چگونه در خانه یک طراح لباس موفق شویم؟ ، ویژگی های یک طراح لباس موفق، چگونه طراح لباس شویم بدون دانشگاه

چگونه در خانه یک طراح لباس موفق شویم؟

چگونه در خانه یک طراح لباس موفق شویم؟ افراد زیادی هستند که علاقه دارند در رشته طراحی لباس فعالیت کنند و بتوانند با ذهن خلاقی که دارند لباس های بی نظیری تولید کنند. در این مقاله یاد خواهید گرفت چگونه به صورت دستی و با نرم افزار آن هم در خانه طراحی لباس را یاد بگیرید. سعی ما این هست مواردی را به شما توضیح دهیم که بتوانید با حداقل هزینه مهارت موردنظر را یاد بگیرید.

طراح لباس کیست؟

قبل از اینکه وارد مباحث آموزش طراحی لباس رایگان شویم به این موضوع بپردازیم که یک طراح لباس چه کسی است؟ طراح لباس شخصی است که با توجه به دانش، مهارت و خلاقیت خود می تواند لباس های بی نظیر و شیک را طراحی کند. او با استفاده از رسم فیگور که در قسمت طراحی لباس با کاغذ می باشد یا رسم لباس در نرم افزار ایده ی خود را پیاده می کند. طراحان لباس باید بتوانند با توجه به نیاز بازار لباس ها را طراحی کنند تا هنگامی که لباس های آن ها تولید شد جامعه ای باشد که لباس ها را خرید کند.

تفاوت طراح لباس و طراح مد

اگر وارد اینستاگرام خود شوید و کلیدواژه طراح مد را جستجو کنید با صفحات بسیاری مواجه خواهید شد که فالور های زیادی دارند. باید بگوییم که چنین افرادی که در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی می بینید طراح مد نیستند. طراح لباس یکی از شاخه های طراحی مد می باشد و در ایران چنین رشته ای وجود ندارد. اما در کشور هایی دیگر رشته ای با نام طراحی مد وجود دارد. طراحی مد به معنی هنر استفاده از طراحی، زیبایی شناسی برای خلق پوشاک و زیورآلات. طراحان مد با توجه به دانشی که دارند به نیاز جامعه نگاه می کنند و متناسب با آن پوشاک یا زیورآلاتی را طراحی می کنند.

طراحان مد اغلب با منابع مختلفی ایده و الهام می گیرند. اغلب طراحان مد به جزئی ترین نکات توجه می کنند. فکر می کنند که چگونه می توانند از آن یک اثر هنری زیبا خلق کنند. آن ها معمولا از منابعی مانند طبیعت، موسیقی، تابلو های نقاشی، تمدن و فرهنگ، اثرهای هنری و… الهام می گیرند. طراحان مد همیشه باید بتوانند کالکشن های را برای فصل های بعدی آماده کنند به همین علت طراحان موفق همیشه مشغول مطالعه کردن و یادگیری هستند.

یک طراح مد چه می کند؟

طراحان مد کارهای آن ها در چند قسمت دسته بندی می شود:

  • پرسونال برندینگ و فریلسنری
  • استخدام در شرکت های تولیدی
  • همکاری با مراکز پوشاک و فروشگاه های شخصی
  • فعالیت در حوزه موسیقی، تئاتر و سینما

اغلب طراحان مد یا فریلنسر هستند یا برای خود وب سایت شخصی دارند که گوگل آن ها را تبلیغ می کند.  یا با یک برند قرارداد همکاری می بندند. البته بیشتر طراحان مد علاقمند هستند که با برندها کار کنند و عده کمی از آن ها هستند که تمایل دارند به صورت فریلسنری فعالیت کنند. هنگامی که طراح مد با یک تولید کننده قرارداد همکاری می بندد موظف است که طرح های سفارشی را طراحی کند در ابعاد، رنگ های مختلف که بتواند بازار هدف آن برند را شگفت زده کند.

اغلب طراحان مد هم هستند که با مراکز پوشاک یا فروشگاه های شخصی صحبت می کنند که طرح های آن ها در فروشگاه ها به فروش رسد. نوع دیگر افراد که در این حوزه مشغول کار هستند علاقه دارند که در حوزه طراحی لباس برای فیلم های سینمایی، پیام های بازرگانی، تئاترها، موزیک ویدیو ها لباس طراحی کنند. اگر شما هم علاقمند هستید در چنین حیطه ای فعالیت کنید باید بتوانید با کارگردان های تلویزیونی شبکه سازی کنید.

🔴 دوره یادگیری طراحی لباس از صفر تا صد به همراه مشاوره کلیک کنید 🔴

چگونه در خانه یک طراح لباس موفق شویم؟

طراح لباس شدن در خانه نیازمند برنامه ریزی درست است. اگر شما بتوانید یک برنامه ریزی داشته باشید به راحتی می توانید در هر رشته ای به موفقیت برسید. باید ابتدا بررسی کنید در طول روز چقدر وقت آزاد دارید؟ چقدر می توانید برای طراحی لباس وقت بگذارید؟ چندساعت در طول روز می توانید تمرین کنید؟ ابتدا باید چنین سوالاتی از خود بپرسید و برای ان ها جواب پیدا کنید. یادگیری یک مهارت در خانه یک کار پرچالش و از طرفی شیرین است. به این دلیل پر چالش است که اکثر افراد علاقه دارند فقط در کلاس شرکت کنند و به درستی نمی توانند موارد را با ویدیو یاد بگیرند. طبیعتاً برای چنین افرادی کمی زمان می برد تا به یادگیری طراحی لباس در خانه عادت کنند.

تاریخچه مد و فشن در جهان

در ابتدای قرن 19 میلادی فردی با نام چارلز فردریک وُرث لباس طراحی می کرد و از آن موقع بر روی کار های خود لیبل های طراح لباس اضافه می کرد و از همان روز کم کم طراحی لباس طرفداران خود را پیدا کرد. هنگامی که او کار خود را شروع کرده بود هنوز خانه های مد در پاریس تاسیس نشده بودند. ورث یکی از دلایل موفقیت آن این بود که به مشتریان خود همیشه ایده می داد که چه لباس هایی برای آن ها مناسب است و سعی می کرد لباس هایی را برای آن ها آماده کند تا با فرم بدن‌شان یکی باشد. و جالب است بدانید که واژه طراح مد در تاریخچه طراحی مد در جهان برای توصیف چالر فردریک ورث ساخته شد.

در همان دوره که خانه های مد کار خود را آغاز کرده بودند سعی می کردند طراحان مد را استخدام کنند تا برای آن ها طرح لباس بکشند. هنگامی که طرح یک لباس تمام می شد آن ها را به مشتریان نشان می دادند و اگر مشتریان یک طرح را انتخاب می کردند آن طرح به محل تولید ارسال می شد و از این طریق طراح مد کسب درآمد می کرد. به همین ترتیب صنعت طراحی لباس کم کم تبدیل به یک صنعت پردرآمد و اقتصادی شد که افراد زیادی توانستند از آن دوره تا به الان در این حوزه کسب درآمد کنند.

چگونه در خانه یک طراح لباس موفق شویم؟ دنیای مد و فشن در حال حاضر به قدری طرفدار پیدا کرده است که تمام اقشار جامعه در کشور های مختلف درگیر آن هستند. بیشتر افراد در دنیا هنگامی که به خرید لباس می روند همیشه سعی دارند تا به روز ترین لباس ها را خرید کنند و با مد روز پیش روند.

مهارت های ضروری برای موفقیت در طراحی لباس

طراحی لباس مانند خیلی از شغل های دیگر نیازمند آن است که مهارت های مختلفی را یاد بگیرید. اگر تا به الان فکر می کردید که پشت کامپیوتر بنشینید طراحی کنید یا در اتاق خود با یک نور ملایم و موسیقی کلاسیک قلم به دست شروع کنید به طراحی کردن باید بگوییم چنین فکری اشتباه است. علاوه بر اینکه شما باید در طراحی لباس متخصص شوید می بایست مهارت های دیگری هم یاد بگیرید. اگر بخواهید فقط متکی به تخصص خود باشید در آینده پیشرفتی نخواهید کرد. فرقی نمی کند طراح لباس باشید یا پزشک یا … مهارت های جانبی به هر فردی کمک می کند تا حرکت او با سوخت جت تامین شود و مسیر را با سرعت بیشتری طی کند. حال سوال پیش می آید که چه مهارت هایی لازم است؟

ابتدا مهارت های فردی مهم ترین مواردی هستند که باید یاد بگیرید. مانند: برنامه ریزی، هدف گذاری، اعتماد به نفس، عزت نفس، فن بیان و سخنوری، شهامت و … اگر بخواهید کسب و کار خود را نیز راه اندازی کنید می بایست مهارت های مانند کسب و کار و مدیریت را یاد بگیرید. اگر بخواهید کارمند شوید می بایست مهارت های فردی و کارمندی را یاد بگیرید و از همه مهم تر زبان انگلیسی می باشد. زبان انگلیسی کلید موفقیت شما است. چه بخواهید داخل ایران فعالیت کنید چه خارج کشور اگر زبان را به خوبی مسلط نباشید کارتان سخت خواهد شد.

مهارت های تخصصی طراحان لباس

  • طراحی فیگور و تدابیر خطی
  • مبانی هنر های تجسمی
  • پارچه شناسی و رنگ شناسی
  • خلاقیت و ایده پردازی
  • آشنایی مقدماتی با خیاطی
  • آشنایی با نرم افزار های طراحی لباس
  • مهارت ساخت پورتفولیو و رزومه
  • بازارشناسی و پیدا کردن علاقه جامعه هدف
  • مهارت های فردی
  • مهارت های کسب و کار

مهارت های فردی در طراحی لباس

یادگیری مهارت های کمک بزرگی می کند در چگونه یک طراح موفق مد شویم؟ چه در کسب و کار و چه در زندگی شخصی، قول می دهیم اگر چنین مهارت هایی را به طور اصولی یاد بگیرید و برای آن زمان بگذارید، تمرین کنید. زندگی شما متحول خواهد شد. در مهارت مدیریت زمان یاد خواهید گرفت چگونه از زمان خود به بهترین نحو استفاده کنید و پروژه ها را به موقع آماده کنید. در برنامه ریزی یاد خواهید گرفت چگونه برای زندگی شخصی و کسب و کار برنامه ریزی انجام دهید، در هدف گذاری به مسائلی مانند هدف گذاری کوتاه مدت، میان مدت، طولانی مدت برای کسب و کار و زندگی شخصی پرداخته می شود. مهارت ارائه یعنی بتوانید در یک جمع از کارمندان و کارفرما ها و جمع های دیگر مطالب را دقیق و مسلط ارائه کنید.

  • مدیریت زمان
  • برنامه ریزی
  • هدف گذاری
  • ارائه
  • قدرت تصمیم گیری
  • حل مسئله
  • شبکه سازی
  • فن بیان و سخنوری
  • ارتباط با مدیران
  • مدیریت بحران

طراحی فیگور و تدابیر خطی

اگر با هر مدرس طراح لباسی صحبت کنید و از او مشورت بخواهید قطعاً اولین نکته ای که به شما می گوید: یادگیری طراحی فیگور و تدابیر خطی می باشد. این مهارت یکی از اصلی ترین قسمت های تخصصی برای یک طراح لباس است که با استفاده از تدابیر خطی بتواند یک فیگور حرفه ای را طراحی و بعد بر روی آن تصویرسازی کند. چگونه در خانه یک طراح لباس موفق شویم؟ در یادگیری این قسمت به شما مواردی مانند خطوط عمومی، منحنی، مایل، افقی و شکسته را یاد خواهید گرفت. طراحی فیگور برای نشان دادن لباس بر روی مانکن است و جزء اولین دروس طراحی لباس می باشد که اکثر طراحان لباس معتقد هستند طراحی فیگور نسبت تصویرسازی اهمیت بیشتری دارد اما بیشتر هنرجوها تمایل دارند در تصویرسازی حرفه ای شوند تا طراحی فیگور.

مبانی هنرهای تجسمی

شناخت عناصر و اشکال، ارتباط آن ها با همدیگر و … در مبانی هنرهای تجسمی تدریس می شود. شما به عنوان یک هنرمند در خلق یک اثر نیاز دارید تا به قواعد هنرهای تجسمی مسلط باشید. در هر رشته هنری که بروید هنرهای تجسمی یکی از ضرورترین دروس ها خواهد بود و تمام هنرمندان می بایست به این نکات تسلط داشته باشند. در برخی از کلاس های طراحی لباس مدرس ها دروس طراحی فیگور و هنرهای تجسمی را باهم یکی می کنند و در قالب یک درس ارائه می کنند. و برخی از اساتید هم به طور جداگانه تدریس می کنند. پیشنهاد ما این است که علاوه بر تدریس استاد خودتان هم به صورت خودآموز کتاب ها و مقالاتی را در این باره مطالعه کنید چرا که هر چقدر اطلاعات شما در این دو زمینه بالا باشد به خلق اثر حرفه ای شما کمک می کند.

رنگ شناسی و پارچه شناسی

تسلط به نکات رنگ شناسی و پارچه شناسی از دو مورد بالا اهمیت بسیار بیشتری دارد. در اصل اگر شما بخواهید وارد بازار مد و فشن شوید. رنگ شناسی و پارچه شناسی بیشتر از دو مورد بالا به کارتان خواهد آمد. چه بخواهید مزون خود را راه اندازی کنید چه بخواهید به عنوان طراح در یک شرکت مشغول کار شوید. همچنین در طراحی کردن اگر شناخت کاملی از پارچه ها نداشته باشید گمراه می شوید. و مواقعی که می خواهید ایده پردازی کنید سردرگم هستید به این دلیل که اطلاعات کاملی در مورد پارچه شناسی و رنگ شناسی ندارید. این هم به صورت مقدماتی در کلاس های طراحی لباس تدریس می شود.

خلاقیت داشتن اولین اصل پیشرفت شما

در صنعت بزرگ مد و فشن افراد زیادی هستند که طراحی می کنند. و رقابت با هر شخص کار بسیار سختی است. شما ابتدا باید تصمیم بگیرید که می خواهید در کدام سبک استایل لباس طراحی کنید. و در آن سبک جستجو کنید طراحان برتر را پیدا کنید. آنها را از نظر مختلف آنالیز کنید. و به سعی کنید ایده پردازی کنید که بتوانید لباس هایی طراحی کنید که یک قدم جلوتر از طرح های آنها باشد. کارفرما از شما خلاقیت می خواهد. و تا زمانی که خلاقیت خوبی از خود نشان ندهید پیشرفت در کارتان بی نهایت سخت می شود. خبر خوب این است که خلاقیت با تمرین و تکرار، مشاهده نمونه کار و… تقویت می شود.

آشنایی با خیاطی در طراحی لباس

یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که در ذهن طراحان لباس شکل می‌گیرد این است که می‌ توانیم بدون یادگیری خیاطی طراح لباس شویم؟ برای این موضوع یک مقاله کامل آماده کرده ایم که با مطالعه آن پاسخ موردنیاز را دریافت خواهید کرد. مقاله طراح لباس شدن بدون خیاطی

آشنایی با نرم افزارهای طراحی لباس

باتوجه به پیشرفت روز به روز تکنولوژی، طراحی لباس هم وارد دنیایی شده است که بدون استفاده از نرم افزار ها خیلی سخت می شود لباس هایی طراحی کرد تا با برندهای بزرگ دنیا رقابت داشته باشیم. یادگیری نرم افزارها شاید تا چندسال قبل خیلی در اولویت نبود. اما امروزه جزء اولین اولویت های یک طراح لباس شده است. شما علاوه بر طراحی لباس بر روی کاغذ، می بایست به نرم افزار هم مسلط باشید. نرم افزارها کمک می کنند تا هنگامی که طراحی می کنید الگو را به شکل آماده خروجی دهند. البته این یکی از مزایای طراحی لباس با نرم افزار است. محبوب ترین نرم افزار های طراحی لباس کلوتریدی و مارلوس دیزاینر هستند که هر دو آنها محصول یک شرکت هستند. البته لازم به ذکر است که کلوتریدی برای طراحان لباس ساخته شده است. و امکاناتی که ارائه می دهد بیشتر مختص مد و فشن می باشد. اما با وجود اینکه محیط این دو نرم افزار مشابه هست کارایی آنها زمین تا آسمان فرق می کند. به عنوان مثال از مارولوس برای لباس های انیمیشین، برنامه کودک، و … استفاده می کنند.

یادگیری مهارت مارکتینگ طراحی لباس

علاوه بر اینکه مهارت های تخصصی طراحی لباس را یاد بگیرید. نیاز دارید به مهارت های مارکتینگ هم مسلط باشید. تا به اینجا به پاسخ سوال چگونه در خانه یک طراح لباس شویم؟ به شکل مهارت های تخصصی پاسخ دادیم. از اینجای مقاله به بعد به مهارت های مارکتینگ که یک طراح لباس نیاز دارد بلد باشد می پردازیم.

اینستاگرام مارکتینگ مدوفشن

اولین مهارتی که باید یاد بگیرید تا به پیشرفت نزدیک شوید. اینستاگرام است. اگر شما در صفحه اینستاگرام فعالیت مداوم و مستمر، به شکل اصولی داشته باشید در موفقیت و بازاریابی برند شما تاثیر فوق العاده ای دارد. پس حتماً برای این کار برنامه ریزی لازم را انجام دهید. به دنبال این موضوع باشید که چگونه می توان در اینستاگرام یک صفحه خوب و فعال طراحی کرد؟ برای یادگیری این موضوع از مقاله هایی که در گوگل وجود دارد می توانید استفاده کنید. دوره هایی که توسط اساتید این حوزه برگزار می شود، گزینه خوبی هستند. اگر هم تمایل داشتید می توانید به ما در اینستاگرام دایرکت دهید تا متناسب با شرایط شما مشاوره دهیم که چگونه صفحه اینستاگرامتان را راه اندازی کنید.

این مقاله ادامه دارد…

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *