اهمیت مزیت رقابتی در مد و فشن، مزیت رقابتی در کسب و کار، مزیت رقابتی چیست،

اهمیت مزیت رقابتی در مد و فشن به همراه معرفی اهمیت آن

اهمیت مزیت رقابتی مد و فشن یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای راه اندازی برند جدید می‌باشد. USP مخفف کلمه Unique Selling Proposition است که برندشما را برای مشتریان نسبت به دیگر برندها متفاوت می‌سازد. حال قرار است در این مقاله به این موضوع بپردازیم که فعالان حوزه لباس مانند: طراحان، خیاطان، تولیدکنندگان و … چگونه می‌توانند مزیت رقابتی اصولی بسازند.

USP چیست؟ اهمیت مزیت رقابتی مد و فشن

نحوه ایجاد usp، چرا باید مزیت رقابتی داشته باشیم؟ اصول راه اندازی کسب و کار

پیشنهادی که فقط برند ما توان انجام آن را دارد و در آن حوزه تک می‌باشد. اهمیت مزیت رقابتی در مدوفشن  این است شما یک مزیت خاص را به مشتری یا کارفرمای خود پیشنهاد دهید و کامل توضیح دهید که من چنین مزیتی را دارم و شخص دیگری چنین مزیتی را ندارد.

اگر طراح لباس هستید و قصد دارید موفق شوید باید مزیت رقابتی، پیشنهاد منحصر به فرد فروش خاص و جذاب داشته باشید که به مشتریان و کارفرمایان خود توضیح دهید و آن‌ها شما را استخدام کنند.

یا اگر یک تولیدکننده لباس هستید باید مزیت رقابتی داشته باشید و در 250 کلمه پیشنهاد خاص خود را برای مشتری توضیح دهید.

ممکن است خیاط لباس باشید و بخواهید به صورت شخصی‌دوز کار کنید یا تیراژ بالا برای تولیدکنندگان اینجا شما باید تولیدکنندگان را با مزیت رقابتی خود متقاعد کنید که با شما قرارداد ببندند. یا اگر قصد دارید فقط شخصی‌دوز کار کنید بهتر است از متدهایی استفاده کنید تا خروجی کار شما بی‌نهایت زیبا و بدون نقص باشد.

در نهایت می‌بایست پیشنهادی را به مشتری ارائه دهیم که برای او جذابیتی زیادی داشته باشد و از طرفی ما توان انجام دادن آن را داشته باشیم.

چگونه USP خوب ایجاد کنیم؟

در گام اول بررسی کنید که چه خلأیی در بازار وجود دارد؟ و آیا شما توان پاسخ دادن به چنین خلأیی را دارید؟ اگر نه آیا می‌توانید توانایی آن را بدست آوردید؟ با شرکت در دوره‌ها، مطالعه کتاب و … . در گام دوم بررسی کنید که آیا واقعاً توانایی پاسخ را دارید یا خیر؟ اگر که توانایی پاسخ به خلأیی را ندارید تحت هیچ عنوان درباره او صحبت نکنید زیرا در آینده در فکر مشتریان بدقول جلوه خواهید کرد. هنگامی که این دو مورد به یکدیگر پیوند زده شود، نتیجه خروجی می‌شود پیشنهاد منحصر به فرد فروش برند شما.

احتمالاً الان با خود بگویید من اهمیت مزیت رقابتی در مدوفشن را متوجه شدم اما در حوزه کاری من خلأیی وجود نداره! اما باید بگوییم که اشتباه می‌کنید در ایران در تمام حوزه‌های کاری خلأهایی بسیاری وجود دارد و فقط کافی است تفکر عمیق داشته باشید و در مورد آن به طور متمرکز فکر کنید. آنگاه متوجه خواهید شد که چه فرصت‌های طلایی در ایران وجود دارد.

یا ممکن است بگویید من خلأهای بازار خودم را پیدا کردم، اما مهارت پاسخ به آنها را ندارم! جواب بسیار شفاف است کافی است شما توانایی انجام مهارت‌ها را بدست بیاوردید. مطالعه کنید، دوره بگذارنید، همایش‌های مرتبط را شرکت کنید. بهتر است برای شروع از استراتژی استارت آپ ناب یا لین استارت آپ استفاده کنید و کسب و کار خود را راه بیاندازید تا به یک حد مشخصی برسد و در طول مسیر نقص‌های کار را برطرف کنید.

در همین راستا کتاب استارت آپ ناب نوشته اریک ریس را حتماً مطالعه کنید. مطالعه این کتاب به شما دانش و اطلاعات زیادی می‌دهد که می‌توانید قدم‌های هوشمندانه‌تری را برای شروع کار خود بردارید.

اریک ریس می‌گوید هدف یک کسب و کار نوپا را بدین گونه شرح می‌کند: مشتری که نیاز به محصول دارد و برای آن حاضر است هزینه‌ای بپردازد، بنابراین کسب‌وکار باید در اسرع وقت و هزینه مناسب محصول را وارد بازار کند و پس‌ازآن شاهد بازخوردهای بی‌نظیری خواهد بود.

اریک در کتاب خود اشاره می‌کند که همه ‌چیز با بینایی شروع می‌شود و با دیدن درست می‌توانیم در مسیر درست قدم برداریم.

رقبای خود را انالیز کنید

یکی از روش های ایجاد مزیت رقابتی جستجو کردن است. جستجو کنید و کسانی که در رشته کاری شما فعالیت می کنند و محصولات یا خدماتی مشابهی مانند شما ارائه می کنند زیر نظر بگیرید. دقت کنید آن ها چه کارهایی را  به درستی و چه کارهایی را اشتباه انجام می دهند. مشتریان آن ها در چه مواردی از آن ها رضایت دارند و در چه مواردی نا راضی هستن. آیا شما می توانید ضعف های آن ها را در کسب و کار به یک نقطه قوت تبدیل کنید؟ همچنین اصلاً تلاش نکنید که شما هم مانند رقبای خود باشید. به عنوان مثال دکوراسیون مزون لباس خود را مانند رقبا درست نکنید. خلاقیتی اضافه کنید که نسبت به رقبا چند پله بهتر باشد.

مشتری ها کلید رسیدن به موفقیت

مشتری ها باید خدمات و محصولی که شما ارائه می کنید را دوست داشته باشند، و حتی آن را به دوستان خود معرفی کنید. ابتدا باید از خود بپرسید چرا مشتری باید از من خرید کند؟ من چه ویژگی دارم که نسبت به رقبا متمایز می شوم؟ این سوالات به شما کمک می کند تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید و در مسیر خوبی قدم بردارید. توصیه می کنیم جواب این سوالات را در کاغذی بنویسید و حتما با تمرکز عمیق به آن ها پاسخ دهید. فکر کنید که چه مزایایی می توانید در کسب و کار ایجاد کنید تا به مشتری احساس ارزشمندی بدهد.

در مورد مخاطبان هدف خود تحقیق کنید

بازاریابی برای فروش لباس، روش های ایجاد مزیت رقابتی

گام اول برای رسیدن به مزیت رقابتی در فروش اینترنتی  نوشتن یک لیست کامل از مخاطبان هدف است. فرض می کنیم شما قرار است مدیر یک مزون لباس زنانه شوید. حال باید از نقاط مختلف اطلاعات مشتری های خود را بدست آورید. فضای مجازی و جستجو در فروشگاه های رقیب خود. تمام موارد را لیست کنید که مخاطبان هدف شما چند ساله هستند؟ به دنبال چه نوع لباس هایی هستید؟ چه رنگ هایی را بیشتر خرید می‌ کنند؟ پارچه هایی که مدنظر آن ها است چیست؟

محصول شما کدام نیاز مشتری را رفع می کند؟

در قدم دوم می بایست یک لیست تهیه کنید از اینکه محصول مزون لباس زنانه کدام یک از نیاز های مخاطب را رفع می کند؟ خیلی مهم است که به این موضوع دقت کنید. با استفاده از مرحله قبلی می توانید به این نکته پی ببرید که نیاز و دغدغه مخاطب هدف شما چیست؟ هر موردی که به ذهنتان خطور می کند بنویسید.

این مقاله ادامه دارد…

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *