برای طراحی لباس باید خیاطی بلد باشیم؟، ضرورت یادگیری خیاطی در طراحی لباس، آیا طراح لباس باید خیاطی بلد باشد؟

برای طراحی لباس باید خیاطی بلد باشیم؟

برای طراحی لباس باید خیاطی بلد باشیم؟ یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که هنرجویان طراحی لباس دارند و همیشه دغدغه این را دارند که چه زمانی باید این مهارت را یاد بگیرند آیا نیاز هست به این مهارت کامل مسلط باشند؟ در این مقاله به شما از صفر تا صد توضیح خواهیم داد که آیا نیاز هست یاد بگیرید و اگر نیاز هست چگونه و کجا به درستی خیاطی را یاد بگیرید.

آیا طراح لباس نیاز به مهارت خیاطی دارد؟

یادگیری خیاطی برای طراح لباس در حدی نیاز است که او بداند لباسی که طراحی می کند آیا امکان دوخت دارد یا خیر؟ در همین حد یک طراح لباس کافی است که از رشته خیاطی مهارت داشته باشد.

نیاز هست که در خیاطی حرفه ای شویم؟

اگر بتوانید خیاطی را به شکل حرفه ای یاد بگیرید قطعاً در رشته خود موفق تر خواهید شد چرا که به تمام اصول و قواعد دوخت و دوز لباس ها آشنا هستید و حتی ایده های بهتری برای طراحی لباس به ذهنتان خطور می کند. به احتمال زیاد تا به الان پاسخ سوال برای طراحی لباس باید خیاطی بلد باشیم؟را گرفته اید.

چگونه بدون یادگیری خیاطی طراح لباس شویم؟ هنرجوهای که در اول راه طراحی لباس هستند و قصد دارند به تازگی با مباحث پایه آشنا شوند. نیازی ندارند که از همان ابتدا به سمت خیاطی بروند. اگر شما تا به الان یک سال هست که طراحی لباس را شروع کرده اید و در آن هنوز ماهر نشده اید. نیازی نیست تمرکز خود را بر روی یک مهارت دیگری بگذارید. ابتدا سعی کنید طراحی لباس را با تمرکز کامل یاد بگیرید. و در آن ماهر شوید بعد به سراغ خیاطی برید.

آموزشگاه های طراحی لباس

همچنین در بعضی از آموزشگاه های طراحی لباس یا دوره های خصوصی طراحی لباس سرفصل هایی قرار داده شده که به هنرجو هنگام برگزاری ترم مباحث مقدماتی خیاطی را آموزش می دهند و ادامه دوره هنرجویان می توانند تصمیم گیری کنند با توجه به اهدافی که زمینه مد و فشن دارند که قصد دارند به طور حرفه ای خیاطی را دنبال کنند یا خیر.

پیشنهاد مجله آر اِ مُد در رابطه با ضرورت یادگیری خیاطی در طراحی لباس این است که اگر قصد دارید در آینده برند خود را راه اندازی کنید و یا یک مزون لباس داشته باشید. حتماً مباحث ابتدایی خیاطی لباس را یاد بگیرید چرا که در آینده برای استخدام تیم خیاط نیاز دارید که آن ها را آزمون و خطا کنید و اگر نتوانید به درستی مهارت و رزومه آن ها را به درستی بررسی کنید که آیا می توانند به شما کمک کنند یا نه در مسیر به مشکل خواهید خورد.

ایا می‌توان بدون مدرک خیاطی طراح لباس شد؟

بله می‌ توانید.  خیاط شدن بدون مدرک بسته به مهارت و استعداد هنرجو دارد، اگر شما در خود چنین توانایی را می بینید و می توانید روزانه حداقل دو ساعت را به خیاطی اختصاص دهید قطعا می توانید یک خیاط شوید، اگر هم شرایط رفتن به آموزشگاه های خیاطی را ندارید می توانید یا دوره های آنلاین ثبت نام کنید یا در یوتیوب به دنبال آموزش های خیاطی باشید. اساتیدی بسیاری در ایران هستند که در یوتیوب آموزش خیاطی می دهند. پیشنهاد ما این است هنگامی که طراحی لباس را به خوبی یاد گرفتید حتما به یک آموزشگاه خیاطی بروید و مباحث مقدماتی تا متوسطه خیاطی را نزد یک کارشناس خیاطی یاد بگیرید.

وظیفه یک طراح لباس چیست؟

طراح لباس باید همیشه در تلاش باشد تا ایده های که از منابع مختلف الهام می گیرد را بر روی کاغذ اجرا کند. در اصل طراح لباس با استفاده از ابزارهای لازم مثل نرم افزار طراحی لباس یا مداد و کاغذ مخصوص ایده های خود را طراحی می کند. و بعد آن طرح برای تولیدی ارسال می شود و به تولید می رسد. اگر شما بتوانید هم طراحی دستی و هم طراحی دیجیتال را به صورت حرفه ای یاد بگیرید. در آینده می توانید با تولیدی و برندهای معتبری همکاری کنید. چرا که در حال حاضر بیشتر برند ها به سمت طراحی دیجیتال می روند.

بدون یادگیری خیاطی شروع کن

اگر قصد ندارید خیاطی را به طور حرفه ای یاد بگیرید اما به طراحی لباس علاقمند هستید و حال استرس دارید که این رشته را شروع کنید یا نه باید بهتان بگوییم که به راحتی می توانید با همان نکات مقدماتی خیاطی، تبدیل به یک طراح لباس ماهر شوید. فقط کافی است سایر نکاتی که در طراحی لباس مهم است را یاد بگیرید. و آن ها را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید. اما ضرورت یادگیری خیاطی در طراح لباس شدن آن هم به صورت مقدماتی نیاز است.

سعی کنید قوه تخیل خود را تقویت کنید و اصلا کمال گرا نباشید. هر آنچه که به ذهنتان آمد یا در کامپیوتر اجرا کنید یا بر روی کاغذ. فقط مهم این است که با طراحی بیشتر قوه تخیل را پرورش دهید. تا کم کم مانند یک عضله قوی شود و ایده های خلاقانه ای به ذهنتان خطور کند. 

همیشه به استایل خود اهمیت دهید. بهترین لباس ها را برای خود خرید کنید و از طرفی پارچه ها را بشناسید. تحت هر شرایطی طراحان لباس می بایست به اصول پارچه شناسی مسلط باشند تا هنگام طراحی بدانند چه پارچه ای برای طرح آن ها مناسب است. شما به عنوان یک طراح لباس همیشه باید تمیز، شیک لباس بپوشید و از طرفی استایل خاص خود را داشته باشید. 

تیم سازی به همراه دوستان

اگر بتوانید دوستانی در حیطه خیاطی پیدا کنید که با یکدیگر کار کنید سرعت پیشرفت هر دو شما افزایش پیدا می کند. شما لباس را طراحی کنید و دوست تان آن را خیاطی کند. و در نهایت هر دو می توانید از آن لباس در پورتفولیو و رزومه خود استفاده کنید. به نوعی تبلیغ کار شما در بین مردم است هنگامی که لباس ها را می پوشید.

با توجه به اطلاعات مقدماتی که از خیاطی دارید. هنگام ارسال طرح برای خیاط جزئیات دوخت و دوز لباس را کامل شرح دهید. تا خیاط بداند که دقیقاً باید چه کاری بر روی پارچه و طرح انجام دهد. چنین حرکتی کمک شایانی به خروجی لباس می کند و همان چیزی می شود که شما طراحی کردید.

مطالعه کتاب و مقاله طراحی لباس

در طول روز زمان هایی را به مطالعه و دیدن فیلم های مرتبط با طراحی لباس، خیاطی و به طور کلی حوزه مد و فشن اختصاص دهید. همیشه دانش خود را در این رشته به روز نگه دارید. مد و فشن رشته ای است که هر روزه مطالب جدید در آن اضافه می شود و اگر شخصی بخواهد فقط ماهانه یک بار مطالب را دنبال کند از سایر رقبای خود عقب می ماند. برای مطالعه از سایت های معتبر و برتر ایرانی و خارجی، کتاب های ترجمه شده و زبان اصلی، مجلات، بلاگ ها، انجمن ها، پادکست ها استفاده کنید.

عاشق کارتان باشید و از اینکه لباس طراحی می کنید لذت ببرید. فعالیت کردن در یک صنعت بزرگ هنری و با تعداد رقبای بالا مستلزم آن است که هنرمند عاشق کاری باشد که انجام می دهد. اگر شما در طول روز فعالانه و با هیجان کار خود را پیگیری نکنید. مسلماً نسبت به رقبای خود ضعیف تر عمل خواهید کرد. از طرف دیگر هنگامی که برای استخدامی نزد کارفرما می روید شور و شوق شما قابل مشاهده خواهد بود و کارفرمایان به این موضوع زیاد دقت می کنند.

آیا برای طراح لباس شدن باید خیاطی بلد باشیم ؟

قطعا می شود بدون مدرک خیاطی هم طراح مد شد. در حال حاضر هنرجو های زیادی هستند که خیاطی را بدون مدرک مسلط هستند. و مشکلی در کارشان دیده نمی شود. همانطور که گفته شد برای خیاطی بدون مدرک یا می توانید به آموزشگاه ها مراجعه کنید. یا از طریق ویدیو های آنلاین در سطح اینترنت آموزش را شروع کنید. البته با توجه به پیشرفت آموزشگاه ها، اکثراً مدرک فنی و حرفه خیاطی را ارائه می کنند. لذا در کسب و کار کارفرما به تخصص شما نگاه می کند نه مدرک شما. پس سعی کنید بیشتر تمرکز خود را بر روی خیاطی بگذارید تا داشتن و یا نداشتن مدرک، اینگونه به هدفی که در ذهن خود دارید می رسید.

درباره سایر طراحان مد تحقیق کنید

همیشه در مورد دیگر هنرمندان تحقیق کنید. چه هنرمندان داخلی و چه هنرمندان خارجی. یا حتی می توانید زندگینامه طراحان مد بزرگ را بخوانید. یا فیلم هایی که در این خصوص ساخته شده است ببینید. بررسی کردن اینکه بزرگان صنعت چه مسیری را طی کردند و چگونه به موفقیت رسیدند به شما سرنخ می دهد تا برنامه های آن ها را برای خود شخصی سازی کنید. یا بررسی کنید آن ها چه کارهای خلاقانه ای انجام دادند که متمایز شدند نسبت به دیگر طراحان. و شما هم فکر کنید بر اساس توانایی و شرایطی که دارید چه اثری می توانید بگذارید و وجه تمایز خود را با دیگر رقبا پیدا کنید.

برای طراحی لباس ازکجا شروع کنم

شروع یادگیری طراح لباس بستگی به اهداف شما دارد. ابتدا باید بررسی کنید که هدف شما چیست و برای چه کاری می خواهید طراحی لباس را یاد بگیرید. از آنجایی که رشته طراحی لباس گسترده است و بازارکار بزرگی دارد. با داشتن فقط هدف یادگیری طراحی لباس نمی توانید موفق شوید. به عنوان مثال فردی قصد دارد مزون خودش را راه اندازی کند و لباس هایی که می فروشد مخصوص برند او باشد. چنین فردی نیازی نیست که به دانشگاه برود و تحصیلات آکادمیک را بگذارند. یا فردی قصد دارد روزی در شرکت های طراحی لباس مشغول به کار شود. این فرد حتماً می بایست تحصیلات آکادمیک را بگذارند. پس تفاوت های زیادی وجود دارد در اینکه اهداف و مسیر شما چه باشد. 

اما به طور کلی می توانید از طریق راه های زیر اقدام کنید برای یادگیری طراحی لباس:

  • ثبت نام در آموزشگاه های طراحی لباس
  • شرکت در دوره های آنلاین طراحی لباس
  • رفتن به دانشگاه و تحصیل در رشته موردنظر
  • یادگیری خودآموز در یوتیوب 

توصیه می‌کنیم که ابتدا از آموزش های رایگان شروع کنید. چرا که در هزینه های شما صرفه جویی می شود. خیلی از مدرسان طراح لباس ایرانی در اینستاگرام یا کانال تلگرام آموزش رایگان می گذارند که شما می توانید به مباحث پایه تا متوسطه مسلط شوید و بعد از گذشت سه الی شش ماه دوره های طراحی لباس خریداری کنید. همچنین در یوتیوب مدرس های خارجی را از دست ندهید. در یوتیوب علاوه بر یادگیری طراحی لباس، می توانید به مباحث مد و فشن، اصول و نکات هم مسلط شوید که در آینده شما داشتن این دانش فوق العاده کار ساز است.

بعد از شش ماه بنا به سلیقه خودتان در آموزشگاه های طراحی لباس یا دوره های آنلاین شرکت کنید. مزیت استفاده از دوره های آنلاین این است که ویدیو ضبط شده است. و شما هر زمان که خواستید می توانید ویدیو را بارها ببینید. اما آموزشگاه مدرس فقط یک الی چندبار نکات را به شما آموزش می دهد و بعد از آن دسترسی به آموزش ندارید. البته آموزشگاه این مزیت را دارد که به صورت حضوری اساتید کار شما رفع اشکال می کنند. اما با این وجود دوره های آنلاین هم در گروه های که مدرسان تشکیل می دهند می توانید با ارسال عکس طرح لباس، کار خود را توسط اساتید رفع و اشکال کنید.

مزیت های تسلط به خیاطی برای طراحان لباس

مسلط بودن به مهارت خیاطی برای طراحان لباس مزیت فوق العاده خوبی محسوب می شود. هم در طراحی لباس و هم برای استخدام شدن در مجموعه های تولیدی و کارگاه ها. قطعاً خیلی از شما طراحان با خیاطی نمی توانید ارتباط برقرار کنید. و انجام دادن دوخت و دوز یک کار سخت و طاقت فرسا برایتان محسوب می شود. اما دقت کنید که مغز انسان به گونه ای طراحی شده است که نمی خواهد از منطقه امن خود خارج شود. و همیشه ترجیح و تلاش مغز این است که فضا را برای خودش ثابت و پایدار نگه دارد. به همین دلیل است که شما پافشاری زیادی در یادگیری خیاطی دارید. و نمی خواهید ان را یاد بگیرید. اما بدانید که مغز انعطاف پذیر است. شما می توانید با تمرین کردن اصولی، مغزتان را تغییر دهید تا مسیرهای عصبی جدیدی را برایتان تشکیل دهد. بدین صورت شما کم کم قادر خواهید بود به سمت خیاطی بروید و این مهارت را یاد بگیرید.

این مقاله ادامه دارد…

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *