آموزش صفر تا صد ورود به بازار کار طراحی لباس

چگونه وارد بازار کار طراحی لباس شویم

چگونه وارد بازار کار طراحی لباس شویم سوال پرتکراری که بیشتر طراحان لباس و پارچه می پرسند. حتی افرادی که در این حیطه حرفه ای لباس طراحی می کنند. اما همچنان مشغول پیدا کردن کار هستند. در این مقاله مجموعه آر اِم مِد این موضوع را آموزش می دهیم به صورت کامل تا بتوانید در این حیطه شغل موردعلاقه خودتان را پیدا کنید.

با چه ترفندهایی وارد بازار کار طراحی لباس شویم؟

اغلب هنرجویان طراحی لباس، یا افرادی که مدت هاست که در این حیطه فعالیت می کنند. معتقدند که برای ورود به بازار کار نیاز به مدرک تحصیلی دارند. در صورتی که اصلاً به این شکل نیست. شما برای اینکه بتوانید در بازار کار وارد شوید نیاز به مهارت و دانش طراحی لباس دارید. اگر شما در دوره های طراحی لباس شرکت کرده باشید. اولین موردی که کارفرما از شما می پرسد پورتفولیو است. شما نیاز دارید طبق مبانی که استاد طراحی لباس به شما آموزش داده است. حداقل چندلباس طراحی و آنها را اجرا کرده باشید. تا بتوانید نمونه لباس ها را به کارفرما نشان دهید. این یکی از مهم ترین قدم ها در مصاحبه های طراحی لباس است. اغلب طراحان لباس نمونه کار ندارند.

اگر شما خودتان به خیاطی مسلط نیستید اصلاً ایرادی ندارد می توانید با یک خیاط صحبت کنید تا لباس هایی که طراحی کرده اید را اجرا کند.  پس حتماً به فکر پورتفولیو باشید. چرا که برای کارفرما و مدیر مجموعه ای که برای انها قرار است لباس طراحی کنید. یک فاکتور مهم برای استخدام می باشد.

معرفی بازار کار طراحی لباس

تا به اینجا توضیح دادیم که شما برای ورود به بازار کار طراحی لباس و پارچه نیاز به دانش و مهارت دارید. دانش را در آموزشگاه هایی طراحی لباس می آموزید. و مهارت را با تمرین کردن مستمر بدست می آورید. اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود. مهارت های نرم را نیز باید یاد بگیرید. در صنعت مدوفشن هیچ اموزشگاه و هیچ استاد طراحی لباس به شما نمی گوید که نیاز دارید مهارت های نرم را یاد بگیرید. مهارت های نرم جزو مهم ترین مهارت ها در هر رشته ای می باشند. فرقی نمی کند یک فرد بخواهد وارد بازارکار حقوق شود. یا بخواهد وارد بازار کار مدوفشن شود. مهارت های نرم قطعاً برای او کلید موفقیت هستند. اما به چه مهارت هایی، مهارت نرم می گویند؟

مهارت نرم چیست؟

مهارت نرم، به مهارت های غیرفنی گفته می شود که بر چگونگی کار شما تاثیر دارد. و شامل ویژگی های شخصیتی، توانایی های ارتباطی موردنیاز برای موفقیت در کار می باشد.

انواع مهارت نرم

مهارت های نرم را به شکل دسته بندی در ادامه معرفی می کنیم:

  • ارتباطات
  • حل مسئله
  • خلاقیت
  • انعطاف پذیری
  • مدیریت زمان و برنامه ریزی
  • مدیریت پروژه
  • فن بیان و سخنوری
  • کار تیمی
  • و…

شما هنگامی که بخواهید در یک مجموعه طراحی لباس مشغول به کار شوید قطعاً نیاز دارید فن بیان خوب، ارتباطات حرفه ای، مدیریت زمان و برنامه ریزی، مدیریت پروژه و … را مسلط باشید. پس علاوه بر اینکه ساعت ها بر روی تخصص خود وقت بگذارید. مهم است که برای یادگیری چنین مهارت هایی هم وقت به اندازه کافی بگذارید.

چگونه مهارت های نرم را یاد بگیریم؟

برای یادگیری مهارت های نرم برای ورود به بازارکار طراحی لباس، راه های مختلفی وجود دارد. پیشنهاد ما این است که دوره های مخصوص هر کدام شرکت کنید. مطالعه مستمر داشته باشید. و نکاتی را که می آموزید در زندگی اجرا کنید. اگر شما فقط نکات را آموزش ببینید. نکته برداری کنید اما عملی نکنید اصلاً فایده ای ندارد.

مهارت تخصصی بازار کار طراحی لباس

بعد از یادگیری مهارت های نرم و تمرین کردن آنها، نوبت به مهارت تخصصی می رسد که از نظر کارفرمایان مهم است. البته خیلی از طراحان لباس و افرادی که در صنعت مدوفشن فعالیت دارند. ابتدا مهارت‌های تخصصی را یاد می گیرند. و بعد تعداد خیلی کمی از آنها به سراغ مهارت های فردی می روند. تعداد کم به عنوان مثال از صدنفر، فقط پنج نفر این مهارت ها را یاد می گیرند.

در استخدام شدن بازارکار مدوفشن، داشتن رزومه و پورتفولیو از اهمیت بالایی برخودار است. اگر شما طراح لباس هستید باید رزومه و پورتفولیو خود را به بهترین شکل ممکن آماده کنید. و حتما چند نمونه لباس اجرا شده (دوخته شده) داشته باشید تا آنها را به کارفرما نشان دهید. اینکه شما فقط بتوانید به خوبی اسکچ بزنید، تصویرسازی کنید یا ایده پردازی کنید مهم نیست. مهم این است که شما اگر کاری را طراحی کرده اید به مرحله اجرا رسانده باشید. برای اینکه چند نمونه کار خوب داشته باشید، می توانید یک لباس عالی برای خودتان بدوزید و هنگامی که به مصاحبه استخدامی می روید به کارفرما بگویید لباسی که من پوشیدم طرح و اجرای خودم است. این مورد می تواند در استخدام شما تاثیر گذار باشد.

مقاله بازار کار طراحی لباس حتماً بخون!

حضور در شبکه های اجتماعی

یکی از نکات مهم پرزنت کردن خودتان حضور در شبکه های اجتماعی است. در ایران خیلی کم پیش می آید که یک طراح لباس صفحه خوب و اصولی داشته باشد. یک صفحه خوب منظورمان چیست؟

  • تولیدمحتوای مرتبط و کاربردی
  • لوگوی حرفه ای
  • تصاویر هایلایت منظم با کاور
  • فعالیت مستمر 
  • رعایت نکات دیجیتال مارکتینگ

فعالیت طراح لباس در اینستاگرام

اگر شما یک صفحه اینستاگرام راه اندازی کنید و نکات بالا را در آن رعایت کنید. به راحتی می توانید استخدام شوید. چرا که اینستاگرام یک بستر بسیار بزرگ برای رشد کردن است. در صفحه اینستاگرامتان می توانید نمونه کارهای خود را قرار دهید و در نهایت صفحه اینستاگرامتان تبدیل به رزومه شما می شود. بدین صورت می توانید کارفرما را تحت تاثیر قرار دهید که او با یک حرفه ای قرار است کار کند. 

همچنین علاوه بر فعالیت در اینستاگرام، بتوانید در لینکدین هم پروفایل خیلی خوب و حرفه‌ای داشته باشید. در موفقیت شما تاثیر فوق العاده ای دارد. در ایران به ندرت طراح لباسی وجود دارد که صفحه لینکدین داشته باشد. شما می توانید با دیدن چندتا ویدیو در گوگل و یوتیوب یاد بگیرید چگونه باید یک صفحه لینکدین خوب و اصولی داشته باشیم. با این اوصاف شما به تمام کارفرما ها و مدیرعامل ها معرفی خواهید شد حتی بیشتر از اینستاگرام. چرا که تمام مدیرعامل ها در لینکدین حضور دارند و لینکدین یکی از منابع استخدامی و پیدا کردن نیروهای کار در حیطه های مختلف است.

لینکدین دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ شما با ساخت یک پروفایل در لینکدین خودتان را به مدیرعامل ها معرفی می کنید. و این در رزومه شما تاثیر مثبتی دارد. زیرا یک کانال معرفی به جز اینستاگرام دارید. برای یادگیری لینکدین توصیه می کنیم ابتدا با ویدیوهای رایگانی که در سطح گوگل و یوتیوب وجود دارد شروع کنید.

فعالیت حرفه ای برای بازار کار طراحی لباس

بعد از اینکه شما در شبکه‌های اجتماعی برای چگونه وارد بازار کار طراحی لباس شویم شروع به فعالیت کردید. نیاز دارید تا محتوای حرفه‌ای تولید کنید تا مخاطبان ترغیب شوند و صفحه شما را دنبال کنند. برای اینکه بتوانید محتوای جذاب تولید کنید نیاز به تقویم محتوایی دارید. برای تقویم محتوایی راه های متفاوت وجود دارد. اگر شما به مباحث نرم افزاری مسلط هستید. بهترین گزینه ایجاد تقویم محتوایی در وُرد یا اکسل هست. روزهای هفته را بنویسید و برای هر کدام چند ستون طراحی کنید برای ریلز، پست و استوری. اگر هم نه لپ تاپ یا کامپیوتر ندارید در نوت گوشی به سادگی می‌توانید تقویم محتوایی طراحی کنید.

روش کار به این صورت است که ابتدا تمام روزهای هفته را لیست کنید و در قسمت بعدی باید ایده پردازی کنید تا برای هر روز هم استوری جداگانه و ریلز داشته باشید. البته ریلز را نیاز نیست هر روز طراحی کنید. ترجیحاً یک روز در میان بهترین گزینه است. اما استوری باید همیشه برقرار باشد. 

بازار کار طراحی لباس

بهترین روش ورود به بازار کار طراحی لباس، کارآموزی می باشد. اگر شما بتوانید به مدت حداقل یکسال در یک شرکت، تولیدی، مزون لباس به صورت کارآموزی فعالیت داشته باشید در حیطه کاری خیلی پیشرفت خواهید کرد. اما برای بدست آوردن کارآموزی طراحی لباس، خیلی باید آماده باشید و روی خودتان کار کنید تا مهارت‌های مختلفی یاد بگیرید. یکی از مهارت ها متقاعدسازی هست. اینکه شما بتوانید به راحتی با بیان جملات مناسب کارفرما را متقاعد کنید که شما را استخدام کند. و به نوعی به کارفرما ثابت کنید که استخدام شما، در پیشرفت کسب و کار او تاثیر فوق العاده ای خواهد گذاشت. برای یادگیری این مهارت توصیه می‌کنیم کتاب های مرتبط با این زمینه را مطالعه کنید. 

بازار کار طراحی لباس در ایران

متاسفانه طراحی لباس در بازار ایران، هنوز به سطحی نرسیده است که کارفرماها به یک طراح لباس احساس نیاز پیدا کنند. و به همین صورت بازار کار طراحی لباس در ایران شرایط مساعدی ندارد. اگر شما بخواهید تمام تمرکز، انرژی و زمان‌تان را صرف رشته طراحی لباس کنید به این امید که در ایران با این رشته به درآمدهای میلیونی و میلیاردی برسید در نهایت با شکست رو به رو خواهید شد. به عنوان کارمند اگر بخواهید با مجموعه‌ها همکاری کنید خیلی باید مهارت‌ و توانایی داشته باشید. و اگر فقط یک طراح لباس باشید کسی شما را استخدام نمی‌کند. همچنین این مورد هم در نظر بگیرید که در حال حاضر مجموعه‌های بسیار کمی در ایران هستند که به طراح لباس نیاز دارند.

طراحی لباس و شغل دوم

توصیه می‌کنیم طراحی لباس را به عنوان شغل دوم انتخاب کنید. باتوجه به شرایط فعلی ریسک بزرگی است که شما بخواهید تمام منابع‌تان را برای طراحی لباس به عنوان شغل اول صرف کنید. اگر هم بخواهید مزون لباس بزنید. نیاز دارید تا دانش راه اندازی کسب و کار را بدست آورید. متاسفانه اغلب طراحان لباس فکر می‌کنند مزون راه اندازی کردن به این گونه است که چند لباس طراحی می‌کنند، یک مکانی را اجاره می‌کنند، لباس‌ها را آماده می‌کنند و در نهایت شروع به کار می‌کنند. راه اندازی مزون یعنی راه اندازی کسب و کار. و کسب و کار مولفه‌های مختلفی دارد که شما باید به آنها مسلط باشید تا بتوانید به عنوان مدیر کسب و کارتان را به خوبی مدیریت کنید و در برابر چالش‌ها و مشکلات تصمیم‌های اصولی بگیرید. 

چگونه طراحی لباس را شروع کنیم؟

اولین قدم برای شروع این است که شما ابتدا در رشته تخصصی خود به یک سطح حرفه‌ای برسید. سطح حرفه‌ای یعنی اینکه توانایی طراحی اغلب لباس‌ها را داشته باشید و همچنین به مباحثی مانند الگوسازی، رنگبندی، بازارشناسی تسلط داشته باشید. اگر می‌خواهید وارد بازارکار شوید حتماً باید نرم افزار یاد بگیرید. یعنی اگر طراح لباس دستی هستید و حتی خیلی به طراحی دستی علاقمند هستید. باید طراحی دستی را برای سرگرمی ادامه دهید. در بازار کار فقط طراحی را استخدام می کنند که نرم افزار بلد باشد. برای یادگیری  این مورد مقاله طراحی لباس با نرم افزار را مطالعه کنید. 

این مقاله ادامه دارد…

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *