معرفی انواع روش های خیاطی

معرفی انواع متدهای حرفه ای خیاطی برای یادگیری

معرفی انواع متدهای خیاطی را قرار است در این مقاله به شما معرفی کنیم. خیاطی هنری است که علاقه‌مندان زیادی دارد و هرکسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد چراکه خیاطی با صبر و حوصله رابطه مستقیمی دارد. دانستن متدهای خیاطی کمک بزرگی به ما می‌کند چه برای کسانی که در تولیدی‌های لباس کار می‌کنند چه برای کسانی که در منزل برای خودشان و نزدیکانشان لباس می‌دوزند.

معرفی انواع متدهای خیاطی

یادگیری به روز ترین متدهای خیاطی، متد ترک در خیاطی، بهترین متد خیاطی

روش‌های متفاوتی برای دوخت و دوز یک لباس وجود دارد که دانستن فقط یک روش از آن‌ها برای فرد خیاط کافی نیست. بهترین متدهای خیاطی کدامند؟ یک فرد خیاط می‌بایست به انواع متدهای خیاطی مسلط باشد تا بتواند لباس‌ها را با سبک‌های متفاوت بدوزد. مسلماً نحوه دوخت لباس‌های مجلسی با نحوه دوخت لباس‌های راحتی متفاوت بوده و با استفاده از یک روش نمی‌توان هر دو لباس را دوخت. در ادامه متدهای خیاطی را معرفی می‌کنیم:

  • متد خیاطی مولر

متد مولر یکی از پرطرفدارترین متدها در کشور ایران است، این متد روش خیاطی مردمان کشور آلمان است. در اصل ازآنجایی‌که سایز بدن آلمانی‌ها با ایرانی در یک رنج قرار دارد باعث شده است که متد مولر در بین خیاطان و اساتید دانشگاه موردتوجه قرار گیرد. دوخت یک لباس با متد خیاطی مولر پیچیدگی کمی دارد اما درعین‌حال باظرافت و بسیار دقیق است.با متد مولر در بعضی‌اوقات نیازی به پرو لباس نیست زیرابه دلیل رسم الگوها در اول کار دوختی بی‌نقص و دقیقی را به شما خروجی می‌دهد.

همان‌طور که اشاره کردیم در اول کار متد مولر الگوها آماده می‌شوند بنابراین اساس متد خیاطی مولر بر مبنای اندازه‌گیری است؛ و برای شروع کار نیاز است که شما اندازه‌های سرتاپا، دور سینه، دور کمر و دور باسن را با دقت ثبت کنید. برای خیاطی متد مولر به خط کش، گونیا، پیستوله، کاغذ برش، قیچی، نوارچسب و مداد نیاز داریم. اگر قصد دارید خیاطی را یاد بگیرید و اول راه هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم یادگیری متد خیاطی مولر را در اولویت قرار دهید زیرا یک انتخاب بی‌نظیر برای خیاطی و طراحی الگوهای مختلف است.

  • متد خیاطی گرلاوین

در ادامه معرفی انواع متد های خیاطی  به متد گرلاوین می‌رسیم، این متد یکی از قدیمی‌ترین متد های خیاطی است که درگذشته محبوبیت زیادی بین زنان خانه‌دار داشته است. با استفاده از این روش می‌توان لباس‌هایی مانند شومیز، دامن و لباس‌های مجلسی را دوخت. در متد گرلاوین تمامی قسمت‌های بدن سایز می‌شود و کمی پیچیده است اما ازآنجایی‌که اول کار تمام قسمت‌ها را اندازه‌گیری می‌کنیم در آخر هم با یک خروجی باکیفیت روبه‌رو هستیم. اگر اصول این متد را به‌درستی رعایت کنید می‌توانید لباس‌های شیک و خوش‌پوش خیاطی کنید.

متد گرلاوین معایبی هم دارد که در ادامه مقاله مجله آرام مُد چند نمونه را مثال می‌زنیم:

  • اندازه‌گیری‌های دقیق اعضای بدن
  • پرو کردن طولانی لباس
  • وجود ماشین‌حساب و محاسبه اندازه‌گیری‌ها
  • طولانی بودن زمان رسم الگو

عده‌ای از خیاطان حرفه‌ای اگر بخواهند لباسی را بدوزند ابتدا از متد مولر کمک می‌گیرند و درنهایت ایرادات جزئی و احتمالی را با ترکیب متدهای متریک و گرلاوین برطرف می‌کنند.

  • متد خیاطی ایتالیایی، معرفی انواع متدهای خیاطی

انواع متدهای خیاطی کدامند؟ معرفی انواع متد خیاطی، بهترین متدهای خیاطی کدامند؟

نام ایتالیا که می‌آید همه تصویرهای مانند شیک‌پوشی، رنگ‌بندی اصولی و تصویرهایی مانند مواردی که معرفی کردیم را تصور می‌کنیم.متد خیاطی آن‌ها برای دوختن لباس‌های شیک و رسمی بسیار مناسب است؛ و جالب است بدانید که در متد خیاطی ایتالیایی دیگر خبری از اندازه‌گیری و محاسبات نخواهد بود و تمامی کارها بر روی پارچه‌ی اصلی انجام خواهد شد.

در متد ایتالیایی سایزبندی بر اساس الگوهایی است که از قبل آماده‌شده است. یکی از معایبی که می‌توان برای این متد نام برد محدود بودن آن نسبت به بقیه متدها است؛ اما ازآنجایی‌که ساده و آسان است برای یادگیری خیاطی به روش ایتالیایی برای خیاطان مبتدی مناسب است.

  • متد خیاطی متریک

یکی دیگر از معرفی انواع متدهای خیاطی متد متریک است. این متد توسط خیاطان انگلیسی به وجود آمده است و در آینده کم‌کم به سایر نقاط جهان گسترش پیداکرده است. اوایل محبوبیت این متد خیاطی، فقط برای دوخت لباس‌های مردانه مورداستفاده بود اما بعدها خیاطان از این متد برای دوخت لباس خانم‌ها نیز استفاده کردند. با متد خیاطی متریک به کمک جدول سایزبندی می‌توان الگوی شخص را تهیه کرد. این متد بسیار دقیق است و نیاز به محاسبات و دستورالعمل‌های زیادی دارد که کمی کار را دشوار می‌کند. یادگیری متد خیاطی متریک به‌صورت آکادمیک بسیار مناسب است، چراکه استفاده اصولی از این متد باعث می‌شود دوخت لباس‌ها بسیار آسان باشد.

  • متد خیاطی فرانسوی

اگر به دنبال لباس‌های شیک هستید حتماً از متد خیاطی فرانسوی در خیاطی استفاده کنید، خیاط‌های فرانسوی با ایده پردازی و خلاقیت توانسته‌اند متدی را به وجود آوردند که لباس‌هایشان را زیبا و لاکچری بدوزند. روش اندازه‌گیری در متد فرانسوی بسیار دقیق و سفارشی انجام می‌شود. در کنار مزایای که معرفی کردیم کمی هم به معایب این متد خیاطی بپردازیم.

متد نامبرده به دلیل هزینه‌ی بالا و زمان‌بر بودن خیاطی یک لباس کامل، کمتر کسی به سمت یادگیری متد خیاطی فرانسوی و انجام دادن آن است.

  • متد ترک چیست

متد خیاطی ترک یکی از پرطرفدارترین متدهای حال حاضر است که در بین خیاطان شخصی دوز یا کارگاه‌های خیاطی پراهمیت است. متد ترک در خیاطی شباهت نزدیکی به متد مولر دارد و از دیگر ویژگی‌های متد خیاطی ترک تن خور مناسب آن است و اصلاً نیازی به پرو کردن لباس ندارد. با متد خیاطی ترک می‌توان لباس‌های مانند کت، دامن و انواع لباس‌های رسمی را خیاطی کرد. همچنین پارچه‌های ترک به دلیل کیفیت بالا و طراحی جذاب آن‌ها در بین بانوان طرفداران زیادی دارد.

  • متد abm خیاطی چیست

متد خیاطی abm یکی از پر طرفدار ترین متد های پیشرفته صنعت مد است. با به کارگیری از این متد می توانید لباس های خود را با سرعت بالا بدوزید و به همین دلیل برای کسانی که در حجم بالا لباس می دوزند خیلی به کار می رود.

در روش اِ بی اِم تمامی الگوهای خیاطی به صورت کامل اماده هستند و کافی است شما الگو ها را بر روی پارچه بگذارید و برش دهید. حتی در این روش الگو ها به گونه ای طراحی شده اند که با حداقل پارچه بتوانید یک لباس را بدوزید. اما نکته ای که اینجا وجود دارد به دلیل اماده بودن طرح ها ممکن است لباس ها به طور کامل اندازه نباشند. اگر به دنبال لباسی هستید که جزئیات به صورت ظریف در آن کار شده باشد متد های دیگر مناسب شما هستند. تا به الان با معرفی انواع متدهای خیاطی آشنا شده ایم.

تفاوت متدهای خیاطی با یکدیگر چیست؟

مهم ترین تفاوتی که در تمامی الگوهای خیاطی مانند ترک، فرانسوی، متریک، مولر، گرلاوین و… وجود دارد سیستم الگو کشی آن ها است. به عنوان یک خیاط می بایست نقص های اندامی را در یک الگو رفع کنید. با توجه به نوع اندامی که شخص دارد و شما می خواهید برای او لباس بدوزید باید به اندام های مختلف در الگو ها شناخت کافی داشته باشید. و بررسی کنید که برای هر شخص نسبت به اندامی که دارد چه الگوی مناسب است. و در اینجا اگر به متد های مختلف خیاطی مسلط باشید دغدغه ای نخواهید داشت. ممکن است شخصی به شما مراجعه کند با قد بلند کمر خمیده برای دوخت لباس، چنین فردی باید با الگوی گرلاوین برای او لباس بدوزید و اگر به این متد مسلط نباشید مشتریان خود را از دست خواهید داد. متد گرلاولین همانطور که در بالاتر گفته شد متد انگلیسی است که در ایران افراد کمتری با چنین اندام هایی وجود دارند. بیشتر اندام هایی که در ایران وجود دارند با متد مولر به راحتی می توان برای آن ها لباس دوخت. زیرا متد مولر متعلق به کشور هایی آریایی است و چنین کشور هایی از نظر اندام و نژاد با ایرانی ها شباهت دارند.

خیاطی و دوخت به متد های مختلف یک مورد کاملا سلیقه ای هست و به علاقه شما مرتبط می شود. شما باید در ابتدا بررسی کنید علاقه و هدف شما در خیاطی چه چیزی است و طبق آن موارد تصمیم گیری کنید. حتی شما می توانید با یادگیری متد های مختلف، یک متد تلفیقی مخصوص خود ایجاد کنید و از آن برای اندام و لباس های مختلف استفاده کنید. و اگر بتوانید چنین کاری را انجام دهید کارتان بی نهایت آسان‌ تر خواهد شد.

متد خیاطی مناسب برای طراحان لباس

از آنجایی که طراحان لباس می بایست مقدمات خیاطی را یاد بگیرند برای آن ها دو پیشنهاد داریم. این دو پیشنهاد هم برای افرادی است که طراح لباس هستند و به خیاطی علاقه دارند و هم طراح لباس هستند و علاقه ای به خیاطی ندارند. چرا که هستند افرادی که فقط علاقمند هستند لباس طراحی کنند ترجیح می دهند ارتباط شان با خیاطی خیلی محدود باشد. متد های مولر و متریک برای افرادی که طراح لباس هستند بی نهایت کاربرد دارد. هنگامی که به دوره متوسطه طراحی لباس رسیدید می توانید شروع کنید به یادگیری متد های مولر و متریک. 

متد های مولر و متریک توانایی های زیادی را به شما می دهد: مانند تمرکز کردن بر روی دوخت لباس ها، ارتباط با مخطب در خصوص دوخت لباس، شناخت پارچه و انواع آن ها، برش و ترسیم الگو، یادگیری انواع دوخت (نازک دوزی، راسته دوزی و غیره) خلاقیت و قدرت تجسم طرح ها، و … تمام این موارد به همراه صدها نکات دیگر را در متد های مولر و متریک یاد خواهید گرفت. همچنین همانطور که در بالاتر گفته شد این دو متد یکی از محبوب ترین متد ها در ایران می باشد.

این محتوا ادامه خواهد داشت…

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *