصاویر، ترکیب رنگ‌ها، سایه‌ها و روشن‌ها را روی آن قرار دهید. اگر مودبرد خود را به صورت فیزیکی تهیه می‌کنید، نمونه‌ها را با سنجاق متصل کنید تا در صورت تغییر نظر بتوانید به راحتی آنها را جابجا کنید. کلماتی که به ذهنتان می‌آید را روی برگه‌ای نوشته و روی مودبرد نصب کنید.
  • نام‌گذاری مودبرد: برای روشن‌تر شدن آنچه در ذهن شماست، می‌توانید نامی برای مودبرد خود انتخاب کنید یا قطعه شعری که الهام‌بخش طراحی این کالکشن بوده است. این عنوان در مراحل بازاریابی و فروش به شما کمک خواهد کرد.
  • ویرایش مودبرد: طراحی‌ها و تصاویری که به خوبی با آنها ارتباط برقرار نمی‌کنید یا از موضوع اصلی کالکشن فاصله دارند را حذف کنید. عناصر مورد نیاز را کم و زیاد کنید تا مودبرد نهایی آماده ارائه شود.

طراحی سبک‌ ها برای کالکشن لباس

با ایده‌پردازی، مشاهده نیاز بازار و جمع‌آوری نمونه پارچه‌ها و پالت‌های رنگی، هیجان‌انگیزترین بخش فرآیند یعنی طراحی استایل مناسب برای این کالکشن لباس آغاز می‌شود. ابتدا باید اندازه کالکشن خود را تعیین کنید؛ یعنی مشخص کنید چند لباس در این کالکشن طراحی خواهید کرد و بودجه‌ای که به آن اختصاص می‌دهید چقدر است. به همین دلیل، محدود کردن تعداد سبک‌هایی که قرار است در این کالکشن ارائه کنید، اهمیت دارد. همچنین، آشنایی با انواع سبک‌های طراحی لباس می‌تواند به شما در انتخاب سبک مناسب برای کالکشن کمک کند.

هر برند در مرحله متفاوتی از توسعه خود قرار دارد، بنابراین شما برای اموزش کالکشن سازی در طراحی لباس نیز باید بر اساس نیازهای خود و امکانات موجود، تمرکز کنید. اگر تعداد لباس‌ها بیش از حد باشد، انتخاب برای مشتری دشوارتر شده و ممکن است حتی از خرید منصرف شود. می‌توانید ابتدا طرح‌های خود را ساده و بدون رنگ‌آمیزی ایجاد کنید و سپس به تدریج آنها را توسعه دهید. بهتر است به ویژگی‌هایی که شما را از رقبا متمایز می‌کند فکر کرده و بر جنبه زیبایی‌شناسی همان‌ها تمرکز کنید. به طور کلی، سه نوع پوشاک وجود دارد که می‌توانید از فروش آنها سود ببرید:

1. Statement pieces
2. Bestsellers
3. Add-ons

Statement pieces همان لباس‌هایی هستند که توجه خریداران را به خود جلب می‌کنند و بالاترین رنج قیمتی را دارند. Bestsellers در دسته پرفروش‌ها قرار می‌گیرند و بازه قیمتی متوسطی دارند. در نهایت، Add-ons شامل اقلام ارزان‌تری هستند که به منظور جذب مشتریان جدید طراحی می‌شوند. این آیتم‌ها معمولاً می‌توانند به عنوان هدیه یا خرید‌های لحظه‌آخری در نظر گرفته شوند.

تعادل بین طراحی و عملکرد در کالکشن لباس

احتمالاً تا کنون در نمایش‌های مد لباس‌هایی را دیده‌اید که هیچ کاربرد عملی ندارند. شاید این سوال به ذهن‌تان خطور کرده باشد که “چه کسی این لباس‌ها را می‌پوشد؟” نکته دقیقاً همین‌جاست. برخی از لباس‌ها تنها برای نمایش هنر طراحی مد خلق می‌شوند و هرگز برای پوشیدن روزمره در نظر گرفته نشده‌اند. اما شما نباید این راه را دنبال کنید، زیرا در نهایت فقط وقت و هزینه خود را هدر خواهید داد. بنابراین، توجه داشته باشید که مجموعه لباس‌هایی که طراحی می‌کنید باید کاربردی باشند. لباسی که به راحتی پوشیده نشود، فروش نخواهد رفت و تبلیغات خوبی هم برای برند شما به ارمغان نمی‌آورد. مهم است که هنگام طراحی هر لباس، به نحوه پوشیدن آن نیز توجه کنید.

انتخاب الگو‌های مناسب برای پارچه لباس

یکی از مواردی که ممکن است در ابتدای کار طراحی کالکشن لباس به آن توجه نکنید، انتخاب الگوهایی است که قابل تولید باشند. اجازه دهید این مفهوم را واضح‌تر بیان کنیم. برای ساختن کالکشن خود به دو نوع پارچه نیاز دارید؛ پارچه‌هایی که در بازار موجود هستند و پارچه‌هایی که باید براساس الگوهای انتخابی شما توسط نساجی چاپ و تولید شوند. برای مرحله دوم، باید توجه داشته باشید که طرح‌هایی را انتخاب کنید که از نظر فنی امکان چاپ آن‌ها وجود داشته باشد. اگر از همان ابتدا به این موضوع توجه نکنید، در مرحله تولید مجبور خواهید شد تا الگوها را تغییر دهید که این امر ممکن است باعث شود پیام کالکشن شما به درستی منتقل نشود.

این مقاله ادامه دارد…

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *