بهترین نکات برای مصاحبه شغلی مد و فشن

معرفی کامل بهترین نکات حرفه ای مصاحبه شغلی مد و فشن

چگونه برای مصاحبه شغلی مد آماده شویم؟

بهترین نکات حرفه ای مصاحبه شغلی مد و فشن را در مقاله مجله آر اِم مٌد مطالعه کنید و حرفه ای در جلسات مصاحبه حضور پیدا کنید تا کارفرمای خود را تحت تاثیر قرار دهید. هنگامی که با شما تماس گرفتند و گفتند برای مصاحبه دعوت‌شده‌اید، کاری که باید انجام دهید این است که خود را برای این فرآیند آماده کنید. آمادگی برای مصاحبه را نباید دست‌کم گرفت. اگر تحقیقات خود را انجام داده باشید، رقبا را تجزیه‌وتحلیل کرده باشید و پاسخ‌های خود را تمرین کرده باشید، مصاحبه‌کننده متوجه خواهد شد و شما خود را به‌عنوان یک کارمند باکیفیت که واقعاً این شغل را می‌خواهد معرفی خواهید کرد. برای هر یک از بخش‌های آماده‌سازی زیر زمان بگذارید تا بتوانید برای هر سناریوی ممکن آماده‌باشید.

همه‌چیز را در مورد برند بدانید

نکات استخدامی مد و پوشاک، معرفی نکات مصاحبه شغلی

اولین نکته از بهترین نکات حرفه ای مصاحبه شغلی مد و فشن این است که اول‌ازهمه همه‌چیز را در مورد برندی که می‌خواهید برای آن کارکنید جستجو کنید. در اولین مصاحبه کاری چگونه باشیم شما باید نسبت به شرکتی که برای آن درخواست می‌دهید پرشور به نظر برسید، بنابراین مهم است که به اتاق مصاحبه بروید و مطمئن باشید که تا حد امکان در مورد کسب‌وکار می‌دانید. به تاریخچه شرکت، رشد کسب‌وکار، ساختار داخلی کارکنان، محصولاتی که می‌فروشند، بازاریابی، تبلیغات و برنامه‌هایی که برای آینده دارند نگاه کنید. اگر عناصری وجود دارد که نمی‌توانید از طریق تحقیق به آن‌ها دست پیدا کنید، می‌توانید در طول مدت‌زمانی که باهم هستید از مصاحبه‌کننده درباره این زمینه‌ها بپرسید.

ببینید چه کسی با شما مصاحبه خواهد کرد

گام بعدی راه های موفقیت در مصاحبه کاری این است که بفهمید چه کسی با شما مصاحبه خواهد کرد و تحقیقات خود را در مورد آن‌ها انجام دهید. دانستن این اطلاعات به این معنی است که می‌توانید پاسخ‌های خود را مطابق با نیازهای آن‌ها تنظیم کنید و راه‌هایی برای ارتباط با آن‌ها در طول بحث‌های خود کشف کنید. متداول‌ترین افرادی که مصاحبه می‌کنند، منابع انسانی، مدیران بخش، یا نقش‌های بالاتر، مدیرعامل هستند.

راه‌های کسب اطلاعات بیشتر در مورد مصاحبه‌گرتان استفاده از ابزارهای آنلاین مانند Linkedin و Google یا Instagram است. هدف شما این است که چیزی در مورد آن‌ها کشف کنید که به شما کمک کند یک مکالمه خوب و هوشمندانه داشته باشید. این‌یک راه مطمئن است تا آن‌ها شمارا به خاطر بسپارند؛ و اگر متوجه شدید که مصاحبه‌کننده با یکی از همکاران سابق شما کارکرده است، حتماً آن را ذکر کنید. می‌تواند موثر باشد.

نقش شغلی موردنظر خود را درک کنید

اغلب مردمی که برای استخدامی حوزه مد و پوشاک می‌روند شغلی که قرار است انجام دهند را به‌خوبی درک نمی‌کنند و بهترین نکات حرفه ای مصاحبه شغلی مد و فشن را عملی نمی‌کنند، قبل از مصاحبه، شرح شغل را به‌طور کامل بخوانید و اگر هنوز سؤالی دارید، از استخدام‌کننده خود برای جزئیات بیشتر بپرسید. عناصری که باید در مورد شغل درک کنید عبارت‌اند از: 

  • پست شما چگونه در ساختار شرکت قرار می‌گیرد؟
  • چه انتظاراتی وجود دارد؟
  • مدیر شما چه کسی خواهد بود؟
  • چرا به دنبال شخصی برای پر کردن این موقعیت هستند؟

هرچه بیشتر بتوانید در مورد شغل درک کنید، بیشتر می‌توانید با ارائه پاسخ‌های مرتبط توانایی خود را نشان دهید.

تحقیق و توسعه ایده‌ها

کارفرمایان می‌خواهند ببینند که شما برای کمک به شرکت دررسیدن به اهدافش جاه‌طلب هستید. تنها راهی که می‌توانید این کار را انجام دهید این است که در مورد آنچه کسب‌وکار در حال حاضر درزمینهٔ شما انجام می‌دهد تحقیق کنید و ایده‌هایی در مورد کارهایی که می‌توانید برای بهبود نتایج آن‌ها انجام دهید ایجاد کنید.

به‌عنوان‌مثال، اگر برای شغل رئیس رسانه‌های اجتماعی درخواست می‌دهید. شما باید بدانید که تیم رسانه‌های اجتماعی درگذشته چه‌کارهایی انجام داده‌اند، در حال حاضر چه می‌کنند و چگونه این کار با رقبا مقایسه می‌شود. گردآوری یک نقشه بازار رقیب به شما کمک می‌کند تا ببینید که چگونه برند کارفرمای شما در این بخش قرار می‌گیرد و زمینه‌های فرصت را جذب می‌کند. با استفاده از این دانش، ایده‌های استراتژیک را توسعه دهید و با اطمینان آن‌ها را در مصاحبه منتقل کنید، البته سازنده. از انتقادپذیری نترسید، اما مطمئن شوید که اطلاعات را به شیوه‌ای مثبت ارائه می‌دهید. هرگز از زبان منفی استفاده نکنید زیرا مطمئناً هر کارفرمایی را عصبانی می‌کند.

آنچه را که می‌خواهید آن‌ها در مورد شما بدانند فهرست کنید

نکات مصاحبه شغلی موفق طراحان لباس

مصاحبه‌ها زیاد طول نمی‌کشند، 40 دقیقه تا یک ساعت میانگین زمانی است که طول می‌کشد. به همین دلیل می‌توان به‌راحتی اتاق را ترک کرد بدون اینکه تمام اطلاعاتی که مهارت‌های برتر شمارا نشان می‌دهد به اشتراک بگذارید. برای اطمینان از اینکه بهترین رزومه خود را روی میز می‌گذارید، همه‌چیزهایی را که می‌خواهید کارفرمای احتمالی در مورد شما بداند، از قبل یادداشت کنید. این ممکن است تحصیلات، تجربه یا موفقیت شما باشد. هر چه که هستند، آن‌ها را یادداشت کنید و در پاسخ‌های خود استفاده کنید. اگر برای یک نقش مدیریتی درخواست می‌دهید، به یاد داشته باشید که موفقیت‌های خود را به‌عنوان یک مدیر و نحوه حمایت و پرورش تیم خود را عنوان کنید.

برای سؤالات مصاحبه‌ای که ممکن است بپرسند آماده شوید

سؤالاتی که در بسیاری از مصاحبه‌ های شغلی مد پرسیده می‌شود عبارت‌اند از:

  • آیا می‌توانید در مورد خودتان به ما بگویید؟
  • چرا برای این شغل مناسب هستید؟
  • چرا میخوای برای ما کارکنی؟
  • چرا باید شمارا استخدام کنیم؟

پاسخ‌های خود را برای سؤالات مانند این و همچنین سؤالات دیگری که به شغلی که می‌خواهید مرتبط هستند، آماده کنید. همه پاسخ‌های شما باید بسیار دقیق باشد.

وقتی نوبت به گفتن در مورد خودتان و شغل فعلی‌تان می‌رسد، اطلاعاتی در مورد سابقه و حرفه‌تان تا به امروز به آن‌ها بدهید، بااین‌حال زیاد در مورد گذشته صحبت نکنید. شما می‌توانید در مورد تحصیلات خود به آن‌ها بگویید، اما فقط درصورتی‌که مرتبط باشد. بیشتر زمان را صرف صحبت در مورد شغل اخیر خود کنید و از این فرصت برای ارائه جزئیات بیشتر استفاده کنید. این حوزه‌ای است که مصاحبه‌کننده شما بیشتر به آن علاقه‌مند خواهد شد. برای مثال اگر شما یک خریدار مد هستید، به او در مورد دسته‌بندی، ارقام، درآمد، شاخص‌های کلیدی عملکرد، جایی که شغل شما در تیم قرار دارد و مهارت‌هایی که برای کمک به تیم استفاده کرده‌اید، بگویید. اگر مدیر هستید، در مورد تیمی که مدیریت می‌کنید صحبت کنید. چگونه از آن‌ها مراقبت می‌کنید، چگونه به آن‌ها انگیزه می‌دهید و چگونه مهارت‌های آن‌ها را توسعه می‌دهید؟

در مصاحبه شغلی مد، سناریو شغل های قبلی خود را بیان کنید

نکات مصاحبه شغلی مد برای فعالان صنعت مد و فشن

با 4 تا 6 تجربه که می‌توانید در مصاحبه شغلی مد برای توضیح نحوه برخورد با موقعیت‌های خاص استفاده کنید، آشنا شوید. شاید لحظه‌ای در حرفه شما وجود داشته باشد که به‌خوبی مشکلات بزرگ را حل کرده‌اید، یا شاید یک کمپین خاص برگزار کردید و آن بی‌نهایت موفق بوده است. از این مثال‌ها در پاسخ‌های خود استفاده کنید. این پاسخ‌ها به مصاحبه‌گر شما این امکان را می‌دهد تا پیش‌بینی کند که آیا در این موقعیت شغلی موفق خواهید شد یا خیر.

سؤالات خود را قبل از مصاحبه شغلی مد بنویسید

در مصاحبه استخدامی چگونه خود را معرفی کنیم با تبدیل مصاحبه خود به یک گفتگوی دوطرفه، کارفرمایان را تحت تأثیر قرار دهید. سؤالات خود را در طول فرآیند بپرسید تا با مصاحبه‌کننده خود صحبت کنید و در مورد شرکت اطلاعات بیشتری کسب کنید. احتمالاً در آن زمان فرصتی برای پرسیدن سؤال به شما داده می‌شود.

  • بزرگ‌ترین چالشی که شرکت شما امروز با آن مواجه است چیست؟
  • در حال حاضر نقاط قوت و ضعف تیم طراحی شما چیست و چرا فکر می‌کنید فردی مانند من می‌تواند به موفقیت بخش شما کمک کند؟
  • برای چند فصل کالکشن لباس طراحی می‌کنید؟

فقط مطمئن شوید که سؤالات شما نیازی به اشتراک‌گذاری اطلاعات بسیار محرمانه از سوی مصاحبه‌کننده نداشته باشد، زیرا ممکن است فضولانه به نظر برسد. 

استایل مناسب در مصاحبه شغلی مد

یکی از سوالات پرکاربرد که پرسیده می‌شود برای مصاحبه کاری چی بپوشیم همان‌طور که میدانید یکی از نکات مهمِ حضور در جلسه مصاحبه استایل و لباس مناسب شما است. وضعیت ظاهری در مصاحبه تأثیر بسیاری درروند تأیید شما برای استخدام در ان شغل دارد. آقایان موظف هستند در مصاحبه‌های کاریِ، رسمی و دولتی کت‌وشلوار به تن کنند، کت‌وشلوار با یکرنگ مناسب نه خیلی تیره و نه خیلی روشن، خانم‌ها نیز موظف هستند مانتو به همراه مقنعه مشکی تن کنند. چه آقایان چه خانم‌ها بهتر است کفشی را انتخاب کنند تا به استایل آن‌ها نزدیک باشد. معمولاً آقایان باکت‌و‌شلوار کفش‌های رسمی یا ساده می‌پوشند.

کارهایی که در مصاحبه شغلی نباید انجام داد

یکی دیگر از نکات مصاحبه شغلی این است که در مصاحبه شغلی در رابطه با حقوق و مزایا سؤال نکنید، واقعاً تصور خوبی نمی‌دهد سعی کنید مهارت‌هایتان را به‌طور کامل شرح دهید و درباره خودتان به مصاحبه‌کننده بگویید که چه ویژگی‌های شخصیتی دارید و او را مجاب کنید که حضور شما برای شرکت آن‌ها چقدر مفید خواهد بود. لذا در جلسه اول مصاحبه بنابراین است که مصاحبه‌کننده با فردی که قرار است استخدام شود آشنا شود. با مهارت‌ها، نوع برخورد، فن بیان، تخصص او در رشته موردنظر و در جلسه اول موضوع صحبت به پرسش حقوقشچ چقدره؟ نمی‌خورد! البته اصول کار به این شکل است قبل از اینکه فرد موردنظر در مصاحبه کاری شرکت کند حقوق و مزایا را به او توضیح می‌دهند اما اگر بازهم چنین نبود شما در جلسه اول عنوان نکنید.

در جلسات بعدی اگر مصاحبه را قبول شدید با مصاحبه‌کننده در رابطه با این موضوع صحبت کنید.

چه ساعتی در محل مصاحبه حضور داشته باشیم؟

تحت هیچ عنوان برای مصاحبه دیر نکنید. این مورد واقعاً در استخدام شما تأثیر می‌گذارد. سعی کنید رفتار حرفه‌ای داشته باشید و سرموقع در جلسه حاضر باشید. اگر احتمال می‌دهید که در ترافیک گیر کنید و با تأخیر به جلسه برسید بهتر است زودتر از منزل خارج شوید تا حداقل 10 دقیقه زودتر به محل مصاحبه برسید و استرسی هم بابت دیر رسیدن نداشته باشید. اگر هم خیلی زود رسیدید یک کافی‌شاپ نزدیک محل مصاحبه پیدا کنید چنددقیقه‌ای آنجا استراحت کنید و 5 دقیقه مانده به جلسه وارد محل کار شوید.

حفظ خونسردی در مصاحبه های شغلی

طبیعی است که هر شخصی که بخواهد به مصاحبه استخدامی برود کمی استرس داشته باشد. شما باید بتوانید آرامش خود را حفظ کرده تا هنگام مصاحبه به مشکل نخوردید. سعی کنید هنگام پاسخ به سوالات تماس چشمی با مصاحبه کننده برقرار کنید. به سؤالات کاملاً دقت کنید تا هنگام پاسخ دادن فراموش نکنید چه چیزی را باید پاسخ دهید. هنگامی که مصاحبه کننده صحبت می‌ کند، صحبت او را قطع نکنید. وقتی از شما سؤال پرسیده می شود قبل از پاسخ کمی فکر کنید و بعد پاسخ دهید. 

یکی از نکاتی که به شما کمک می کند تا هنگام جلسه استرس نداشته باشید این است که چندین بار در ذهن خود اتفاقات جلسه را تصویرسازی کنید. ذهن انسان به گونه‌ای طراحی شده است که تفاوت بین واقعیت و خیال را متوجه نمی شود. و اگر شما از چنین تکنیکی استفاده کنید و در ذهن تان جلسه و پاسخ سوالات را تصویرسازی کنید بهتان کمک می‌ کند تا استرس نداشته باشید.

در اولین مصاحبه کاری چگونه باشیم

رفتار شما قبل از اینکه مصاحبه شروع شود بررسی می شود. شما می بایست به زبان بدن خود کاملاً آگاه باشید و بدانید که در هر لحظه چه نوع رفتاری را از خود بروز می دهید. برای کارشناسان استخدام فقط یک درصد مواردی که شما توضیح می دهید مهم است، آن ها بیشتر به رفتار شما دقت می کنند.

سعی کنید در جلسات مصاحبه هنگامی که از شما سوال پرسیده می شود لبخند بر روی لب خود داشته باشید، گاهی اوقات ارتباط چشمی برقرار کنید اما در این مورد زیاده روی نکنید. نوع نشستن صاف بدون قوز، اما طوری باشد که راحت باشید و بتوانید درست نفس بکشید. اگر عادت هایی دارید مانند با ناخن ها بازی کردن، یا پوست کنار ناخن ها در جلسه مصاحبه اصلاً این کار را انجام دهید زیرا نشان دهنده استرس و اضطراب شماست. همچنین از تکان دادن پا، بازی کردن با خودکار بپرهیزید.

اگر مسئول استخدام سوالی از شما پرسید که شما انتظار آن را نداشتید هوشیار باشید که حالات صورت تان نشان دهنده تعجب، استرس و اضطراب نباشد. بر روی رفتار های زبان بدن خود آگاهی داشته باشید که بدانید در لحظه باید چه رفتاری را نشان دهید.

پیغام تشکر بعد از مصاحبه

24 ساعت بعد از اینکه مصاحبه شما تمام شد، یک پیغام تشکر آماده کنید و برای شخصی که با شما مصاحبه کرده است از طریق شبکه های اجتماعی، یا ایمیل برای او ارسال کنید. اگر در چند حیطه مختلف با چند نفر مصحابه کردید برای هر فرد یک پیغام اختصاصی آماده کنید و برای آن ها بفرستید. این ایمیل تشکر می تواند در کنار آن به جزئیاتی هم اشاره کنید که فراموش کردید در جلسه مصاحبه آن ها را مطرح کنید. یا اگر فایلی نیاز است که برای آن ها ارسال کنید می توانید ضمیمه پیغام تشکر کنید. چنین حرکتی نشان دهنده حرفه ای بودن شما هست. 

این مقاله ادامه خواهد داشت…

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *