طراحی لباس چیست؟

طراحی لباس چیست؟

طراحی لباس چیست؟  یکی از رشته های بسیار محبوب در دنیای و فشن است. این رشته علاوه بر جذابیت، دارای درآمد نسبتاً خوبی هم هست و به همین دلیل این روزها در ایران علاقمندان زیادی پیدا کرده است. و روز به روز طرفداران رشته طراحی لباس افزایش می یابند. همچنین رشته طراحی لباس در سطح جهانی با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است. این رشته، یکی از رشته های میان رشته ای محسوب می شود. و شما در هر سن و سالی که باشید. به راحتی می توانید برای یادگیری طراحی لباس اقدام کنید.

برای یادگیری این رشته روش های مختلف وجود دارد که بر اساس شرایط هر فرد متفاوت است. در ادامه این مقاله به نکات کامل تری راجع به طراحی لباس می پردازیم. در این موضوع اگر نیاز به راهنمایی داشتید. حتماً از آیکن چت به پشتیبان مجموعه آر اِم مُد پیغام دهید تا شما را به صورت رایگان راهنمایی کند.

شغل طراحی لباس چیست؟

هنگامی که شما یک طراح لباس شوید. شغل های متفاوتی وجود دارد که می توانید در بین انها یکی را انتخاب کنید. چرا که این رشته به قدری گسترده است. هر فردی با توجه به سلیقه، روحیه و شخصیتی که دارد. این آزادی انتخاب برایش وجود دارد که بتواند هر شغلی که در این رشته برای او مناسب است را انتخاب کند. در ادامه مقاله طراحی لباس چیست؟ لیستی از محبوب ترین شغل های که در ایران و خارج از ایران وجود دارد را معرفی می کنیم:

  • طراحی لباس شخصی
  • طراح لباس مزون ها، تولیدی ها، کارخانه ها
  • طراحی لباس برای برند خودتان
  • مشاوره طراحی لباس
  • آموزش و تدریس طراحی لباس به صورت آنلاین و حضوری در آموزشگاه های طراحی لباس
  • و…

مسئولیت ها و وظایف یک طراح مد

مسئولیت های که یک طراح لباس باید آنها را بپذیرد بسته به شغلی است که انتخاب می کند. اگر شما طراح لباس مزون های لباس باشید مسئولیت‌های شما نسبت به طراحان لباس شخصی بسیار متفاوت است. بنابراین نمی توان به صورت دقیق این موضوع را شفاف کرد. چرا که تفاوت های زیادی در بین شغل های طراحی لباس وجود دارد. اما یک سری مسئولیت های مشترک وجود دارند که در بین تمام شغل های طراحی لباس وجود دارند. بنابراین این موارد را معرفی می کنیم تا ذهنیتی راجع به این موضوع داشته باشید:

  • خوش قول بودن در پروژه ها
  • شرکت در سمینارها و وبینارهای مرتبط با رشته مد و فشن
  • یادگیری مداوم و پیگیری فشن شو ها
  • مطالعه مستمر

دستمزد یک طراح لباس

دستمزد طراح لباس با توجه به تجربیات، سطح دانش، تحصیلات، مهارت های تخصصی و فردی که دارد مشخص می شود. اگر شما صرفاً یک طراح لباس باشید. که لباس های فوق العاده زیبا طراحی می کند یک دستمزد دارید. اگر طراح لباسی باشید که علاوه بر طراحی خلاقانه لباس ها، به بازاریابی، برندینگ، مطالعه مستمر در حیطه فردی، شبکه سازی و ارتباطات، زبان انگلیسی تسلط داشته باشید یک دستمزد دارد. بنابراین چه در ایران چه در خارج از ایران حقوق طراحان لباس بر این اساس مشخص می شود. حتی در ایران باتوجه به بازار کاری که طراحی لباس دارد. شما هر چقدر متخصص تر و حرفه ای تر باشید. شانس بیشتری برای استخدام خواهید داشت.

در خارج از ایران دستمزد طراح لباس سالانه 67430 دلار است. یعنی 32.41 برای هر ساعت. توصیه مجموعه آر اِم مُد این است که با توجه به حضور هوش مصنوعی. توصیه می کنیم حتماً روی تخصص و دانش خودتان وقت بگذارید و کار کنید. اگر بخواهید به دید سنتی به شغل های امروزی نگاه کنید. متاسفانه هیج جایگاهی بدست نخواهید آورد. اگر شما در حیطه زبان انگلیسی، مهارت های فردی و تخصص طراحی لباس خودتان را تقویت کنید. به راحتی می توانید در شرکت ها، برندها و … به خوبی استخدام شوید. اما اگر خودتان را به روزرسانی نکنید شرایط برای شما پیچیده خواهد شد.

تحصیلات در طراحی لباس چیست؟

برای اینکه بخواهید طراح مد باشید. لزوماً نباید حتماً تحصیلات آکادمیک را طی کنید. و برای طراح لباس شدن هم صرفاً نیازی به مدرک ندارید. یعنی اگر جایی برای استخدام بروید مدرک اولویت اولی نیست که از شما درخواست می شود. می توانید با آموزشگاه های مرتبط، دوره های آنلاین که برگزار می شود. تبدیل به یک طراح لباس حرفه ای شوید. رشته طراحی لباس، وابسته به تمرین و تکرار است. هر چقدر شما مطالبی را که یاد می گیرید تمرین کنید. تکرار مستمر داشته باشید. تبدیل به طراح لباس می شوید. صرفاً دانستن تئوری و شرکت در آموزش ها کافی نیست.

به عنوان طراح لباس باید به مباحث زیر تسلط داشته باشید:

  • طراحی فیگور
  • رنگ
  • شناخت اندام
  • بافت پارچه
  • خیاطی در حد مقدماتی، اما اگر حرفه ای بلد باشید مزیت محسوب می شود.
  • تصویرسازی

چگونه طراحی لباس را یاد بگیریم؟

بهترین روش برای شروع استفاده از آموزش های رایگان یوتیوب است. بعد از سه ماه که تسلط کافی پیدا کردید و آشنا شدید. می توانید در دوره های آنلاین یا آموزشگاه های حضوری شرکت کنید. تا توسط یک استاد مسیر را طی کنید. اگر هم بخواهید می توانید وارد دانشگاه شوید. اما توصیه آر اِم مُد این است که در دانشگاه یک رشته دیگر بخوانید. تا بتوانید همزمان در دو رشته پیشرفت کنید. چرا که در دانشگاه هم آنچنان مطالب حرفه ای و جدید طراحی لباس به شما آموزش نخواهند داد. می توانید کتاب های دانشگاهی را تهیه کنید. تا صرفاً از نظر تئوری به مطالب مسلط باشید.

مسیر شش ماهه یادگیری طراحی لباس

به دو شکل می توانید طی شش ماه طراحی لباس را یاد بگیرید. 

  • یادگیری به صورت آنلاین
  • یادگیری به صورت آموزشگاه های حضوری

یادگیری آنلاین طراحی لباس

مجموعه های بسیار زیادی در ایران وجود دارد که می توانید در دوره های آنها شرکت کنید. علاوه بر مجموعه ها در اینستاگرام مدرس های طراحی لباس هم وجود دارند که می توانید طراحی لباس را نزد مدرسان یاد بگیرید. نیاز است جستجو کنید در گوگل و اینستاگرام تا در نهایت یک مدرس طراحی لباس را پیدا کنید. شاخص های که باید برای انتخاب مدرس طراحی لباس رعایت کنید موارد زیر است:

  • تجربه مدرس در رشته طراحی لباس 
  • روش تدریس مدرس 
  • رضایت هنرجوهای قبلی 
  • سرفصل های که ارائه می دهد
  • پشتیبانی و پرسش و پاسخ 

طراحی لباس چیست؟ چگونه آن را یاد بگیریم؟

دومین روش که شرکت کردن در آموزشگاه های طراحی لباس است. باید در شهر خودتان جستجو کنید که آیا چنین آموزشگاه هایی وجود دارد یا خیر. در برخی از شهر ها ممکن است آموزشگاه طراحی لباس وجود نداشته باشد. بنابراین اگر در شهر شما آموزش طراحی لباس نبود. مجبور هستید با آنلاین ادامه دهید. تنها مزیتی که آموزشگاه های حضوری طراحی لباس دارند این است که شما به صورت حضوری تمرین می کنید. و از نزدیک کار را یاد می گیرید. خیلی از طراحان لباس که برای پیج اینستاگرامشان مشاوره داده ایم. به صورت آنلاین طراحی لباس را یاد گرفته اند و راضی هم بودند. 

تنها نکته ای که در آموزش آنلاین وجود دارد این است که شما تمرین و تکرار داشته باشید. البته در آموزش حضوری هم صدق می کند. ولی برای آموزش آنلاین بیشتر است. چرا که تا تمرین و تکرار مستمر نداشته باشید به تکنیک های طراحی لباس مسلط نخواهید شد. 

شغل طراح لباس

حتماً تا به الان برایتان این سوال پیش آمده است که بعد از یادگیری طراحی لباس چه شغل هایی را می توانیم انتخاب کنیم؟ در چه شرکت ها و مکان هایی باید فعالیت کنیم؟ در این بخش از مقاله طراحی لباس چیست؟ صفر تا صد به این مورد اشاره خواهیم کرد که به چه شکل می توانید وارد بازار کار طراحی لباس شوید. در ادامه به ترتیب شغل هایی که می توانید انتخاب کنید را معرفی می کنیم:

  • راه اندازی برند لباس 
  • همکاری با مزون ها 
  • همکاری با تولیدی ها 
  • همکاری با بلاگرها و افراد مطرح جهت طراح لباس شخصی 
  • آموزش و مدرس طراحی لباس بر اساس برند شخصی
  • همکاری با آموزشگاه ها به عنوان مدرس طراحی لباس 

راه اندازی برند لباس

یکی از ایده های که خیلی از طراحان لباس به آن علاقمند هستند و دوست دارند حتماً این ایده را اجرایی کنند. راه اندازی برند لباس است. معمولاً اغلب طراحان لباس فکرهای بزرگی در سر دارند که یک برند بین المللی یا کشوری محبوب داشته باشند. و واقع بینانه به موضوع نگاه نمی کنند متاسفانه. فکر می کنند که برای راه اندازی برند لباس همین که بتوانند لباس های خلاقانه با دوخت عالی تولید کنند کار تمام است! در صورتی که این چنین نیست. راه اندازی یک برند لباس کار بسیار دشواری است البته نه اینکه بگوییم شدنی نیست. شدنی است اما در ابتدا شما نمی توانید با دانش طراحی لباس برند راه اندازی کنید.

راه اندازی یک کسب و کار مولفه های مختلفی دارد که شما باید این مولفه ها را بلد باشید. تا بدانید چگونه لباس ها را معرفی کنید؟ چگونه عکاسی کنید؟ در ابتدا که مشتری ندارید چگونه اعتماد کاربران را جلب کنید؟ چگونه بازاریابی کنید؟ و مسائلی از این قبیل را به عنوان مدیر کسب و کار نیاز است تسلط داشته باشید.  برای یادگیری این موارد توصیه ما مطالعه کردن کتاب است! شما باید از الان کتاب های در خصوص بازاریابی، راه اندازی کسب و کار و فروش بخوانید تا ذهنیت کامل تری نسبت به راه اندازی برند لباس بدست آورید.

همکاری طراحان لباس با مزون ها

اگر علاقه ای به راه اندازی برند شخصی ندارید و نمی خواهید اینکار را انجام ندهید. فرصت های دیگری هم برایتان وجود دارد که یکی از آنها همکاری طراحی لباس برای مزون ها است. مزون های زیادی هستند که لباس های اختصاصی تولید می کنند. طراحی و دوخت باکیفیت و مشتریان خاص پسندی هم دارند. عمده مزون ها، مدیرشان طراح لباس است. اما هستند در بین آنها که خودشان طراح نیستند و اغلب از روش های مختلف برای تولید کالکشن های فصلی استفاده می کنند.

شما می توانید روی مهارت های خود کار کنید. در طراحی لباس متخصص شوید. یک رزومه و یک صفحه کاری در شبکه های اجتماعی ایجاد کنید. و به صورت حضوری و آنلاین به مزون های مختلف درخواست همکاری دهید. که البته این درخواست باید به صورت حرفه ای باشد. نه اینکه بگویید” “سلام من طراح لباس هستم. دوست دارم باهاتون همکاری کنم. شما به طراح لباس نیاز ندارید؟” با گفتن چنین جمله ای قطعاً با یک نه قاطعانه رو به رو خواهید شد.

تفاوت طراحی لباس با طراحی دوخت

طراحی دوخت به مجموعه‌ای از مهارت‌ها و فنون مربوط به خیاطی و دوخت لباس‌ها اشاره دارد. این شامل یادگیری مباحث گوناگونی است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. آموزش نازک دوز

2. ضخیم دوز

3. مردانه دوز

4. لباس شب و عروس

5. بچگانه دوز

6. آستین مزونی

7. شلوار دوزی

با توجه به علاقه و تمایلات شما، می‌توانید به یک یا چند موضوع از این دسته‌بندی‌ها بپردازید و با تمرین و تسلط بر مهارت‌های مربوطه، به یک حرفه‌ای در زمینه طراحی و دوخت لباس‌ها تبدیل شوید.

طراحی لباس در مقابل طراحی دوخت

اگر به جای دوختن لباس به دنبال پیاد‌سازی ایده‌های خود هستید و دلتان می‌خواهد کمد اختصاصی پر از لباس‌های طراحی شده توسط خودتان را داشته باشید، پیشنهاد می‌شود که یادگیری و توسعه مهارت‌های طراحی لباس را در اولویت قرار دهید.

از نظر بازار، درآمدزایی از طریق رشته طراحی لباس برای افرادی که به کارآفرینی علاقه‌مندند، مناسب به نظر می‌رسد. با طراحی لباس، قادر خواهید بود هر زمان که بخواهید، طرح‌های خود را به فروش برسانید. همچنین، با یادگیری مهارت خیاطی به‌عنوان تکمیل‌کننده‌ای برای طراحی لباس، می‌توانید درآمد خود را از طریق دوخت و فروش لباس‌های طراحی شده خود به دو برابر حالت عادی افزایش دهید.

توانمندی های لازم برای موفقیت در رشته طراحی لباس

یک دانشجوی رشته طراحی لباس نیازمند به آشنایی با هنرهای تجسمی، خلاقیت و دید هنری است. این رشته کاربردی، از طراحان خود انتظار دارد که با اصول طراحی لباس آشنا باشند و در عین حال توانایی ایجاد طرح‌های خلاقانه و نوآورانه داشته باشند. اما به‌ویژه، موفقیت در این حوزه به معنای وارد کردن محصولات به بازار و جلب توجه مشتریان است. بنابراین، هنرمندانی که فقط برای بیان خودشان طراحی می‌کنند، ممکن است در این رشته موفق نباشند.

علاوه بر خلاقیت و دید هنری، دانشجویان این رشته نیازمند به مهارت‌های طراحی و فنی مانند دوخت و برش هستند. آنها باید اطلاعات کافی در زمینه ویژگی‌های مواد و پارچه‌ها، نحوه استفاده از آنها و فرآیند تولید لباس را داشته باشند. همچنین، مهارت‌های ارتباطی مناسب، توانایی بررسی گرایش‌ها و تمایلات مشتریان، استفاده از نرم‌افزارهای طراحی کامپیوتر، توانایی کار تیمی و شناخت تجاری نیز از دیگر توانمندی‌های لازم برای موفقیت در این رشته هستند، به خصوص برای طراحانی که به صورت مستقل فعالیت می‌کنند.

مقاله طراحی لباس چیست؟ ادامه دارد…

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *