آموزش کسب درآمد از رشته طراحی لباس، چگونه از طراحی لباس کسب درآمد کنیم؟ آینده شغلی طراحان مد و لباس

آینده شغلی طراحی لباس و درآمد طراحان مد و لباس

آینده شغلی طراحی لباس و درآمد طراحان مد و لباس را قرار است در این مقاله بررسی کنیم. حتما شمایی که طراح لباس هستید تا به الان چندین بار به ذهنتان خطور کرده است و نگران شده اید که آیا طراحی لباس درآمد خوبی دارد یا ندارد؟ آیا بازارکار مناسبی دارد یا ندارد؟ کافی است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و پاسخ تمام سوالات را بگیرید. ضمناً مقالات آر اِم مُد هر هفته به روز رسانی می شوند و شما هر هفته به مطالب جدیدتری دسترسی خواهید داشت.

آینده شغلی طراحی لباس برای طراحان

این موضوع به دو دسته تقسیم می شود شغل هایی در داخل ایران و خارج ایران، در هر کدام از این دسته ها که بخواهید کار کنید می بایست یک سری مهارت ها داشته باشید. اگر بخواهید در ایران مشغول کار شوید باید بگوییم مسیر سخت و دشواری را باید طی کنید. اگر هم بخواهید در خارج از ایران کار کنید آن هم به نحوه‌ی خود سختی های دارد.

شغل های مرتبط طراحی پارچه و لباس

  • همکاری با برندهای داخلی یا خارجی
  • مدرس دروس تخصصی در آموزشگاه ها یا راه اندازی آموزشگاه خود
  • راه اندازی مزون لباس
  • طراحی لباس برای افراد خاص
  • طراحی لباس برای تبلیغات پیام بازرگانی تلویزیون
  • طراحی لباس برای تئاتر و سینما
  • تصویرسازی
  • کارگاه خیاطی
  • بلاگر مد و فشن
  • نویسنده و ژورنالیست مد و فشن
  • طراح شال و روسری
  • طراح چاپ پارچه در مزون ها، کارگاه های خیاطی، کارخانه نساجی
  • مدیر تولید کارگاه های چاپ
  • مدیریت کارگاه های چاپ
  • همکاری با دانشگاه ها، تولیدی پوشاک و …

شغل های یک طراح لباس در موارد بالا خلاصه می شوند که حال در مورد تک تک آن ها صحبت خواهیم کرد. هر کدام از شغل های بالا معایب و مزایای خود را دارند. که شما ابتدا باید مهارت های خودشناسی را یاد بگیرید و بررسی کنید که شما برای کدام کار ساخته شده اید؟ و علاقه شما در کدام شغل بیشتر است؟ تا به اینجا حداقل نصف سوالات خود را از آینده شغلی طراحی لباس و درآمد طراحان مد و لباس گرفته اید.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتر در مورد آینده شغلی طراحی لباس در ایران بدست آورید. حتماً مقاله بازار کار طراحی لباس را مطالعه کنید.

درآمد رشته های مد و فشن در دنیا

متاسفانه اکثر هنرآموز های رشته مد و فشن در مورد آینده شغلی طراح لباس و فشن دیزاینر فکر می کنند هنگامی که وارد شغل شدند می توانند درآمد خوبی کسب کنند و مشهور شوند. اما این تفکر اشتباه است. مانند هر شغل دیگری اگر شما ایده خلاقانه، پشتکار، و حرف تازه ای برای گفتن نداشته باشید تحت هیچ عنوان نمی توانید به موفقیت برسید و فقط یک فرد ساده در این حوزه خواهید بود.

خیلی ها هم فکر می کنند با فقط یادگیری تخصص طراحی لباس می توانند در ایران و خارج ایران مشغول به کار شوند. یا فکر می کنند اگر لباس های شیک طراحی کنند باز هم می توانند موفق شوند. باز هم جواب نه هست. علاوه بر تخصص مهارت های نرم به شدت نیازمند یادگیری است که اگر به آن ها مسلط نباشید مسیر سخت تر می شود.

طبق گزارشی که سال 2020 منتشر شد توسط Economic Forum (مجمع جهانی اقتصاد) به گفته این گزارش تا سال 2025 پنجاه درصد کارکنان/مدیران باید دوباره مهارت آموزی کنند و مهارت های که دارند دیگر به کار نخواهد آمد.

از این گزارش متوجه خواهیم شد که در خارج از کشور به مهارت های نرم اهمیت زیادی داده می شود و اگر بخواهید در خارج ایران فعالیت کنید یادگیری مهارت های نرم جزء واجبات کار شما می باشد. البته شغل طراحی لباس در ایران هم نیازمند یادگیری مهارت های نرم می باشد.

پس سعی کنید از الان برنامه ای جدید برای خود طراحی کنید که طبق آن هم مهارت های نرم را یاد بگیرید و هم مهارت های تخصصی، و در کنار آن مهارت های مانند راه اندازی کسب و کار را نیز یاد بگیرید تا با دانش کافی وارد صنعت مد و فشن شوید.

در طراحی لباس استعداد مهم است یا خلاقیت؟

طراحان لباس از ذوق و سلیقه بالایی برخودار هستند. و یک طراح لباس باید بتواند باتوجه به نکاتی که مسلط است مانند ترکیب رنگ، خط، فرم، پارچه، جامعه شناسی، روانشناسی، بازارشناسی و خلاقیت خود لباسی را طراحی کند که مورد پسند جامعه باشد.

یک نکته ای که به اشتباه به آن پرداخته می شود این است که اگر شخصی از کودکی استعداد چیزی را نداشته باشد دیگر نمی تواند در آن رشته فعالیت کند. در صورتی که این جمله اشتباه است. استعداد مهارتی است اکتسابی، یعنی شما به راحتی می توانید هر مهارتی را با یادگیری عمیق یاد بگیرید و استعداد آن را در درون خود پرورش دهید.

همچنین خلاقیت را نیز می توانید با دیدن نمونه کار ها، مطالعه مجلات، کتاب، تمرین و تکرار خلاقیت را پرورش دهید تا روز به روز به طراح برتری تبدیل شوید. پس اگر در حال حاضر در یکدام از این موارد ماهر نیستید اصلا نگران نباشید با برنامه ریزی و یادگیری عمیق می توانید آن را بدست آورید.

جایگاه شغل طراحی لباس در تولید پوشاک

متاسفانه ضعف طراحی یکی از مشکلات کارخانه ها و تولیدکننده های لباس می باشد. به این دلیل که ارتباط درستی بین طراحان لباس و تولیدکنندگان وجود ندارد. و همین باعث می شود که طراحان لباس هنگام ارائه طرح خود به تولید کنندگان به مشکل بخورند. و از طرفی تولیدکنندگان خلاقیت طراحان لباس را نادیده می گیرند و یک طراح نمی تواند مالکیت فکری خود را ثبت کند.  اما اگر ایده پردازی ها در قالبی منظم و صحیح ارائه شود به راحتی تمام این مشکلات حل خواهد شد.

طراحی لباس به دو دسته شغلی تقسیم می شود: دسته اول طراحی برای مشتریان اختصاصی، دسته دوم طراحی برای کارخانه و تولیدی ها. که البته در ایران به طراحی لباس در حوزه صنعتی خیلی کم پرداخته شده است و بازار کار مناسبی دارد.

از طرفی در دسته تولید لباس انبوه یا لباس روز نیز بازارکار خوبی وجود دارد مانند اینکه طراحان برای سلیقه های مختلف جامعه، اندام های مختلف، فصل های متفاوت و … لباس های خلاقانه طراحی کنند.

مسائل شغلی طراحی و تولید لباس

از آنجایی که رشته طراحی لباس و به طور کلی رشته های مد و فشن، دارای وجه لطیف و هنری هستند اما وجه صنعتی هم نیز دارند. و شما هنگامی که قصد داشته باشید در این صنعت وارد شوید می بایست به تمام نکات این رشته توجه کنید. به عنوان طراحی که هفته ها مشغول طراحی یک طرح می شود و در نهایت تولید کننده کارخانه صفر تا صد طرح را نمی پذیرد و ممکن است طرح مورد قبول واقع نشود. البته این اتفاق برای تمام هنرمندان در ابتدای کار می افتد فرقی نمی کند که طراح پارچه باشند، طراح لباس یا طراح کارت ویزیت، در رشته های هنری این موضوع طبیعی است.

 قسمت دیگری که طراحان بسیار کمی به آن توجه می کنند تکنولوژی است. در حال حاضر بیشتر طراحان لباس تمام تمرکزشان بر روی تصویرسازی است و کمتر کسی به سمت تکنولوژی می رود. با محبوب شدن نرم افزار های الگو کشی و طراحی لباس بیشتر کارخانه های ایرانی و خارجی به سمت دیجیتالی شدن می روند و اگر طراحان خودشان را با چنین تغییر بزرگی سازگار نکنند قطعاً در آینده شغلی را بدست نخواهند آورد. حتماً یادگیری نرم افزار های طراحی لباس و رسم الگو را در اولویت قرار دهید. همچنین برای یادگیری رایگان مقاله “طراحی لباس با نرم افزار” مجله آموزشی مد و فشن آر اِم مُد را مشاهده کنید.

الزامات طراح لباس شدن به صورت حرفه ای

  • داشتن خلاقیت و نوآوری به همراه ذوق و سلیقه
  • آشنایی با نرم افزار های طراحی لباس و خیاطی
  • آشنایی با اصول طراحی لباس و خیاطی مقدماتی
  • آشنایی با نکات رنگ ها، انواع متد های چاپ، اکسسوری
  • آشنایی با انواع پارچه، جنس و کاربرد هر کدام از آن ها
  • شناخت موجودی بازار
  • مهارت های ارتباطی و فردی
  • آشنایی با نحوه ی ارتباط با تولیدکنندگان و مصرف کنندگان
  • شناخت جامعه هدف 

مواردی که در بالا ذکر شد، جزء اصلی ترین نکاتی است که یک طراح لباس باید به آن ها مسلط باشد تا در صنعت طراحی لباس موفق شود. برای یادگیری هر کدام راهکارهایی وجود دارد. به عنوان مثال برای خلاقیت و نوآوری شما می بایست در طول روز نمونه کارهای مختلفی را مشاهده و آنالیز کنید، تمرین و تکرار مداوم داشته باشید. برای یادگیری نرم افزار در دوره های آموزشی شرکت کنید یا از ویدیو های یوتیوب استفاده کنید. کتاب هایی در زمینه رنگ ها، اکسسوری ها و پارچه ها مطالعه کنید. حتی خودتان به بازار بروید و انواع پارچه ها را از نزدیک ببینید و لمس کنید. 

میزان درآمد سالیانه یک طراح لباس

میزان درآمد طراحان لباس بستگی به این دارد که آنها در چه جاهایی مشغول کار هستند؟ بعضی از طراحان در شرکت های خصوصی مشغول به کارند، بعضی از آنها به شکل فریلسنر کار می کنند و درآمد سالیانه آنها متفاوت است. در اینجا ما میزان درآمد سالیانه طراحان را معرفی می کنیم که با شرکت های خصوصی همکاری می کنند.حقوق طراحان مد تا 23 نوامبر 2022 62,222$ دلار است. اما محدوده حقوق آنها معمولاً بین 50,713$ الی 76,225$ می باشد.

عددهایی که در بالا گفته شد در برخی از کشورهای جهان می باشد. البته حقوق طراحان لباس به مهارت های انها هم مرتبط است. برخی از طراحان هستند که علاوه بر تخصصی که دارند. به مهارت فردی و بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ نیز مسلط هستند. و در این امور می توانند کمک بزرگی به پیشرفت شرکت کنند. و اینگونه افراد مسلماً حقوق بالاتری دریافت می کنند.

فرصت بازار مد و فشن در ایران

در این روزها لباس های وارداتی خارجی آنقدر قیمت بالایی دارد که امکان خرید آنها برای بیشتر جامعه امکان پذیر نیست و فقط درصد خیلی کمی قادر هستند تا لباس های وارداتی خرید کنند. حتی با چنین شرایطی، پوشش بانوان در ایران شرایط خودش را دارد که لباس هایی که در خارج کشور طراحی و تولید می شود فقط مناسب برای مجالس عروسی و مهمانی ها می باشد. برای استفاده لباس روز امکان پذیر نیست. همین نکته باعث می شود که طراحان ایرانی بتوانند با رقابت کمتری در کشور فعالیت کنند. البته تولیدی های خیلی کمی هم پیدا می شوند که با طراحان لباس ایرانی کار کنند. اغلب آنها تمایل دارند یک طراح لباس استخدام کنند و طرح های دیگر برند های خارجی را با کمی تغییرات برای تولیدی طراحی کنند. 

اگر بخواهید خودتان یک تولیدی راه اندازی کنید حداقل نیاز به 400 میلیون سرمایه نیاز دارید. توصیه می کنیم که طرح هایتان را به شکل فریلسنری به فروش برسانید. با راه اندازی وب سایت، راه اندازی پیج اینستاگرام و غیره. به راحتی می توانید از طریق این کانال ها طراحی کنید و به فروش برسانید. اگر هم مهارت راه اندازی سایت یا مدیریت اینستاگرام ندارید کارتان قطعاً خیلی سخت می شود و تنها راهی که برایتان باقی می ماند سر زدن به تولیدی ها و گفتگو با آنها برای خرید طرح لباس شما است. حداقل حقوق ثابت برای یک طراح لباس با مهارت های متوسط 8 میلیون تومان در ماه است.

این محتوا ادامه دارد…

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *