چگونه برای طراحی لباس منبع الهام پیدا کنیم؟

چگونه برای طراحی لباس ایده بگیریم؟

چگونه برای طراحی لباس ایده بگیریم؟ اغلب هنرجوهای طراحی لباس این مسئله را دارند که نمی توانند برای لباس هایی که طراحی می کنند الهام بگیرند. همه مجلات مد و فشن، صفحات همکاران خود را بررسی می کنند و ناراحت می شوند که این عزیزان چگونه چنین طرح هایی را طراحی می کنند. در این مقاله مجموعه آر اِم مُد قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه می توانید الهام بگیرید و لباس های خلاقانه طراحی کنید.

منبع الهام برای طراحی لباس

منابع زیادی وجود دارد که بخواهید از آنها برای ایده برداری استفاده کنید. اما نکته ای که وجود دارد این است که اصلاً توجه به آنها ندارید. در هر محیطی که هستید اطراف شما سرشار است از منبع الهام برای طراحی کردن لباس، طراحی پارچه و غیره. ایده برداری اولین قدمی است که برای طراحی لباس باید انجام دهید. اگر دقت کرده باشید و مجلات برتر مدوفشن را دیده باشید، متوجه شده اید که اغلب طراحان برتر لباس، از طبیعت و حیوانات الهام می گیرند. برخی از آنها از نماهای معماری، فرهنگ های یک کشور و غیره.

یکی از بهترین راه ها برای اینکه ایده به ذهنتان بیاید و بتوانید اصولی در این باره فکر کنید. فعال کردن حالت DMN مغز است. DMN مخفف default mode network است. به معنی حالت پیش فرض شبکه های مغزی. هنگامی که مغز شما در این حالت قرار گیرد، ایده های زیادی به ذهنتان می رسد. تا به حال دقت کردید در رختخواب مشغول استراحت هستید و ناگهان فکرهای جالبی در مورد کارها به ذهنتان خطور می کند. آن لحظه در حالت DMN هستید. چگونه می شود وارد این حالت شد؟ با هیچکاری نکردن! با پیشرفت تکنولوژی انسان ها لحظه ای از گوشی موبایل، اینستاگرام، تلگرام، چت کردن با دوستان و … جدا نمی شوند. و همین باعث می شود هیچ وقت مغز شما در حالت DMN نرود. سعی کنید در طول روز حتماً زمان های را اختصاص دهید به هیچ کاری نکردن! بدون گوشی، بدون فکر کردن به گذشته و آینده.

به همین ترتیب شما قادر خواهید بود با راه هایی که در ادامه مقاله چگونه برای طراحی لباس ایده بگیریم؟ آورده شده است. به طور اصولی ایده پردازی کنید.

آموزش ایده گرفتن برای طراحی لباس

از این بخش به بعد قرار است مواردی را معرفی کنیم که به شما در ایده برداری کمک می کند.

  • ایده طراحی لباس با معماری و مکان های تاریخی

یکی از بهترین مواردی که می توانید ایده های طراحی لباس ساده بگیرید استفاده از نماهای تاریخی و معماری است. کافی است سوار تاکسی شوید و در شهر خود به مکان های تاریخی بروید. یا در شهر قدم بزنید و به نماها، ساختمان ها نگاه کنید. ایران در هر استان نماهای تاریخی بسیاری دارد که شما فرقی نمی کند کجای ایران باشید. در هر جایی که باشید حداقل به یک الی چهار مکان تاریخی دسترسی دارید. هنگامی که به این مکان ها مراجعه می کنید. می توانید اگر عکاسی مجاز بود، عکس بگیرید که بعدها هم به این نماها نگاه کنید. اما توصیه می کنیم حداقل یک ساعت را بدون گوشی و تکنولوژی در آنجا حضور داشته باشید با خودآگاهی. و تا می توانید به این موارد دقت کنید، تجسم کنید، تصویرپردازی کنید تا بلاخره به یک ایده عالی برای لباس برسید.

  • استفاده از عکس و پوستر برای طراحی لباس

از عکس و پوسترها هم می توانید برای طراحی لباس ایده بگیرید. یکی از جاهایی که می توانید از عکس و پوسترهای آن الهام طراحی لباس بگیرید. شبکه اجتماعی پینترست است. کافی است در پینترست کلیدواژه موردنظر را جستجو کنید و به هزاران تصویر دسترسی داشته باشید. عکس ها دنیای متفاوت و بزرگی دارند. و برای طراحان لباس می تواند بیانگر جنبه های جدیدی باشد که با آن لباس های مفهمومی خلق کند.

  • طبعیت بهترین منبع الهام طراحان لباس

این مورد را که قطعاً همه‌ی شما طراحان لباس بررسی و تست کرده اید. و نیازی به توضیح اضافی ندارد. طبیعت یکی از بهترین منابع الهام برای طراحی لباس است. چه طراحان لباس، چه طراحان پارچه از طبیعت در کارهایشان زیاد استفاده می کنند. و اغلب آنها با استفاده از ذهن خلاق شان به طور کلی منبع الهام را تغییر می دهند و یک خروجی بی نهایت زیبا خلق می کنند.

  • موسیقی منبع الهام طراحان لباس

همه‌ی ما در طول روز موسیقی گوش می کنیم. با سلیقه های متفاوت. شما می توانید با استفاده از موسیقی هایی که گوش می کنید. از ریتم، ترانه، آهنگ، مِلودی، احساسی که آهنگ به شما انتقال می دهد استفاده کنید برای منبع الهام طراحی لباس. همچنین فقط نیاز نیست که از موسیقی هایی که باکلام هستند برای این موضوع استفاده کنید. شما می توانید از موسیقی های بیکلام، موسیقی های ارکسترال، موسیقی های مثل شوپن و غیره در کارهای خود استفاده کنید. ابتدای انجام این کار امکان دارد ایده به ذهنتان نرسد. یا کلافه شوید. طبیعی است به مرور زمان که چندین بار انجام دهید تبدیل به عادت می شود و کم کم ایده ها در ذهنتان شکل می گیرند.

  • نقاشی برای ایده طراحی لباس

مشاهده کردن نقاشی ها می تواند تفکر و نوع دید شما را نسبت به دیگران تغییر دهد. و شما را وارد فضای کند که باورتان نخواهد شد. نقاشی ها در منبع الهام برای طراحی لباس فوق العاده هستند. برای انجام این کار می توانید از پینترست و سایت های مانند UNSPLASH استفاده کنید. حتی نقاشی هایی که توسط هنرمندان مشهور انجام شده است هم گزینه خوبی هستند. اگر در منزل خود تابلوهای نقاشی دارید می توانید از آنها هم ایده بگیرید. به طور کلی یک طراح لباس باید بتواند از هر چیزی که در اطراف او وجود دارد، لباس خلق کند. تماشا کند، آنالیز کند، تصویرسازی کند و در نهایت بر روی کاغذ خلق کند. قطعاً در ابتدای این کار ذهن شما مقاومت زیادی نشان خواهد داد. اما شما تسلیم نشوید با استفاده از روشی که در ابتدای مقاله چگونه برای طراحی لباس ایده بگیریم؟ به آن اشاره کردیم کمک بگیرید برای ایده گرفتن طراحی لباس.

  • فرهنگ های کشورهای مختلف

هر کشور یا دقیق تر بگوییم هر شهر فرهنگ مخصوص خودش را دارد. و آن فرهنگ سبک لباس مخصوص را هم به همراه دارد. شما می توانید با کمی جستجو در گوگل به فرهنگ های مختلف کشورها دسترسی داشته باشید. حتی در همین ایران هم روستا و شهرهایی وجود دارند که لباس های محلی دارند که ما از آنها بی اطلاع هستیم. می توانید از سبک و رنگ لباس های محلی و فرهنگ آنها ایده بگیرید و یک کار مدرن طراحی کنید.

  • حیوانات و موجودات دریایی برای طراحی لباس

برای ایده گرفتن از حیوانات و موجودات دریایی می توانید مستند های که در این موضوع ساخته شده است را ببینید. موجودات و حیوانات در دنیای مدوفشن، تاثیر فوق العاده ای داشتند. و در هفته های مد لباس، فشن شو مشاهده می کنیم که حداقل چند طراح از حیوانات ایده گرفته اند و لباس طراحی کرده اند. علاوه بر جستجو در گوگل می توانید به یوتیوب هم مراجعه کنید. آنجا هم مرجع فوق العاده مناسب برای دیدن مستند و نمونه های مشابه است. همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر حیوانات می توانید از پرندگان هم برای الهام طراحی لباس استفاده کنید.

  • استفاده از کتاب و فیلم ها برای ایده گرفتن طراحی لباس

کتاب‌ها، فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، انیمه‌ها تاثیر فوق العاده ای بر ذهن یک طراح می گذارند. بسیاری از طراحان حرفه ای لباس و پارچه از این روش استفاده می کنند. و سعی می کنند در طول دیدن یک فیلم یا مطالعه کتاب، با شخصیت اصلی و دیگر شخصیت ها همزاد پنداری کنند. و با ایده گرفتن از آنها کالکشن هایی را که نیاز دارند طراحی کنند. معمولاً برای طراحی یک کالکشن نیاز دارید چند کتاب، چند فیلم و سریال را مشاهده کنید و بعد از مشاهده کردن دقیق بررسی کنید تا یک ایده کالکشن جذاب به ذهنتان خطور کند. همچنین در شروع این کار ممکن است ذهنتان در برابر ایده پردازی مقاومت کند. و یا شما فقط به عنوان بیننده بتوانید به فیلم دقت کنید. با بارها تماشا کردن و مطالعه کردن این مورد را یاد خواهید گرفت.

  • شخصیت های تاثیرگذار دنیا

شخصیت های بزرگ مختلفی در دنیا وجود دارد که هر کدام تاثیراتی را در دنیا گذاشته اند. حالا ممکن است این تاثیرات مثبت یا منفی باشد. تمام این فرد یک زندگی، شخصیت، اخلاق، عادت های زندگی دارند که برای یک طراح لباس اگر بتواند با خلاقیت و جزئیات به این موضوع نگاه کند. می تواند یک کالکشن فوق العاده حرفه ای را طراحی کند. به عنوان مثال الهام از شاعران، نقاشان، افرادی که در حوزه تکنولوژی فعالیت می کنند، پژوهشگران، دانشمندان. به زندگی هر کدام که نگاه کنید. می توانید الهام بگیرید و بر اساس آن کالکشن سازی کنید. البته انجام این کار نیاز به تحقیقات گسترده دارد. طبیعتاً با مطالعه زندگی نامه یک فرد مشهور در ویکی پدیا قادر نخواهید بود کالکشن طراحی کنید.

  • تماشای ویترین های لباس فروشی

چگونه برای طراحی لباس ایده بگیریم؟ به بوتیک و فروشگاه های بزرگ لباس بروید. به نحوه استایل مانکن‌ها، اجناسی که در ویترین چیده است دقت کنید. این یک راه خوب برای فهمیدن اینکه چه لباس هایی با چه طرح هایی در بورس هستند. همچنین از نوع استایل مانکن ها که تنظیم شده اند می توانید ایده بگیرید. زیرا مانکن ها به گونه ای تنظیم می شوند که بشود بیشتر لباس های محبوب فروشگاه را در ویترین به نمایش گذاشت.

  • فراتر از مد نگاه کنید

هنگامی که به دنبال الهام هستید، به یاد داشته باشید که لزوماً نباید از مد نشات بگیرد. شما ممکن است از گیاه شناسی، هنر، فیلم یا حیوانات الهام بگیرید. اگر گلی با رنگ های شگفت انگیز می بینید، سعی کنید آن رنگ ها را در ظاهر خود بگنجانید. این نوع الهام از سبک دنیای واقعی جایی است که بسیاری از طراحان در واقع ایده های مد خود را دریافت می کنند. الهام گرفتن از خارج از قلمرو مد می تواند به شما کمک کند ظاهری منحصر به فرد پیدا کنید تا مد روز.

  • ایده طراحی لباس با محصولات بسته بندی شده

شاید پیش خودتان بگویید محصولات بسته بندی شده؟ بله درست خواندید. شما به عنوان طراح لباس نیاز دارید ذهن انعطاف پذیری داشته باشید. و این انعطاف پذیری با ایده گرفتن از مواردی بدست می آید که شخصی به آنها توجهی ندارد. شما می توانید از بسته بندی محصولات مختلف الهام بگیرید برای طراحی یک ست لباس زیبا. دقت کنید که در ابتدای این کار احتمالاً ذهنتان شما را یاری نکند. اما اگر چندین بار روی این موضوع تمرکز کنید، در شرایط مختلف، حس و حال مختلف، محصولات متفاوت قطعاً به مرور زمان ذهن شما ایده های نابی را پیدا می کند. بسته بندی محصولات از آنجایی که ترکیبی از رنگ ها، گرافیک، تصاویر، تایپوگرافی است ماهیت یک کشور را منتقل می کند. و توجه کردن به آن باعث بوجود آمدن ایده های طراحی لباس می شود.

  • استفاده از وب سایت های انتشار عکس

یکی دیگر از مواردی که کمک بسیار بزرگی می کند جهت الهام گرفتن برای طراحی لباس، استفاده از وب سایت هایی است که عکس‌های متفاوت را منتشر می‌کنند. وب سایت های مانند pixabay. unsplash این نوع وب سایت ها به دلیل انتشار عکس های متفاوت یک منبع عالی برای ایده گرفتن است. اگر شما نمی توانید به طبیعت بروید، نمی توانید صفر کنید تا با فرهنگ های مختلف آشنا شوید. چگونه برای طراحی لباس ایده بگیریم؟ اصلاً غصه نخورید. کافی است کلمه کلیدی مدنظرتان را در این وب سایت ها جستجو کنید. و با هزاران عکس متفاوت رو به رو شوید و شروع کنید به ایده پردازی. اگر عکس ها را دانلود کنید و روزانه به آنها نگاه کنید به مرور زمان می توانید ایده بگیرید. اما با یکبار دیدن عکس ها، ایده ای شکل نخواهد گرفت. ترجیحاً چند عکس را انتخاب کنید و طی یک هفته به آنها فکر کنید. اجازه ندهید تعداد بالای عکس ها شما را سردرگم کند.

  • استفاده از هوش مصنوعی برای الهام طراحی لباس

هوش مصنوعی چندماهی است که سر و صدای زیادی به پا کرده است. و تمام توجه‌ها در حال حاضر به هوش مصنوعی است. اغلب نگران هستند که با آمدن هوش مصنوعی بیکار می‌شوند و اغلب معتقدند که با هوش مصنوعی می‌توانیم پیشرفت‌‌‌های بهتری را شاهد باشیم. نظر شما چیه؟ حتماً در پایین مقاله نظرتان را ثبت کنید. 

چگونه برای طراحی لباس ایده بگیریم؟ اما الهام گرفتن از هوش مصنوعی یکی از بهترین روش‌ها برای طراحی لباس است. با پررنگ شدن هوش مصنوعی اغلب شرکت‌های طراحی لباس و مجلات برای استفاده از طرح‌ جلدشان از هوش مصنوعی و تصویرسازی هوشمند استفاده می‌کنند. به عنوان مثال شما برای اینکه ایده‌های جدیدی بگیرید می‌توانید از هوش مصنوعی CHATGPT استفاده کنید. با خرید یک شماره مجازی به راحتی می توانید در وب سایت ثبت نام کنید و از این هوش مصنوعی استفاده کنید. همچنین اگر به وب سایت‌های دیگری در هوش مصنوعی نیاز دارید حتماً ریلز معرفی وب سایت هوش مصنوعی را در اینستاگرام ببینید. ما را در اینستاگرام جستجو کنید: rmmode.ir

  • پیدا کردن ایده برای طراح لباس

یکی دیگر از بهترین راه‌هایی که اغلب طراحان لباس و پارچه استفاده می‌کنند. سرچ کردن کلمات کلیدی مرتبط و متفاوت در پینترست می‌باشد. شما با سرچ کردن کلمات کلیدی مختلف به هزاران عکس دسترسی خواهید داشت. و در حین جستجو ذهن شما برای خلاقیت باز می شود و کمک می کند تا بهترین ایده ها به ذهنتان برسد. در ادامه چند کلمه کلیدی که طراحان لباس سرچ می کنند معرفی می کنیم:

  • Grange doodles
  • Boketo anime
  • Animal art
  • Realistic drawings
  • Funcky art
  • cloth art ideas

ایده پردازی در طراحی لباس

علاوه بر روش‌های بالا شما می‌توانید با استفاده جستجو کردن در گوگل و وب‌سایت‌های مختلف مد و فشن برای طراحی لباس ایده پیدا کنید. اگر به زبان انگلیسی مسلط نیستید اصلاً نگران نباشید. فقط کافی است با استفاده از گوگل ترنسلیت هر آنچه که می‌خواهید را به زبان‌های مختلف مخصوصاً انگلیسی، ایتالیایی و فرانسوی ترجمه کنید. و در وب‌سایت های مشخص به دنبال ایده برای طراحی لباس باشید. همچنین برای مطالعه متن‌های ترجمه شده از قابلیت ترجمه آنلاین مروگر کروم استفاده کنید. اگر هم بتوانید با لپ تاپ چنین فرایندی را پیش ببرید کارتان خیلی ساده‌ خواهد شد.

این مقاله ادامه خواهد داشت…

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *