هوش مصنوعی جایگزین طراح لباس

هوش مصنوعی جایگزین طراح لباس

هوش مصنوعی جایگزین طراح لباس در این روزهایی که در تمام شبکه‌های اجتماعی صحبت از هوش مصنوعی است. عده‌ای نگران از دست دادن شغل‌شان هستند. طبیعتاً با حضور هوش مصنوعی پیشرفت‌های بی‌نظیری در دنیا رقم می‌خورد. اما با این وجود معایبی هم برای برخی از سغل‌ها به همراه دارد. در این مقاله ریز و درشت طراحی لباس را بررسی می‌کنیم که ایا هوش مصنوعی باعث از بین رفتن شغل طراحان لباس می‌شود یا خیر؟

هوش مصنوعی و جایگزین شدن طراحان لباس

قبل از اینکه سراغ اصل مبحث برویم. ابتدا در مورد پیشرفت های هوش مصنوعی در مد و فشن صحبت کنیم. طی چند ماه گذشته که هوش مصنوعی به بازار آمده. تا به این لحظه در حیطه های مختلف توانسته بهترین خدمات را ارائه کند. شرکت های مد و فشن هم بیکار نبودند و تمام تلاش‌شان را کرده اند تا نرم افزار و ابزارهایی را طراحی کنند. که بتواند لباس طراحی کند. البته وب سایت های ارائه شده است که به زودی در وب سایت آر اِم مُد معرفی خواهیم کرد. اما این وب سایت نیاز به به روزرسانی های مختلف دارند تا کم کم تبدیل شوند به یک طراح لباس حرفه ای. قطعاً در آینده چنین اتفاقاتی رخ خواهد داد.

علاوه بر طراحی لباس با هوش مصنوعی، در سایر بخش ها نیز پیشرفت های فوق العاده ای رقم خورده است. که الان مبحث اصلی ما نیست.

آیا هوش مصنوعی می تواند جایگزین طراحان لباس شود؟

پاسخ کوتاه بله است! اگر کمی منطقی به این موضوع فکر کنید. متوجه خواهید شد که به راحتی این امکان وجود دارد. نرم افزارهایی مانند کلوتریدی چقدر در طراحی لباس قدرتمند هستند. و حال همین برنامه نویس‌هایی که کلوتریدی را کدنویسی کرده اند. به راحتی می توانند با ابزارهای مختلف پلتفرم هایی را بسازند که با دستورهای مختلف لباس را طراحی کند و خیلی از کارهای یک طراح لباس کمتر شود. و در آینده نه چندان دور به حدی برسند که خودشان صفر تا صد باتوجه به دستوری که به آن‌ها داده می شود یک لباس کامل را طراحی کنند.

البته اغلب افراد معتقد هستند که هوش مصنوعی به کمک انسان ها می آید و هیچ شغلی از بین نمی رود. درست است. در برخی رشته ها این مورد امکان پذیر است. اما در طراحی لباس این چنین نیست. همانطور که در پاراگراف قبلی توضیح داده شد. در آینده‌ای کوتاه این اتفاق رقم می خورد که هوش مصنوعی بتواند یک لباس حرفه ای را طراحی کند.

راهکار برای طراحان لباس

احتمالاً تا این قسمت مقاله فکرهای مختلفی به ذهنتان خطور کرده است. و یک سوال اصلی این است که طراحان لباس با این وضعیت باید چه اقدامی انجام دهند؟ قبل از ارائه راهکارها از رشته برنامه نویسی یک مثال جالب بزنیم. “هوش مصنوعی نمیتونه جای یک برنامه نویس رو بگیره. ولی کسی که هوش مصنوعی بلده مطمئناً جای برنامه نویس و میگیره.” از این جمله می توان نتیجه گیری کرد: هنگامی که ما می خواهیم یک برنامه نویس بشویم. نباید صرفاً یک کد زن باشیم. باید بتوانیم قسمت‌های گرافیکی پروژه، بخش‌های فنی یا بک اند پروژه، معماری نرم افزار و … را به خوبی بلد باشیم. تا هوش مصنوعی نتواند جای ما را بگیرد. در غیر این صورت کد زدن را که همه بلد هستند.

طراحی لباس در ایران

در طراحی لباس هم همینطور است. اگر شما فقط یک طراح لباس هستید که لباس طراحی می کنید. باید نگران جایگاه شغلی خودتان باشید. اگر به این امید هستید که “نه حتماً هوش مصنوعی به من کمک میکنه بهتر طراحی کنم و …” باید به این موضوع آگاه باشید که تکنولوژی در همین لحظه باقی نمی ماند. قطعاً پیشرفت بی نظیری خواهد داشت. و یکی از پیشرفت های آن طراحی لباس کامل و درست توسط هوش مصنوعی است.

و اگر شما در این مقطع فقط یک طراح لباس باشید. کم کم شغل خود را از دست خواهید داد. تازه اگر در ایران هم بخواهید کار کنید. با توجه به بازار کاری که دارد. خیلی خیلی به مشکل خواهید خورد. چرا که بازار کار طراحی لباس در ایران اصلاً شرایط مطلوبی ندارد. و مشاورین ما در مشاوره‌ها تاکید می کنند که به عنوان شغل دوم به این رشته نگاه کنید. 

راهکار برای هوش مصنوعی جایگزین طراح لباس چیه؟

در یک جمله: ارتقا دادن مهارت‌ها و دانشی که دارید. مثال برنامه نویس را در ذهن خود یادآوری کنید. برای اینکه جایگاه شغلی خودتان را حفظ کنید. باید علاوه بر طراحی لباس مهارت ها و دانش بیشتری را کسب کنید. تا بتوانید با هوش مصنوعی رقابت کنید. و در نتیجه بتوانید در بازار خودتان را حرفه ای معرفی کنید. در حال حاضر افرادی که در  اغلب رشته ها مخصوصاً برنامه نویسی فعالیت می کنند. به صورت جدی و حرفه ای مشغول آموزش دیدن نکات جدیدی هستند که به هوش مصنوعی مرتبط می شود. بنابراین شما هم به عنوان طراح لباس باید این سختی و چالش را تحمل کنید. و شروع کنید به یادگیری مطالب جدید.

چه مطالبی را باید برای مقابله هوش مصنوعی جایگزین طراح لباس یاد بگیریم؟

  • مطالب مرتبط با هوش مصنوعی ( اینکه چگونه می توان از ابزارهای هوش مصنوعی در پیشرفت کار خود استفاده کرد.) مثلاً استفاده از CHAT GPT برای یادگیری مباحث مختلف و دریافت نقشه راه و…
  • کار کردن با کامپیوتر و نرم افزارها (دنیای فعلی، دنیای دیجیتال است! و اگر کسی همچنان به دنیای سنتی وابسته باشد ضرر بزرگی می کند. نیاز دارید زمان بگذارید تا کمی کار با نرم افزارها، و مباحث ساده کامپیوتری را یاد بگیرید)
  • پیشرفت در مهارت های فردی (مهارت های مانند شبکه سازی، ارتباطات موثر، فن بیان قوی. این مهارت ها کمک می کند تا شما به عنوان طراح لباس خودتان را حرفه ای معرفی کنید. و بر اساس قواعد احساس نیاز را در کارفرماها ایجاد کنید که در کسب و کارشان برای پیشرفتی که می خواهند به یک طراح لباس حرفه ای نیاز دارند)
  • زبان انگلیسی ( همه‌ی ما یک روزی برای یادگیری زبان به خودمان می‌گفتیم از شنبه شروع می‌کنم! اما این شنبه هنوز که هنوز است نیامده است) زبان انگلیسی بی نهایت واجب است. و هر چه زودتر باید یادگیری آن را آغاز کنید.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *