cloth-design-software-1

طراحی لباس با نرم افزار با آموزش رایگان

طراحی لباس با نرم افزار کلوتریدی، یک نرم افزار قدرتمند و کاربردی در بین طراحان لباس دنیا محسوب می‌شود. اگر بتوانید این نرم افزار را به خوبی یاد بگیرید بی شک طراحی‌های فوق العاده ای را می‌توانید رسم کنید. این نرم افزار با ابزارهای دوخت و طراحی که در اختیار شما می‌گذارد، کار را برای شما آسان‌تر می‌کند و با چندکلیک ساده می‌توانید لباس طراحی شده را تن مانکن کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد کلوتریدی، وجود مدل‌های مرد، زن و بچه است. همچنین قابلیت تغییر قد، وزن و … در مانکن وجود دارد. در این نرم افزار می‌توانید بعد از اتمام طراحی، از مدل خود خروجی بگیرید و آن را در یک نرم افزار دیگر مانند زیبراش وارد کنید و تغییرات دیگری مانند: طراحی گردنبد، و… بر روی لباس انجام دهید.

مزایای استفاده از نرم افزارهای طراحی لباس

مزایای استفاده از نرم افزارهای طراحی لباس

  • اجرای دقیق ایده‌های شما
  • فضای سه بعدی و دو بعدی
  • طراحی و رسم الگو به همراه خروجی عکس الگو
  • ابزارهای کاربردی دوخت و طراحی لباس
  • فضای انیمیشن برای معرفی لباس
  • مدیریت زمان در طراحی لباس
  • و…

طراحی لباس با نرم افزار پیش نیاز می خواهد؟

عده‌ای از افراد با شنیدن کلمه خیاطی، استرس می‌گیرند، معمولاً افرادی این‌طور هستند که علاقه‌ای به دوخت و دوز ندارند. به‌طورکلی درزمینهٔ طراحی لباس اگر طراح، به اصول ابتدایی خیاطی مسلط باشد برد کرده است. برای یادگیری نرم‌افزارهای طراحی لباس نیازی به‌پیش نیاز نیست. اگر خیاط هستید و می‌خواهید لباس طراحی کنید یا طراح لباس هستید و می‌خواهید با نرم‌افزار کارکنید اصلاً نگران این موضوع نباشید. در طراحی لباس با نرم‌افزار فقط کافی است کار با نرم‌افزار را یاد بگیرید و با استفاده از دانش طراحی و خیاطی ایده‌های خود را در نرم‌افزار پیاده کنید.

دوره یادگیری طراحی لباس

اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد میزان درآمد شغل طراحی لباس یا راه‌های یادگیری رشته طراحی لباس هستید، ما در مجموعه آر اِم مُد دوره‌ای تهیه کرده‌ایم که به صورت جامع این موضوعات را پوشش داده است. این دوره مناسب برای دانش‌آموزان یا دانشجویان رشته طراحی لباس – طراحی دوخت است، همچنین برای افرادی که قصد دارند به صورت خودآموز این رشته را یاد بگیرند. علاوه بر این، یک جلسه مشاوره فردی نیز در این دوره در نظر گرفته شده است تا شرایط و اهداف شما را بررسی کرده و به شما یک نقشه راه ارائه دهد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام، می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید. (توجه: ظرفیت دوره محدود است به دلیل مشاوره فردی)

برای شروع طراحی لباس چه باید کرد ؟

نرم‌ افزار های طراحی لباس در صنعت مد و فشن

نرم‌ افزارهای زیادی برای طراحی لباس وجود دارد که بهترین آن‌ها مارولوس و کلوتریدی می‌باشند. اگر شما در حال حاضر به طراحی دستی مشغول هستید حتما پیشنهاد می‌کنیم که یکی از نرم‌افزارهای طراحی لباس را یاد بگیرید. همانطور که می‌دانید تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت هست و قطعاً برندهای معتبر، تولیدی‌های داخلی کم کم به سمت طراحی لباس با نرم‌ افزار می‌روند هرچند شاید تا الان هم با نرم افزار کار کنند. و هنگامی که شما به نرم افزار مسلط باشید راحت‌تر می‌توانید استخدام شوید و در این رشته پیشرفت کنید. پس یادگیری انواع نرم افزار طراحی لباس با شبیه سازی سه بعدی را در برنامه آموزشی خود قرار دهید.

معرفی نرم افزار کلوتریدی (CLO3D)

محیط داخلی نرم افزار طراحی لباس کلوتریدی

نرم افزار طراحی لباس کلوتریدی، یک نرم افزار قدرتمند و کاربردی در این حوزه محسوب می‌شود. اگر بتوانید این نرم افزار را به خوبی یاد بگیرید بی شک طراحی‌های فوق العاده ای را می‌توانید رسم کنید. این نرم افزار با ابزارهای دوخت و طراحی که در اختیار شما می‌گذارد، کار را برای شما آسان‌تر می‌کند و با چندکلیک ساده می‌توانید لباس طراحی شده را تن مانکن کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد کلوتریدی، وجود مدل‌های مرد، زن و بچه است. همچنین قابلیت تغییر قد، وزن و … در مانکن وجود دارد. در این نرم افزار می‌توانید بعد از اتمام طراحی، از مدل خود خروجی بگیرید و آن را در یک نرم افزار دیگر مانند زیبراش وارد کنید و تغییرات دیگری مانند: طراحی گردنبد، و… بر روی لباس انجام دهید.

نامحدود طراحی کنید

نرم افزار CLO 3D چیست؟ با کلوتریدی می‌توانید به‌طور نامحدود طراحی کنید و از طراحی کردن لذت ببرید. کلوتریدی به دلیل قدرتمند بودن موتور شبیه‌سازی آن قابلیت اجرای نامحدودی از لایه‌ها را به شما می‌دهد که با استفاده از لایه‌های مختلف می‌توانید لباس‌هایتان را دسته‌بندی کنید و هر قسمت را پارچه‌ای مخصوص به همراه رنگ و دیگر جزئیات به آن اضافه کنید. همچنین علاوه بر طراحی لباس در نرم‌افزار کلوتریدی می‌توانید کفش، کیف پول، لباس‌زیر زنانه و … را طراحی کنید.

آموزش رایگان طراحی لباس با نرم افزار

اگر قصد دارید آموزش نرم افزار کلوتریدی را شروع کنید و اول مسیر هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم با ویدیوهای رایگانی که در سطح یوتیوب وجود دارد شروع کنید تا به نرم افزار به صورت کامل مسلط شوید. و بدون اینکه هزینه‌ای کنید می‌توانید این نرم افزار را یاد بگیرید و با تمرین کردن در طول روز به یک حرفه‌ای تبدیل شوید. همچنین اگر دغدغه شما مهارت زبان انگلیسی است باید بگوییم که جای نگرانی ندارد، با استفاده از قابلیت زیرنویس فارسی یوتیوب می‌توانید این مشکل را حل کنید. در ادامه کانال‌های یوتیوبی که می‌توانید برای آموزش نرم افزار CLO 3D از آنها استفاده کنید معرفی شده است.

  • Marvelous Designer
  • CLO
  • My dress Patterns

یادگیری انواع نرم افزار طراحی لباس با شبیه سازی سه بعدی

یادگیری طراحی لباس آن هم در خانه خیلی لذت بخش می باشد. شما می توانید با استفاده از ویدئوهایی که در یوتیوب به صورت رایگان گذاشته می شود استفاده کنید. چه برای آموزش طراحی لباس با مداد چه برای نرم افزار، در ویدیو های یوتیوب قسمت به قسمت تمرین داده می شود تا هنرجو کم کم با مراحل طراحی لباس آشنا شود. اما دقت داشته باشید که اگر قصد دارید در خانه طراحی لباس را رایگان یاد بگیرید باید حداقل یک تا دو ساعت در طول روز را به تمرین کردن اختصاص دهید.

جزئیات طراحی لباس با نرم افزار در دستان شماست

در نرم افزار های طراحی چه کلوتریدی چه مارولوس دیزاینر شما می توانید به تمامی جزئیات دسترسی داشته باشید و آن ها را تغییر دهید. مواردی مانند دکلمه ها، چین و چروک و غیره. حتی می توانید صفر تا صد رنگ و نوع پارچه ها مشخص کنید. ضخامت پارچه، تار و پود ها که می توانید به طور کامل آن ها را نسبت به نیاز خود تنظیم کنید.

طراحان لباس نرم افزار هر ایده ای که در ذهن خود دارند را به راحتی می توانند با چند کلیک ترسیم کنند و ببینند آیا چنین ایده ای برای دوخت مناسب است یا خیر حتی می توانند چند مدل نمونه را در یک ساعت اماده کنند تا با کارفرما در مورد جزئیات و موارد تولید صحبت کنند و به نتیجه نهایی برسند.

گاهی اوقات ممکن است شما ایده ای در ذهنتان باشد اما نمی دانید با توجه به جزئیاتی که مدنظرتان است درست هست یا خیر؟ کافی است ایده را در نرم افزار اجرا کنید با جنس پارچه، رنگ، نوع طرح و … که در ذهنتان است. آن موقع متوجه خواهید شد که درست است یا باید آن را تغییر دهید. در این صورت زمان زیادی را ذخیره می کنید.

آیا فقط طراحان لباس از کلوتریدی استفاده می‌کنند؟

نرم‌افزار کلوتریدی بسیار حرفه‌ای هست با توجه به امکاناتی که در اختیار مخاطب قرار می‌دهد طیف گسترده‌ای از افراد در صنعت مد و فشن از آن استفاده می‌کنند، به‌عنوان‌مثال طراحان پارچه برای اینکه نمونه پارچه خود را در تن مانکن و لباس ببینند از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند و معایب پارچه‌ای که طراحی کرده‌اند را به دست می‌آورند. مثالی دیگر طراحان کفش هستند، بله کمی عجیب است که کفش چه ربطی به این نرم‌افزار دارد؟ جالب است بدانید طراحان کفش، کفشی را که طراحی می‌کنند برای ست کردن آن کفش بالباس‌ها و دیدن آن در تن مانکن به همراه لباس از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند.

معرفی نرم افزار مارلوس دیزاینر (Marvelous Designer)

نمای داخلی نرم افزار مارولوس دیزاینر مخصوص طراحان لباس

نرم افزار مارولوس دیزاینر تفاوت چندانی با نرم افزار کلوتریدی ندارد، و بستگی به حوزه کاری و سلیقه شما دارد که مدنظر داشته باشید با چه نرم افزاری طراحی کنید. مارولوس دیزاینر برای صنعت‌های: بازی سازی، انیمیشن سازی، مد و فشن، ساخت پارچه، طراحان لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بین طراحان شناخته شده تر است. به عنوان مثال اگر با یک طراح کاراکتر انیمیشن گفتگو کنید محال اَست مارولوس دیزاینر را نشناسد. همچنین شما می‌توانید این نرم افزار را مانند نرم افزار قبلی به طور رایگان یادبگیرید. از آنجایی که این نرم افزار محبوبیت بیشتری دارد آموزش‌های رایگان بیشتری هم در این خصوص وجود دارد.

مقایسه دو نرم افزار معروف طراحی لباس

برای شروع بهتر است گفته شود که این دو نرم افزار متعلق به یک شرکت هستند. همانطور که قبلتر گفته شد کلوتریدی بیشتر برای هنرمندان طراحی لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد و مارولوس دیزاینر برای هنرمندان صنعت بازی/سه بعدی و طراحان لباس کاربرد دارد، اما کلوتریدی برای طراحان لباس تخصصی تر است. حتی این دو نرم افزار به لحاظ فضای محیط کاربری کاملاً شباهت دارند اما ابزارهای که در هر نرم افزار وجود دارد کمی متفاوت اَست.

اگر به کلوتریدی مسلط باشید و بدون مشکل بتوانید لباس طراحی کنید قطعاً در بازار کار هم موفق تر خواهید بود. در حال حاضر بیشتر تولیدی ها به سمت دیجیتالی شدن می روند و کلوتریدی یکی از ابزارهای آن هاست برای طراحی لباس. همچنین در کنار یادگیری نرم افزار، اصول چیدن الگو های خیاطی هم یاد بگیرید و یک آشنایی مقدماتی از الگو های لباس بدست آورید. هنگامی که شما یک لباس را طراحی کردید می بایست الگو ها را منظم و به ترتیب به صورت فایل پی دی اف به تولیدی بدهید و مهم است که تمام الگوها منظم باشند.

گزینه های متنوع در نرم افزار کلوتریدی

ویژگی بعدی که کلوتریدی را برای طراحان لباس دنیا متمایزتر می‌کند گزینه‌های خروجی از طراحی‌ها است. اگر شما برای یک مزون یا تولیدی لباس طراحی می‌کنید به راحتی می‌توانید با استفاده از ابزارها، اُلگو و فایل‌های مورد نیاز طراحی خود برای یک تولیدی خروجی بگیرید و برای آنها ارسال کنید. این روند کار شما را که آسان می‌کند هیچ، کلاس کاری شما را هم بالا می‌برد. اما در نرم افزار مارلوس دیزاینر قطعاً گزینه‌های کمتری برای خروجی پروژه وجود دارد. و گزینه‌ای برای چاپ اٌلگو و … در دنیای واقعی وجود ندارد، تمامی گزینه‌های خروجی مخصوص برای فضای دیجیتال هستند. به عنوان مثال: ابزارهای وجود دارد که به شما دسترسی می‌دهد پروژه خود را در نرم افزار بلندر هم اجرا کنید. تفاوت بعدی که در کلوتریدی وجود دارد، قسمت رندر داخلی آن است.

رندرگیری در نرم افزار طراحی لباس

نمایش تصویر رندرشده در نرم افزار طراحی لباس کلوتریدی

برای یک طراح لباس بسیار مهم است لباسی که طراحی کرده است چگونه است و چه مشکلاتی دارد، با بخش رندر این نرم افزار با خیال راحت می‌توانید لباس هارو در تن مانکن ببینید و یا حتی بر روی آن انیمیشن بگذارید. البته ناگفته نماند شما اگر دسترسی به نرم افزارهای دیگری مانند سینما فوردی دارید، می‌توانید لباس‌های نهایی خود را به آن نرم افزار برده و از رندر سینما فوردی استفاده کنید.

بازار کار نرم افزار طراحی کلوتریدی

با توجه به گسترده شدن صنعت فشن، تقاضای کار در این حوزه به‌شدت افزایش‌یافته و تولیدی‌های لباس مردانه و زنانه در حال به‌روزرسانی خدمات خود هستند و به همین دلیل نرم‌افزارهای دیجیتال یکی از بروزرسانی‌های مهم آن‌ها است. با یادگرفتن کامل این نرم‌افزار می‌توانید در قسمت بزرگی از این صنعت مشغول به کار شوید و لباس‌های جدیدی را برای تولیدکنندگان لباس طراحی کنید. لذا نرم‌افزار کلوتریدی در خارج از کشور محبوبیت زیادی دارد و این فرصت برای کسانی که قصد کار در خارج از کشور رادارند مناسب است.

هنگامی که به کار با نرم افزار مسلط شدید می توانید نمونه کارهای خود را آماده کنید و در یک پورتفولیو به کارفرما ارائه دهید. در کنار پورتفولیو نیاز است رزومه ای هم تهیه کنید که تکمیل کننده پورتفولویو باشد. و بعد از آن می توانید با کارخانه ها، مزون های لباس، تولیدی های لباس در تماس باشید. نکته ای که اکثر طراحان لباس به آن بی دقتی می کنند این است که نمی توانند خودشان را به خوبی پرزنت کنند و از طرفی تلاشی برای استخدام نمی کنند. مسلماً اگر شما تا به کارخانه ای نروید، یا با مدیر مزونی صحبت نکنید استخدامی هم در کار نیست چرا که آن ها از حضور شما به عنوان یک طراح لباس بی خبر هستند. 

از طرفی اگر بتوانید یک وب سایت، صفحه اینستاگرام، لینکدین و کانال تلگرام حرفه ای داشته باشید قطعاً افراد زیادی با شما آشنا خواهند شد و با دست پر می توانید به سمت کارفرما ها بروید. 

جمع بندی

در این مقاله مجله آرام مُد دو نرم افزارهای مارلوس دیزانیر و کلوتریدی مورد بررسی قرار گرفت در ابتدای مقاله مزایای استفاده از نرم افزارهای طراحی لباس عنوان شد و در ادامه گفته شد نرم افزار کلوتریدی مورد استفاده طراحان لباس دنیا است و نرم افزار مارولوس دیزانیر برای طراحان صنعت بازی سازی، همچنین در خصوص آموزش و یادگیری رایگان این دو نرم افزار پیشنهادی ارائه شد، یک پیشنهاد عالی برای طراحان لباس که در ابتدای مسیر بدون هزینه کردن در یوتیوب شروع به آموزش دیدن کنند و با تمرین کردن مهارت‌های خودشان را تقویت کنند تا تبدیل به یک حرفه‌ای شوند. و در آخر به مقایسه و تفاوت‌های این دو نرم افزار پرداختیم.

این مقاله ادامه دارد…

2 پاسخ

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *