برای طراحی لباس از کجا شروع کنم

برای طراحی لباس از کجا شروع کنم

برای طراحی لباس از کجا شروع کنم یکی از سوالات پرتکرار در جستجوی گوگل، که اغلب دانش آموزان، دانشجویان و علاقمندان به این صنعت این جمله را جستجو می‌کنند. طراحی لباس یکی از جذابترین شغل‌هایی است که ویزگی‌های مختلف نظیر هیجان بالا، فضای کاری حرفه‌ای و … دارا می‌باشد. اما اینکه چگونه در این رشته فعالیت کنیم تا در نتیجه به موفقیت برسیم، بسیار پیچیده است.

 در اصل موفق شدن در رشته طراحی لباس بستگی به شرایط هر فرد دارد. نمی‌توانیم بگوییم که خب شما این کارهارو انجام بده در این رشته موفق میشی! اصلاً اینگونه نیست. چرا که هر فردی متفاوت است و شرایط خاصی دارد. بنابراین بهتر است که شما بر اساس شرایطی که دارید در این رشته برنامه ریزی کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

اگر این مقاله را مطالعه کردید و به صورت کامل سوالاتتان پاسخ داده نشد. می‌توانید در اینستاگرام به ما دایرکت دهید. سوالاتتان را بپرسید تا به صورت رایگان صفر تا صد راهنمایی‌تان کنیم. و حتی شرایطتان را بررسی می‌کنیم و یک نقشه راه به شما تحویل می‌دهیم تا طبق آن پیش بروید. دقت کنید که این نقشه راه فقط و فقط مخصوص شرایط شما می‌باشد. یعنی اختصاصی برای شما مسیری را طراحی می‌کنیم.

اشتباهات رایج هنرجویان طراحی لباس

اولین اشتباهی که متداول است احساسی تصمیم گرفتن است. اغلب هنرجوها بر اساس علاقه‌ای که به این رشته دارند تصمیم گیری می‌کنند و اصلاً واقعیت‌ها را در نظر نمی‌گیرند. این موضوع باعث می شود که شما در آینده به نتیجه‌ای که می‌خواهید نرسید. دومین اشتباه اهمال کاری می باشد. هنگامی که فردی تصمیم می گیرد کاری را انجام دهد. اگر اهمال کار باشد هر روز با خودش تکرار می‌کند که: “ایشالله از شنبه…” و در چنین شرایطی هیچوقت شروع نمی کند و همیشه در حال پیدا کردن پاسخ برای طراحی لباس از کجا شروع کنم است.

سومین اشتباه تمرین نکردن است. هنرجوهای طراحی لباس، یک یا چند دوره آموزشی را تهیه می‌کنند. یکبار ویدئوها را می‌بینند. و بعد از آن تمرین و تکرار مستمر ندارند. در اصل برای طراح لباس شدن شما باید روزانه حداقل دو ساعت برای تمرین زمان بگذارید. آنقدر تمرین کنید تا مسیر عصبی طراحی لباس در مغز شما شکل بگیرد.

مسیر عصبی یعنی چی؟ در مغز انسان سلول‌های عصبی بسیاری وجود دارد. هنگامی که انسان مهارت جدیدی را یاد می‌گیرد این سلول ها شروع به فعالیت می‌کنند و یک مسیر جدیدی را تشکیل می‌دهند. زمانی شما در یک رشته به تخصص می‌رسید که مسیرهای عصبی در آن مهارت به طور کامل تشکیل شوند. و تنها زمانی این مسیرها تشکیل می‌شوند و روز به روز قوی‌تر می‌شوند که شما تمرین داشته باشید. به عنوان مثال اگر به رشته شطرنج دقت کنید، هر فردی که بخواهد متخصص شطرنج شود روزانه حداقل باید 6 ساعت زمان بگذارد تا با یک نگاه بتواند هوشمندانه تصمیم بگیرد. پس تمرین کردن را جدی بگیرید.

تعیین هدف در شروع طراحی لباس

اولین گام برای پاسخ به سوال برای طراحی لباس از کجا شروع کنم تعیین کردن اهداف و برنامه ریزی است. شما باید مشخص کنید که در این رشته قرار است چه اقدامی انجام دهید؟ بعد از اینکه این مهارت را یاد گرفتید چه کاری را شروع می‌کنید؟ باتوجه به مشاوره‌های بسیاری که با طراحان لباس داشتیم. متداول ترین اهدافی که در بین طراحان مشاهده می‌شود: برندسازی – راه اندازی مزون – راه اندازی کارگاه – مهاجرت می‌باشد. هر کدام از این موارد دسته‌بندی‌های خودش را دارد که در ادامه مفصل توضیح می‌دهیم. اما شما باید معنای درست هدفگذاری را یاد بگیرید. تا زمانی که هدفگذاری به شکل اصولی را یاد نگیرید همیشه در زندگی سردرگم خواهید بود. به این دلیل که چرایی اصلی زندگیتان را پیدا نکردید.

برنامه ریزی در شروع طراحی لباس

چگونه هدفمان را پیدا کنیم؟ توصیه می‌کنیم کتاب مهندسی آرزوها را مطالعه کنید و تمرین‌های کتاب را کامل انجام دهید. حتی می‌توانید پی دی اف خلاصه کتاب را به صورت رایگان از وب سایت آر اِم بوک دانلود کنید. بعد از هدفگذاری باید برای اهدافی که تعیین کردید برنامه ریزی کنید.

 به عنوان مثال شخصی می‌خواهد از طریق طراحی لباس مهاجرت کند. این فرد باید قدم به قدم برنامه ریزی کند که چه سالی قصد مهاجرت دارد؟ چه مهارت های نیاز دارد یاد بگیرد؟ چه اقداماتی قبل از مهاجرت باید انجام دهد؟ و … برنامه ریزی یعنی انجام منظم و مستمر کارهایی که شما را به نتیجه دلخواه می‌رساند.

مثال دیگر فردی که قصد دارد مزون لباس راه اندازی کند. در ابتدای برنامه ریزی باید حتماً مباحث آموزشی قرار داده شود. مزون لباس فقط به این منظور نیست که شما مکانی را اجاره کنید، دکوری تهیه کنید، یک پیج اینستاگرام راه اندازی کنید و در نهایت لباس‌هایی که طراحی و تولید کردید بفروشید. اصلاً اینگونه نیست. راه اندازی مزون فرآیند خاصی دارد که شما نیاز دارید از الان آموزش ببینید تا مفاهیم مختلف را به خوبی درک کنید. نگران نباشید هر هفته این مقاله به روز رسانی می‌شود و صفر تا صد آموزش می دهیم که چگونه خودتان را برای راه اندازی مزون آماده کنید.

بنابراین قبل از اینکه ادامه مقاله را مطالعه کنید، حتماً خلاصه کتاب را کامل بخوانید. تمرین‌ها را انجام دهید و در صورت تمایل برای ما در اینستاگرام ارسال کنید. تا نسبت به اهدافی که تعیین کردید کامل راهنمایی‌تان کنیم به نتیجه‌ی که می‌خواهید برسید.

طراحی لباس دستی یا نرم افزار

احتمالاً سوال دیگری که ذهن‌ شما را درگیر کرده است نرم افزار یاد بگیرم یا نگیرم؟ آیا اصلاً طراحی لباس با نرم افزار برای من مزایایی دارد یا خیر؟ همه چیز به هدف شما بستگی دارد. اینکه طراحی لباس با دستی را یاد بگیرید؟ یا نرم افزار؟

 اگر فردی هستید که طراحی لباس را به عنوان علاقه و سرگرمی دنبال می‌کنید، طبیعتاً فردی هستید که علاقه زیادی به طراحی دستی دارید. اغلب دختر خانم‌ها به دلیل اینکه این کار شباهتی با نقاشی دارد علاقه زیادی به طراحی دستی دارند. اما برخی از آنها دوست دارند در بازار کار هم حضور داشته باشند. در اینجا ماجرا متفاوت می‌شود…

اگر شما بخواهید وارد بازار کار شوید چه در ایران چه در خارج از کشور، نیاز دارید تا با نرم افزار طراحی کنید. نرم افزار برای تولیدکنندگان مزایای زیادی دارد از جمله سریع پیش رفتن پروژ‌ه‌ها و کاهش هزینه‌ها. بنابراین در بازار کار دیگر توجهی به طراحی لباس دستی نیست و برای مشغول شدن در این حرفه حتماً نرم افزار را یاد بگیرید. نرم افزاری که توصیه می‌کنیم یادگیری آن را شروع کنید کلوتریدی می‌باشد.

مزایای یادگیری طراحی لباس با نرم افزار

یادگیری نرم افزار نسبت به طراحی دستی لباس مزایای زیادی دارد. علاوه بر اینکه شما در بازار کار می‌توانید فعالیت کنید. کارتان بی‌نهایت راحت خواهد بود و حتی اگر حرفه‌ای شوید می‌توانید رزومه و نمونه کارهایی که طراحی کردید را برای شرکت‌های خارجی ارسال کنید. 

  • طراحی لباس واقع گرایانه
  • امتحان کردن پارچه‌های مختلف روی لباس
  • امتحان کردن طرح با ظواهر مختلف
  • امکان خروجی گرفتن از الگو
  • امکان معرفی لباس به صورت ویدئو و کت واک
  • صرفه جویی در زمان طراحی لباس
  • استفاده از الگوهای آماده در ابتدای یادگیری طراحی لباس
  • فروش فایل های طراحی لباس در سایت‌های خارجی
  • و…

آیا نیازه برای طراحی لباس خیاطی یاد بگیریم؟

خیاطی یکی از مهم ترین ابزارها برای بوجود آمدن یک لباس است. شما به عنوان طراح لباس اگر به خیاطی مسلط نباشید نمی توانید طرحی را خلق کنید که خیاط بتواند آن را اجرا کند. یا بالعکس طرحی را خلق کنید و نتوانید به خیاط توضیح دهید که چگونه آن را اجرا کند. بنابراین یادگیری خیاطی در حد مقدماتی اجباری است. اما اگر خیاطی را به شکل حرفه ای یاد بگیرید هم فرصت‌های شغلی بیشتری دریافت می‌کنید و هم اینکه لباس‌های بی نظیری طراحی می‌کنید. زیرا می دانید که چه طرح هایی قابل اجرا هستند.

صرفاً اینکه طراح لباس عالی باشید و در این زمینه متخصص باشید شخصی شما را استخدام نمی کند. چون نمی دانید چه لباسی قابل اجرا است. اغلب تولیدکنندگان این دغدغه را با طراحان لباس دارند. عمده‌ی انها می‌خواهند لباسی طراحی کنند که خلاقانه است اما قابلیت اجرا ندارد. بنابراین تولیدکنندگان اگر شما جزء این دسته باشید اصلاً استخدام‌تان نمی‌کنند. 

خیاطی را برای طراح لباس شدن چگونه یاد بگیریم؟

اگر فردی هستید که اصلاً تا به الان خیاطی نکرده است و حتی ابزارهای لازم را نمی‌شناسد حتماً باید به یک آموزشگاه مراجعه کنید و آموزش های مقدماتی مانند نازک دوزی شروع کنید. اما اگر فردی هستید که هر از گاهی خیاطی کرده اید. می توانید هم به آموزشگاه‌ها مراجعه کنید و هم کلاس‌های آنلاین. معمولاً کلاس‌هایی که به صورت گروهی هستند و هر شخص یک چرخ مجزا دارد خیلی تاثیر زیادی در یادگیری و پیشرفت شما دارد. 

آیا برای طراح لباس شدن باید نقاشی بلد باشیم؟

متاسفانه یکی از اشتباهاتی که اغلب افراد دارند این است که فکر می کنند نقاشی با طراحی لباس یکی است. تحت هیچ عنوان شما نیازی نیست برای یادگیری طراحی لباس نقاشی بلد باشید. یا حتی مهارت نقاشی کشیدن داشته باشید. طراحی لباس با نقاشی دو دنیای متفاوت هستند و اصلا نمی‌توان این دو را باهم یکی دانست. در تمام دوره های طراحی لباس نرم افزار و طراحی لباس دستی مباحث از پایه و صفر به شما آموزش داده می شود. به گونه ای که حتی اگر پیش زمینه ای هم راجع به این رشته نداشته باشید. باز هم بتوانید مطالب و مفاهیم کلاس را درک کنید. بنابراین نگران نباشید و اصلاً نیازی نیست شما به عنوان طراح لباس به نقاشی تسلط داشته باشید.

برای طراحی لباس از کجا شروع کنم؛ بازار کار طراحی لباس 

طبیعتاً همه‌ی شما طراحان لباس آرزو دارید که از هنرتان درآمد عالی و خوبی کسب کنید. چه در ایران چه در خارج از کشور. اما متاسفانه در ایران آنطور که انتظار دارید نیست. در ایران مجموعه‌های کمی هستند که به طراح لباس نیاز دارند. عمده شرکت‌های تولید لباس از لباس‌ها و الگوهای خارج کشور استفاده می‌کنند. مخصوصاً لباس هایی که در صنعت مد و فشن ترکیه تولید می شود. همچنین تولیدهای انبوه لباس اجتماع هم نیازی به طراح لباس ندارند. زیرا بر اساس الگوهای تجاری پیش می‌روند.

در ایران فقط مزون‌ها هستند که به طراح لباس نیاز دارند. مزون‌ها به دلیل تک و خاص بودن کار آن‌ها و رقابتی بودن بازار به طراحان لباس نیاز دارند. اما باز هم در این حیطه تعداد این کسب و کارها محدود هستند. به عنوان مثال اغلب این مزون‌ها در تهران هستند و اگر شما شهرستان باشید کار برایتان سخت می شود.

پیشنهاد ما برای طراحی لباس از کجا شروع کنم

بنابراین باتوجه به وضعیت فعلی، توصیه‌ی ما این است که طراحی لباس را به عنوان شغل دوم ببینید. اگر بخواهید با این هدف پیش بروید که طراح لباس بشوید و از آن کسب درآمد بالایی داشته باشید به بن بست خواهید خورد. پس در یک رشته‌ی خوب و حرفه‌ای که کار به اندازه کافی برای آن رشته وجود دارد مشغول شوید و طراحی لباس را به عنوان حرفه دوم پیش ببرید. همچنین می توانید به پیج اینستاگرام آر اِم مُد دایرکت دهید تا مشاوران مجموعه رایگان راهنمایی‌تان کنند.

بازار کار در خارج کشور، نسبت به ایران وضعیت بهتری دارد. اما شما به عنوان یک نیرو یا طراح لباس علاوه بر تخصصی که دارید باید بر روی مهارت‌های نرم هم کار کنید. در شرکت های خارج کشور مهارت های نرم جزء واجبات و سوالات مصاحبه هستند. 

مهارت نرم مانند: مدیریت تیم، کار تیمی، فن بیان و ارتباطات، مدیریت پروژه، هدفگذاری به روش علمی، مدیریت زمان و برنامه ریزی و … هر کدام از این موارد دنیایی دارد و اگر قصد شما مهاجرت کاری باشد باید روزانه حداقل چهار ساعت برای ارتقا خود زمان بگذارید. در غیر این صورت در بین مراجعه کنندگان برای مصاحبه شانس کمی خواهید داشت.

پیش نیازهای بازار کار طراحی لباس

وارد هر بازار کاری که شوید ابتدا نیاز به یک سری پیش نیاز دارید. که شما باید آنها را دارا باشید. اگر بخواهید بدون پیش نیاز وارد بازارکار طراحی لباس شوید مسیر شغلی سختی‌ را تجربه می کنید. در ادامه مقاله برای طراحی لباس از کجا شروع کنم مهارت هایی که شما به عنوان فردی که برای اولین بار می خواهد وارد بازار کار شود یاد بگیرید را معرفی می کنیم. اولین مهارت اصول صحیح ارتباطات و متقاعدسازی است.

 شما باید به این مهارت مسلط باشید تا بتوانید با کارفرمای خود اصولی گفتگو کنید. بتوانید تُن صدای مناسبی داشته باشید، از کلمات مناسب استفاده کنید، جملات کوتاه اما پرمفهموم با کارفرما داشته باشید. توان این را داشته باشید که خودتان و استعدادهای‌تان را به کارفرما معرفی کنید. قدرت این را داشته باشید که کارفرما را متقاعد کنید شما یک نیروی خوب هستید و به مجموعه‌ی او سود رسانی می کنید.

دومین مهارت مدیریت شبکه های اجتماعی است. اگر شما در اینستاگرام، لینکدین یک پروفایل حرفه ای داشته باشید. کارفرما اعتماد بیشتری به شما می کند تا یک صفحه اینستاگرام داشته باشید که هیچ مخاطبین و پستی ندارد. داشتن یک صفحه اصولی اینستاگرام شما را در ذهن کارفرما طور دیگری جلوه می دهد. 

طراحی لباس؛ دانشگاه یا آموزشگاه؟

این سوال هم، پرتکرار ترین سوال هنرجویان طراحی لباس است که در دانشگاه این رشته را بخوانیم؟ یا صرفاً با آموزشگاه رفتن این مهارت را بدست آوریم. دانشگاه و آموزشگاه رفتن بستگی به برنامه و اهداف شما دارد. اگر شما بخواهید مهاجرت کنید طبیعتاً به یک مدرک معتبر نیاز دارید. البته با مدارک فنی و حرفه ای هم می توانید اقدام کنید. در مهاجرت کردن علاوه بر مدرک به مهارت شما نیز پرداخته می شود.

 بنابراین صد در صد تمرکزتان روی مدرک نباشد. دوستانی بودند که در جلسات مشاوره درخدمتشان بودیم و تعریف می کردند که بدون مدرک اما با داشتن مهارت های مختلف فردی و تخصصی طراحی لباس موفق شدند با شرکت های طراحی خارج کشور همکاری کنند و مهاجرت کنند. بنابراین اگر هدفتان مهاجرت است هم می توانید دانشگاه را انتخاب کنید. هم می توانید آموزشگاهی بروید که مدرک معتبری بدهد و در کنارش روی مهارت های تخصصی و فردی حرفه ای کار کنید.

اگر قصدتان این است که در ایران فعالیت کنید. به هر شکل که دوست دارید. همکاری با برندها، همکاری با افراد مشهور، راه اندازی مزون و … می توانید با رفتن به آموزشگاه و پرداخت هزینه و زمان کمتر ک طراح حرفه ای شوید. دقت کنید که مباحث دانشگاهی به روز نیستند. یعنی در دانشگاه انتظار نداشته باشید از مباحث تئوری و متدهای جدید طراحی لباس صحبت کنند. صرفاً مطالب قدیمی را به شما آموزش می دهند. اما اگر می خواهید به روز باشید پیشنهاد ما آموزشگاه است.

چگونه طراحی لباس را شروع کنیم؛ آماده کردن پورتفولیو

و اما رسیدیم به جذاب ترین قسمت مقاله برای طراحی لباس از کجا شروع کنم اینکه چه زمانی پورتفولیو آماده کنیم و چه چطوری آماده کنیم؟ آماده کردن پورتفولیو برای موقعی است که شما حداقل ترین نکات لازم برای آموزش ها را جلو برده اید و در حال حاضر به سطح متوسطه رو به حرفه ای رسیدید و می توانید لباس های خلاقانه و بی نظیری را طراحی کنید.

اگر بخواهید با یکبار آموزشگاه رفتن و یادگیری نکات مقدماتی و آماده کردن همان نمونه هایی که در آموزشگاه طراحی می کنید پورتفولیو بسازید اصلاً کار اصولی‌ نیست! شما باید به یک سطح مطلوب در این حیطه برسید و بعد از آن کم کم یا خودتان در اینترنت جستجو کنید نمونه‌های مختلف را ببینید و طبق آن پورتفولیو بسازید. یا در یک کلاس شرکت کنید تا پورتفولیو دستی یا دیجیتال را کامل یاد بگیرید. اما در شروع کارتان نیازی به پورتفولیو ندارید. تمام تمرکزتان را روی افزایش مهارت طراحی لباس بگذارید. بعدها که به سطح مطلوب رسیدید که می توانستید با برندها کار کنید. زمان طراحی پورتفولیو است.

چگونه پورتفولیو طراحی کنیم؟

همانطور که در بخش قبل برای طراحی لباس از کجا شروع کنم هم اشاره کردیم. برای اینکه بخواهید پورتفولیو را آماده کنید. می توانید با جستجو کردن در منابع انگلیسی کارتان شروع کنید. نمونه های مختلف را ببینید و روی نمونه کارهای خودتان اجرا کنید. یا یک کلاس پورتفولیو طراحی لباس شرکت کنید تا بتوانید حرفه ای یک پورتفولیو آماده کنید. اگر که کلاً کارتان به صورت دیجیتال است و با کلوتریدی کار می کنید. آماده کردن پورتفولیو برایتان خیلی راحت‌تر و حرفه‌ای تر از افرادی است که به صورت دستی لباس طراحی می کنند. چرا که اصل کار شما در کامپیوتر است. و ابزارهای بسیار زیادی وجود دارند که می توانید با آنها یک پورتفولیو جذاب بسازید. برای پیدا کردن آموزش های مناسب پورتفولیو از استاد طراحی لباس‌تان می توانید کمک بگیرید.

این مقاله ادامه دارد…

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *