معرفی کامل شغل استایلیست مد به همراه شرح وظایف

استایلیست مد کیست و چه کاری انجام میدهد؟

استایلیست مد شغلی پر از هیجان و رنگارنگ در دنیای لباس، شاهد این هستیم که صنعت مد بال های خود را باز کرده است و  این یک بخش عظیم با فرصت‌های کاری فراوان برای کسانی که علاقه مند به مد هستند، تبدیل‌شده است. این شغل یکی از برجسته‌ترین مشاغل مد است. اگر از خلاقیت در رنگ‌ها، الگوها و طرح‌ها لذت می‌برید، اگر همیشه در مورد ترندها به‌روز هستید و از تحقیق در مورد استایل های مختلف لذت می‌برید، شغلی به‌عنوان یک استایلیست مد برای شما مناسب است.

مردم از دوران باستان شروع به پیروی از سبک خود کردند لباس برای زندگی و کار راحت ساخته‌شده بود، آن را به سبک خاص خود می‌پوشیدند. باگذشت زمان، سبک پوشش و موارد دیگر نیز بیشتر و بیشتر موردتوجه قرار گرفت. مد به یکی از شاخه‌های فرهنگ تبدیل‌شده است. فروشگاه‌هایی ساخته می‌شد که در آن‌ها لباس‌ها به سفارش سلیقه و رنگ دوخته می‌شد. اینجاست که استایلیست ها در ایجاد و تنظیم سبک شروع به ظهور کردند؛ و اکنون استایل یک فرد به ویژگی بارز او تبدیل‌شده است.

استایلیست مد بودن نیاز به فداکاری، صبر و انگیزه دارد. می‌تواند چالش‌برانگیز به نظر برسد، اما تا زمانی که فرد به کاری که انجام می‌دهد علاقه‌مند باشد، راه خودش را هموار می‌کند.

یک استایلیست مد رنگ‌ها و لباس‌های افراد را ترکیب می‌کند تا آن‌ها را شیک و مطلوب جلوه دهد. شما قادر خواهید بود روی پروژه‌های مختلف برای پیشرفت شغلی خود کارکنید. این شغل به شما امکان می‌دهد عشق خود به مد را با گروه متنوعی از افراد جذاب، از افراد مشهور گرفته تا مدل‌های عکاسی، به اشتراک بگذارید.

کسی که در این شغل فعالیت دارد، با مدل‌ها همکاری می‌کند. شما همچنین به ستاره‌های تلویزیون و سینما و هرکسی که در فشن شو ها شرکت می‌کند مشاوره مد ارائه می‌دهید.

ممکن است شما مسئول برنامه‌ریزی عکس‌ها، تهیه وسایل، هدایت کل فرآیند عکس‌برداری و همچنین ارتباط با طراحان مد و سایر افراد باشید. شما باید با ترندهای جدید مد همراه باشید و درعین‌حال منحصربه‌فرد بودن خود را حفظ کنید. در ادامه وظایف این شغل هیجان انگیز را بررسی می‌کنیم با ما در مجله آر اِم مُد همراه باشید.

آموزش استایلیست مد

تعریف استایلیست مد به زبان ساده

یکی از بازیگران را در ذهن خود تصور کنید و فرض کنید که این بازیگر قرار است در جشنواره‌ای شرکت کند، حالا چگونه باید لباس‌ها و ظاهر خود را متناسب با جشنواره‌ای که قرار است شرکت کند آماده کند؟ اینجا است که استایلیست مد وارد کار می‌شود. از جنبه‌های مختلف بازیگر را بررسی می‌کند و متناسب با موضوع جشنواره لباس‌ها، میکاپ، رنگ لباس، نوع پارچه، اکسسوری و … را انتخاب می‌کند.

کمی ساده تر استایلیست های مد کارشان این است که با توجه به اندام، موقعیتی که افراد باید در آن حاضر شوند، تیپ طرف مقابل، تصمیم می گیرند که فرد مورد نظر چه لباس هایی را بپوشد، چه رنگ هایی، کفش ها و به این ترتیب یک استایل خاص را خلق می کنند.

وظایف استایلیست مد

وظایف یک استایلیست مد چیست و با چه افرادی کار می کند؟

در این حرفه از شما خواسته می‌شود که وظایف مختلفی را به‌عنوان بخشی از شغل خود انجام دهید. در زیر فهرستی از مسئولیت‌های کلیدی آمده است.

  • کار با طراحان مد، خیاطان، مدل‌ها، عکاسان، هنرمندان مو و آرایش، خرده‌فروشان، روزنامه‌نگاران، شرکت‌های تبلیغات
  • همگام شدن با انواع طراحان
  • اطلاع از ترندها و اتفاقات فعلی مد
  • حضور در نمایشگاه‌ها، نمایشگاه‌های برندها و رویدادهای متعدد در صنعت و اطلاع از آخرین ترندها و طرح‌ها
  • پیش‌بینی مد و تشخیص ترندهای مد جدید

پرطرفدارترین موقعیت‌های استایلیست مد

معرفی پرطرفداترین شاخه های شغلی استایلیست مد

پرطرفدارترین موقعیت‌های این حرفه عبارت‌اند از:

  • دستیار استایلیست شخصی
  • فروشنده مد
  • ویرایشگر مد
  • مشاور مد
  • تصویرگر مد

چگونه فشن استایلیست مد شویم؟

با گسترش صنعت مد در بسیاری از زمینه‌های دیگر، تقاضا برای استایلیست ها به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است. در زیر به برخی از صنایعی اشاره می‌شود که در آن‌ها استایلیست‌ های مد به‌صورت گسترده در آن مشغول به کار هستند.

  • رویدادهای مد
  • مجلات مد
  • طراحی شخصی
  • پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی
  • وب سایت‌های اختصاص داده‌شده به مد
  • برندهای لباس
  • استودیو های عکاسی

فضای کار استایلیست های مد

به عنوان مثال اگر در استودیو های عکاسی مشغول به کار شوید، شما می بایست نوع لباس، اکسسوری، رنگ ها و… را انتخاب کنید تا مدل های که قرار است از آن ها عکاسی شوند بپوشند. معمولا در استودیوهای عکاسی، عکس های گرفته می شود که بر روی جلد مجلات چاپ می شود، بلاگ های وب سایت، برای تصاویر مصاحبه و غیره.

همچنین اگر یک خواننده، بازیگر شما را به عنوان استایلیست استخدام کند شما ابتدا باید بررسی کنید که آن سلبریتی با چه برند های معتبری در ارتباط است؟ زیرا شما قرار است فقط لباس هایی را ست کنید که سلبریتی با آن برند ارتباط مستقیم دارد و یا اسپانسر او است. و شما می بایست در آن پروژه خلاقیت خود را به نمایش بگذارید و همچنین از دانش کافی برخودار باشید تا بتوانید با حداقل لباس ها، یک استایل بی نظیر خلق کنید. 

مهارت‌های موردنیاز

مهارت های که باید یک استایلیست مد به آنها مسلط باشد

 این شغل یک حرفه جذاب است که نیاز به نگرش خلاق و مصمم دارد. توانایی یک فرد برای همگام شدن با مد روز و سنت‌های در حال تغییر بسیار مهم است. علاوه بر داشتن دید خلاقانه، چگونه استایلیست بی تی اس شویم چنین فردی باید دارای مهارت‌های زیر باشد:

  • به ترندهای فعلی مد، شرکت‌ها، رویدادهای فشن شو مسلط است
  • اخلاق محیط کار
  • مهارت‌های ارتباطی عالی
  • ریسک‌پذیر بودن
  • توانایی انجام چند کار با موفقیت
  • مسلط به دو حوزه بازاریابی و تبلیغات
  • به جدیدترین پیشرفت‌ها در هنر، رسانه و طراحی آشنا باشد
  • مهارت‌های برنامه فتوشاپ و مایکروسافت
  • درک انواع مختلف بدن
  • برنامه‌ریزی دقیق
  • درک بسیاری از فرهنگ‌ها، آداب‌ورسوم و لباس

مهارت‌های که یک استایلیست مد باید یاد بگیرد

برای اینکه شما بتوانید در شغل خود حرفه‌ای باشید و دیگران شمارا استخدام کنند نباید فقط به مهارت اصلی خود فکر کنید، در کنار مهارت اصلی استایلیست، مهارت‌های جانبی باید یاد بگیرید تا باعث بشود شما نسبت به سایر همکارانتان وجه تمایزی داشته باشید و کارفرما بدون معطلی شمارا استخدام کند.

شبکه‌سازی کنید

به‌عنوان یک فرد که در صنعت مد و فشن فعالیت می‌کند شبکه‌سازی ابتدایی‌ترین مهارتی است که شما باید به آن مسلط باشید. هنگامی‌که شما شبکه‌سازی را بدانید به‌راحتی می‌توانید با مشتریان، متخصصان و طراحان صنعت خود ارتباط بگیرید. همچنین با شرکت در سمینارهای مرتبط رشته خود بامهارت شبکه‌سازی می‌توانید با کارفرما، تولیدکنندگان، افراد مشهور ارتباط نزدیک بگیرید و یک فرصت کاری برای خود بسازید.

حتماً و حتماً مهارت شبکه‌سازی را در اولویت قرار دهید و آن را یاد بگیرید چراکه به‌شدت برای شما مهم است. شبکه‌سازی یکی از مهارت‌های توسعه فردی به‌حساب می‌آید و اگر شما بتوانید شبکه‌ای گسترده از افرادی که می‌توانند به شما کمک کنند بسازید مسیر را برای خودتان آسان‌تر کرده‌اید.

با همکاران خود روابط قوی و دوستانه بسازید

سعی کنید با همکاران، مشتریان خود روابط قوی و نزدیک بسازید، هرچقدر که دایره ارتباطی شما گسترده‌تر باشد، شانس دیده شدن شما در حرفه خود هم بیشتر است. جالب است بدانید بیشتر پروژه‌های که قرار است در شروع کار بگیرید و انجام دهید از شبکه‌ ارتباطی همکاران و دوستان شما ایجاد می‌شود. تا کسی شما و مهارت‌هایتان را نشناسند مسلماً پروژه‌ای هم نمی‌توانید انجام دهید.

خجالت نکش و از نه شنیدن نترس

گاهی اوقات ممکن است بخواهید با یک فرد بسیار معروف و تأثیرگذار ارتباط بگیرید، و یا با فردی که محبوبیت متوسطی دارد اما در جواب نه بشنوید. تحت هیچ عنوان اجازه ندهید نه شنیدن‌ها بر روی روحیه شما تأثیر بگذارند. از طرفی نباید خجالت بکشید برای برقراری ارتباط با یک فرد مشهور، و ذهن‌خوانی نکنید که فرد مقابل در مورد شما چه فکری می‌کند و … . خجولی گری و کنار آمدن بانه شنیدن نیز مهارت‌هایی هستند که باید در اولویت بگذارید تا رشد کند.

مهارت نه گفتن

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های فردی در صنعت استایلیست مد نه گفتن است. گاهی اوقات ممکن است یک فرد بسیار مشهور یا یک شرکت باسابقه از شما درخواستی کند که شما تمایل زیادی به آن درخواست ندارید اما نمی‌توانید به آن پروژه یا درخواست نه بگویید. به همین خاطر درخواست را قبول می‌کنید و فشار روانی زیادی را برای خود می‌خرید. با یادگرفتن مهارت نه گفتن، می‌توانید به هر درخواست و پروژه‌ای که برای شما منفعت ندارد، تمایل ندارید، یا حتی وقت کافی برای انجام آن را ندارید نه بگویید!

سختی کار استایلیست های مد

طراحان سبک یا طراحان استایل سلبریتی می بایست تمام تمرکز خود را به کار بگیرید تا برای جشنواره، عکاسی یا … به صورت کامل امادگی لازم داشته باشید. و از طرفی بتوانید ابزارهای کار خود را به محل برگزاری ببرید. استایلیست ها باید سلبریتی را برای مراسم به خوبی اماده کنند. که لباس های او چین و چروک نداشته باشد، لکه ای بر روی لباس ها نباشد، به خوبی بتواند لباس ها را با یکدیگر ست کند و غیره.

وظیفه شما این است که بتوانید سلبریتی را  با لباس و اکسسوری ها به یک فرد جذاب، شکیل و حرفه ای تبدیل کنید. همچنین می بایست در آن لحظات شلوغ تصمیم گیری کنید که چه سبک لباس هایی را سلبریتی بپوشد، چه رنگ هایی و … مثال هایی که زده شد در رابطه با پروژه عکاسی می باشد. هر پروژه ای سختی های خود را به همراه دارد. اما به طور کلی یک استایلیست باید جنب و جوش زیادی داشته باشد و بتواند در لحظه تصمیم های درستی بگیرد.

سوالات متداول استایلیست مد

  • آیا استایلیست مُد شدن شرایط سنی داره؟

خیر. شما در هر سنی که باشید، اگر استراتژی خوب + دانش مناسب داشته باشید. می‌تونید از این رشته درآمد خوبی کسب کنید و به شهرت برسید.

  • تحصیلات آکادمیک این رشته رو یاد بگیریم یا آموزش آزاد؟ (مثل آموزشگاه و دوره‌های آنلاین و…)

طبیعتاً اگر بتونید در یک دانشگاه خوب این دانش و کسب کنید خیلی بهتر خواهد بود. اما با آموزش آزاد هم می‌تونید به موفقیت خوبی برسید. مهم‌ترین موضوع در آموزش این هست که خودتون پیگیر باشید. چرا که آموزشگاه و دانشگاه فقط مباحث زمینه را به شما آموزش می‌دهند. برای متخصص‌شدن باید به‌اصطلاح ریسرچر باشید (توانایی جستجو در تمام منابع)

جمع‌‌بندی

دنیای استایل مد یک زمینه جدید و هیجان‌انگیز برای کسانی است که می‌خواهند هنرمندان درونی خود را آنالیز کنند و خلاقیت خود را در صنعت مد به کار ببرند. این بخش، چشم‌اندازهای زیادی را برای دانش‌آموزان و دانشجویان باانگیزه ارائه می‌دهد که می‌تواند گاهی اوقات طاقت‌فرسا و گیج‌کننده باشد.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *