طراحی کمپین بلک فرایدی

طراحی کمپین بلک فرایدی

طراحی کمپین بلک فرایدی مخصوص کسب و کارهای مد و فشن را در این مقاله معرفی می کنیم. کمتر پیش می آید که کسی نام بلک فرایدی را نشنیده باشد. در آمریکا، بلک فرایدی اولین جمعه از پس عید شکرگزاری است. هر ساله در آمریکا روز بلک فرایدی، تمام فروشگاه ها کمپین های متفاوت با تخفیف های قابل توجه بالای 30 درصد را برگزار می کنند. که همین مورد باعث می شود خیلی از مردم در آمریکا از فروشگاه ها خرید کنند. که البته این استراتژی برای تخلیه انبار فروشگاه ها برای سال جدید و فصل جدید است.

چندسالی است که در ایران هم فروشگاه های مختلف کمپین های بلک فرایدی برگزار می کنند. از شرکت ها گرفته تا لباس فروشی ها و غیره. البته که در ایران تخفیف ها مانند آمریکا نیست! و فروشگاه ها حداکثر تخفیفی که می توانند لحاظ کنند 15 درصد است.. ولی روش های متفاوتی وجود دارد که کمپین را جذاب کند.

طراحی کمپین بلک فرایدی در ایران

طی دوسال گذشته، به دلیل وجود ویروس کووید 19 بیشتر کمپین ها به صورت آنلاین برگزار می شد. اما الان شرایط متفاوت شده است و اغلب فروشگاه ها علاوه بر فضای مجازی به طراحی دکورهای ویژه در فروشگاه هم فکر می کنند. طراحی کمپین بلک فرایدی در ایران  به روش های مختلف انجام می شود. کمتر فروشگاهی می تواند روی محصولات تخفیف های بالا لحاظ کند. اما پیشنهاداتی وجود دارد که در ادامه این مقاله معرفی می کنیم تا یاد بگیرید چگونه کمپین های جذاب بلک فرایدی طراحی کنید.

بلک فرایدی چیست؟

ما ایرانی‌ها همواره عادت کرده‌ایم که با نزدیک شدن به سال نو، لباس‌ها و وسایل جدیدی را خریداری کنیم! این رسم به عنوان یکی از جزئیاتی که در سراسر جهان رواج یافته است، به خصوص قبل از آغاز سال نو، مورد توجه قرار گرفته است. به منظور تأمین نیازهای مردم در اوایل سال نو، کمپین بلک فرایدی تشکیل شده است. همانطور که اشاره کردم، بلک فرایدی در واقع پنج‌شنبه بعد از روز شکرگزاری است! در ابتدا، این کمپین تنها در آمریکا برگزار می‌شد، اما سپس در سایر کشورها نیز اهمیت یافت و به گونه‌ای شد که چند سالی است که در ایران نیز تخفیفات بلک فرایدی ارائه می‌شود.

آخرین جمعه ماه نوامبر در سال 2022، معادل 4 آذر 1402 بود و اگر قصد دارید در کمپین بلک فرایدی فعالیت داشته باشید، باید از امروز برنامه‌ریزی کنید. بلک فرایدی 2023 مصادف با جمعه 24 نوامبر 2023 و جمعه 3 آذر 1402 می باشد.

در بیشتر کشورها، کمپین بلک فرایدی قبل از آغاز سال میلادی برگزار می‌شود، که این باعث می‌شود مردم بیشتر شوق خرید لباس‌ها و وسایل جدید باشند. اما در ایران، این روز با سایر روزها تفاوت چندانی ندارد و به عنوان یک مناسبت قابل توجه شمرده نمی‌شود. بنابراین، اگر قصد دارید یک کمپین بلک فرایدی برای کسب و کارتان، به صورت آنلاین یا آفلاین، طراحی کنید، باید بدانید که تنها راه ترغیب مردم به خرید از شما، ارائه خدمات و محصولات بهتر نسبت به روزهای دیگر سال است.

اهمیت طراحی کمپین بلک فرایدی

تخفیفات مربوط به روز بلک فرایدی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که به نفع هم خریداران و هم فروشندگان باشند. این امر به دلیل مزایایی که برای هر دو طرف به همراه دارد، به وقوع می‌پیوندد. اگرچه سود فروش از محصولات در این روز کاهش قابل توجهی می‌یابد، اما اگر کمپین به درستی طراحی شود، می‌توان سود قابل توجهی را تجربه کرد. در این روز، با توجه به تخفیفات ارائه شده بر روی محصولات و خدمات، خریداران نیز سود خوبی دارند. به دلیل اینکه این کمپین تنها یکبار در سال برگزار می‌شود، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

در طراحی کمپین بلک فرایدی، مهمترین نکته توجه به اهمیت سرعت در نرخ تبدیل است. شما با مفهوم قیف فروش آشنا هستید و می‌دانید که تبدیل یک فرد به مشتری کسب و کار شما، مراحل متعددی را در بر می‌گیرد. در ایجاد کمپین بلک فرایدی، باید تلاش کنید تا تبدیل فرد به مشتری به سرعت انجام شود. به همین منظور، نکات زیر را در طراحی کمپین تبلیغاتی بلک فرایدی مد نظر قرار دهید.

نکات طراحی کمپین فروش لباس بلک فرایدی

  • ایجاد جذابیت: محصولات و خدمات شما باید با تخفیفات ویژه و جذابیتی خاص در این روز ارائه شوند. از طراحی بسته‌های ویژه، تخفیفات قابل توجه و هدایا رایگان استفاده کنید.
  • تبلیغات قوی: از روش‌های تبلیغاتی متنوعی مانند تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید تا به طور گسترده از کمپین خود برخورداری کنید.
  • ارائه محدودیت زمانی: تخفیفات و پیشنهادهای خاص خود را به مدت محدودی اعمال کنید تا احساس فوریت و فشار زمانی را در مشتریان ایجاد کنید و آن‌ها را به خرید ترغیب کنید.
  • تجربه خرید منحصر به فرد: ارائه تجربه خریدی فوق‌العاده به مشتریان، از طریق خدمات پشتیبانی عالی، سرعت در پاسخگویی و رفع مشکلات سریع، و ارائه اطلاعات کامل و شفاف درباره محصولات و خدمات خود، می‌تواند تاثیر مثبتی بر تصمیم خرید مشتریان داشته باشد.
  • استفاده از روش‌های بازاریابی اختصاصی: ایجاد کدهای تخفیف منحصر به فرد، برنامه‌های مشتری و وفاداری، همکاری با برندها و وبلاگ‌نویسان معروف و ایجاد ارتباط مستقیم با مشتریان، از روش‌های بازاریابی اختصاصی است که می‌تواند جذابیت و تحولی برای کمپین شما به ارمغان بیاورد.
  • ارزیابی و بهبود: پس از پایان کمپین بلک فرایدی، ارزیابی دقیقی از عملکرد و نتایج کمپین انجام دهید. بر اساس ارزیابی، نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنید و اقدامات بهبودی را برنامه‌ریزی کنید تا در کمپین‌های آینده بهتر عمل کنید.

قدم به قدم طراحی کمپین تبلیغاتی

طراحی کمپین بلک فرایدی، افزایش فروش با بلک فرایدی، تبلیغات در بلک فرایدی

برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی مؤثر برای روز جمعه سیاه، بایستی برنامه‌ریزی‌های سه مرحله‌ای را به درستی انجام دهید. در ادامه، نکاتی که در هر یک از این مراحل نیازمند توجه بیشتری هستند، بررسی می‌شوند.

اقدامات قبل از کمپین بلک فرایدی

  • هدف کمپین چیست؟

قبل از اینکه بخواهید کمپین را طراحی کنید. باید مشخص کنید که هدف شما از ایجاد این کمپین چیست؟ هر کسب و کاری بر اساس بیزینس مدلی که دارد اهداف متفاوتی را می تواند برای طراحی کمپین بلک فرایدی تعیین کند. اما برای اینکه ذهنیت پیدا کنید برخی از مهم ترین اهدافی که اغلب فروشگاه ها اجرا میکنند را معرفی می کنیم. اهدافی مانند: افزایش فروش، برند سازی، مشتریان جدید، افزایش وفاداری مشتریان قدیمی. برای اینکه دقیق تر این موارد را اجرا کنید. توصیه می کنیم تمام موارد را در دفتر بنویسید.

  • برنامه ریزی کمپین تبلیغاتی بلک فرایدی

هر کسب و کاری، جامعه هدف متفاوتی برای فروش دارد. نیاز است بر اساس مشتریان و جامعه هدفی که دارید برای تبلیغات بلک فرایدی برنامه ریزی کنید. همچنین باید یک برنامه ریزی انجام دهید برای مخاطبانی که در حال حاضر شما را دنبال می کنند. اینکه آنها چه علایقی دارند؟ چه محصولاتی را دوست دارند؟ برنامه ریزی در این قسمت شامل مشخص کردن پیج هایی که باید به آنها تبلیغات دهید هم می شود. در اصل صفر تا صد کمپین در این قسمت برنامه ریزی می شود. مثلا:

  1. از چه تبلیغاتی استفاده کنم؟
  2. برای بنر تبلیغاتی به کجا سفارش بدم؟
  3. جملات کپی رایتینگ من چیه؟
  4. پیشنهادات ویژه برای فروش چیه؟
  5. پیج های که باید در اونجا تبلیغات کنم چیه؟
  6. چه محتوایی باید تا روز کمپین و بعدش تولید کنم؟
  7. و…

برای تبلیغات حتماً به زمان بندی آن دقت ویژه داشته باشید. یعنی اینکه نباید تبلیغاتتان را به یک روز و یک ساعت مشخص محدود کنید. بلکه باید در برنامه ریزی مرتبط با طراحی کمپین بلک فرایدی، تبلیغات را تقسیم کنید. و حتماً یک هفته قبل از شروع بلک فرایدی تبلیغاتتان را شروع کنید تا مخاطبین با برند شما آشنا شوند و برای خرید از شما برنامه ریزی کنند.

تولید محتوا برای کمپین بلک فرایدی

این روزها کمتر کسب و کاری است که در اینستاگرام فعالیت نداشته باشد. لازم است که قبل از برگزاری بلک فرایدی برای تولید محتوا پیجتان برنامه ریزی کنید. اگر بتوانید در طول هفته هر روز پست و استوری منتشر کنید کمک بزرگی به رشد پیجتان می کند. زمانی که هر روز تولیدمحتوا داشته باشید باعث می شود تا پست های شما توسط اینستاگرام مورد توجه قرار گیرد. و تا روز کمپین از طریق اکسپلور و هشتگ ها نیز ورودی زیادی بگیرید. یک مثال برایتان میزنیم تا این موضوع برایتان شفاف شود.

تقریباً در فالووینگ های پیج اینستاگرامتان محال است یک الی سه پیج آموزش اینستاگرام فالو نکرده باشید. اگر تا به حال دقت کرده باشید متوجه شده اید که پیج های بزرگ اینستاگرام زمانی که می خواهند یک فروش ویژه برگزار کنند طی دو هفته فعالیتشان نسبت به قبل بیشتر می شود. دلیل این کار این است که تمام فالوورهای پیجشان فعال شود و از اکسپلور نیز ورودی زیادی بگیرند تا در نهایت افزایش فروش داشته باشند.

استراتژی محتوایی بلک فرایدی

بنابراین شما هم باید چنین استراتژی را پیاده کنید. اگر دو هفته دیگر به بلک فرایدی مانده است شما باید از الان تولیدمحتوایتان را شروع کنید. و طبق برنامه جلو بروید. به این صورت نباشد که هر روز از خواب بیدار شدید با خودتان بگویید: “خب حالا چی بزارم؟” طی این دو هفته می توانید هم به معرفی کاکلشن از طریق بپردازید. هم پست های آموزشی که بازدهی خوبی دارند. در استوری ها هم از روش داستان سرایی استفاده کنید و به مخاطب بگویید که چند روز دیگر به مناسبت بلک فرایدی تخفیف می گذارید.

تمرکز شما در بلک فرایدی روی مشتریان فعلی باشد. اصلاً به فکر جذب مشتریان جدید نباشید چرا که زمان میبرد تا به خریدار تبدیل شوند. برای مشتریان وفادارتان، یک هدیه خاص، تخفیف حرفه‌ای و یا شانس بهتر برای خرید ارائه کنید. این کار به مشتریان قدیمی احساس بهتری منتقل می کند. و باعث می شود تا اعتمادشان به شما بیشتر شود. و حتی زمان هایی هم که هیچگونه تخفیفی برای کالای خود ندارید فروش خوبی داشته باشید.

در حین کمپین بلک فرایدی چه باید کرد؟

در کمپین های بلک فرایدی برای اینکه بخواهید فروش بیشتری را تجربه کنید. باید از خلاقیتتان استفاده کنید. از آنجایی که در مدت زمان بلک فرایدی تمام برندها روی افزایش فروش تمرکز کرده اند. خلاقیت در معرفی محصول باعث ایجاد تمایز و تفاوت بین برند شما و سایر رقبا می شود. اگر این موضوع را به خوبی در تولید محتوای پیجتان رعایت کنید به افزایش فروشتان کمک می کند.

شمارش معکوس در جشنواره های بلک فرایدی

یکی از بهترین ترفند ها برای افزایش فروش بلک فرایدی استفاده از شمارش معکوس است. اگر یک محصول محبوب دارید و می خواهید فروش محصول را بیشتر کنید. می توانید در اینستاگرام یا وب سایتتان به روش های مختلف از تکنیک شمارش معکوس استفاده کنید. هنگامی که به مخاطب چنین پیشنهادی دهید در ذهن او حس نگرانی را ایجاد می کنید. و در نتیجه آنها مشتاق تر می شوند تا زودتر از شما خرید کنند. به همین دلیل این امر موجب افزایش فروش محصولات ویژه شما می شود.

بعد از بلک فرایدی چه کنیم؟

بعد از بلک فرایدی زمانی که تبلیغات و فروش ویزه تمام شد. از طریق تبلیغات افراد زیادی با برند شما آشنا شده اند. برخی از این افراد از شما خرید کرده اند و برخی از آنها صرفاً از محتوا و کسب و کار شما خوششان آمده و شما را فالو کرده اند. بعد از بلک فرایدی شما موظف هستید هر دو گروه را بیشتر با برندتان آشنایی کنید. چه مخاطبی که از شما خرید کرده است. چه مخاطبی که خرید نکرده است.

روش های مختلفی وجود دارد که مخاطبان با برند آشنا کنید تا به شما و کسب و کارتان اعتماد کنند. می بایست طبق برنامه ریزی محتوایی به گونه ای تولید محتوا کنید تا بتوانید گروه دومی که صرفاً شما را فالو کرده اند را به خریدار در روزها و ماه آینده تبدیل کنید. البته اگر تبلیغات کردید و همچنان فروشتان پایین بود. اما فالوورهای زیادی گرفتید. نگران نباشید شما چیزی را از دست نداده اید. این کار آگاهی از برندتان را افزایش داده و مرحله اول قیف فروش را طی کرده اید.

چگونه برای بلک فرایدی تبلیغات کنیم؟

تبلیغات برای بلک فرایدی خیلی خیلی مهم است. اگر بخواهید بدون برنامه ریزی و بدون استراتژی تبلیغات کنید. تمام سرمایه شما از بین می رود. بر اساس محصول، خدمات، نوع کسب و کار، فروشگاه، مخاطب هدف، قیمت محصول و … مشخص می شود که چه استراتزی را برای تبلیغات طراحی کنید. عمده افرادی که پیج دارند یا در ابتدای راه کسب و کار هستند اطلاعی از استراتژی های کسب و کار ندارند. بنابراین یا باید در این زمینه مستمر مطالعه کنید که زمان زیادی ازتان میگیرد. چرا که باید هم مطالعه کنید و هم آزمون و خطا.

می توانید فرم زیر را پر کنید تا در سریع ترین زمان مشاورین آر اِم مُد به شما پیغام دهند. کسب و کارتان را بررسی کنند و برای تبلیغات بلک فرایدی شما را به صورت کاملاً رایگان راهنمایی کنند. شاید ممکن است پشتیبان با شما صحبت کند و به این نتیجه برسد که کسب و کار شما برای برگزاری کمپین آمادگی لازم را ندارد. بنابراین به شما برنامه ای متفاوت می دهد که بر اساس شرایط فعلی کسب و کارتان باشد. به این صورت سرمایه‌تان هم از دست نمی رود. معطل نکنید! چنین فرصتی را از دست ندهید.

آموزش تبلیغات برای کمپین بلک فرایدی

تبلیغات بلک فرایدی بسته به نوع کسب و کار و رسانه متفاوت است. هر کسب و کاری استراتژی خاص خودش را باید اجرا کند. بر اساس اینکه چه رسانه هایی را در اختیار دارد؟ مثلاً کسب و کارهایی که وب سایت دارند طبیعتاً دستشان برای برگزاری کمپین بازتر است. و از طرفی رسانه های گسترده برای تبلیغات دارند. اما کسب و کارهای که در اینستاگرام هستند و سایت ندارند. استراتژی‌شان متفاوت است. باید بررسی کنید که کدام رسانه و استراتژی تبلیغ برای شما کاربردی است؟

توصیه می کنیم حتماً فرم زیر را پر کنید تا کسب و کارتان را آنالیز کنیم و بر اساس مدل کسب و کارتان راهنمایی کنیم که چگونه برای تبلیغات بلک فرایدی آماده شوید. اگر بخواهید بدون مشاوره این کار را انجام دهید سرمایه زیادی را برای تبلیغات از دست خواهید داد. 

۳ راه برای فروش بیشتر در جمعه‏‎ سیاه

  • قبل از دیگران کمپین را برگزار کنید

توجه داشته باشید که مشتریان تا بلک فرایدی صبر نمی‌کنند. حدود 55 درصد از مردم چند روز قبل از جمعه به سایت ها و پیج های موردنظرشان سر می زنند. قیمت ها و تخفیفات را چک می کنند. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم از یک هفته قبل در شبکه‌های اجتماعی و هر کانال اطلاع‌رسانی که دارید، شروع به تبلیغ کنید. معرفی محصولاتتان را شروع کرده و با استفاده از ترفندهای مختلف تبلیغاتی، هیجان خرید و رسیدن روز جمعه را به مشتریان القا کنید. برندهای بسیاری هستند که از این ترفند استفاده می کنند و بیشترین فروش را تجربه می کنند.

  • حکم یک مشاور را در کمپین های بلک فرایدی داشته باشید

خودتان را به جای مشتری بگذارید. دوست داشتید در خریدهای جمعه سیاه فروشندگان چه نوع ارتباطی را با شما شکل دهند؟ اگر بخواهید در فروش های ویژه مخصوصاً در مکالمات دایرکت تمام تمرکزتان روی فروش باشد. مشتری خرید نمی کند. باید به عنوان یک مشاور مشتری را در خصوص محصولاتتان راهنمایی کنید. توضیحات کامل بدهید. صرفاً با چند جمله و ارائه قیمت مکالمه را پایان ندهید. اگر این طور باشد مشتری سین می کند و می رود. 

  • خدمات ویژه برای مشتریان قدیمی

بهتر است به مشتریان وفادار خود، به طور خاص و ویژه پیام دهید و آن‌ها را از تخفیف‌ های بلک فرایدی در روز جمعه سیاه آگاه کنید. این کار، اگر در زمان مناسب و به افراد درست انجام شود، شانس فروش شما را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. ایجاد حس خوب در مخاطبان، یکی از بهترین روش‌ها در بازاریابی است. همچنین، ممکن است در این روز مشتریان جدیدی نیز به شما ملحق شوند.

 بنابراین پیشنهاد می‌شود برای آن‌ها مزایا و امتیازهای ویژه‌ای در نظر بگیرید تا آن‌ها دوباره به سایت یا پیج شما بازگردند. همچنین، در صفحات محصول، می‌توانید پیشنهاد‌هایی در مورد کالاهای مرتبط و مشابه را ارائه دهید. اگر هم سایت ندارید می توانید مشتریان قدیمی و وفادارتان را در کلوز فرند اینستاگرام اد کنید.

این مقاله ادامه دارد…

👇🏻 دریافت مشاوره رایگان 30 دقیقه‌ای تبلیغات و طراحی استراتژی بلک فرایدی 👇🏻

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *