مدیریت بحران در کسب و کار

مدیریت بحران در کسب و کار

مدیریت بحران در کسب و کار یکی از مهارت های کلیدی است که مدیران نیاز دارند تا به آن مسلط باشند. طبیعتاً همه کسب و کارها با بحران موجهه می شوند. در کتاب های مدیریت بحران بیان شده است که یک کسب و کار معمولاً از یک بحران بزرگ، وارد بحران بزرگ بعدی می شود. تازه اگر در این بین، بحران دیگری هم پیش نیاید. این بحران ها می توانند متفاوت باشند. مانند بیماری های همه گیر. مانند کرونا که در چندسال اخیر خیلی از کسب و کارها را به مرز شکست رساند. در هنگام وقوع بحران ها، واکنش شما به عنوان مدیر کسب و کار بی نهایت حاثز اهمیت است. و شما فردی هستید که می بایست وضعیت را کنترل کنید. در این مقاله نکاتی را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید به بهترین شکل ممکن وضعیت بحران ها را بهبود دهید.

بحران کسب و کار چیست؟

مدیریت بحران در کسب و کار یعنی چی؟ یک اتفاق ناگهانی و غیرمنتظره که باعث بوجود آمدن ناآرامی‌های گسترده‌ای در بین افراد محل کار شود. بحران سازمان نامیده می شود. به زبان ساده تر بحران به عنوان شرایط اضطراری در کسب و کار تعریف می شود. و هنگامی که رخ دهد باعث اختلال در بین کارکنان و همچنین بی ثباتی در سازمان می شود. و این بحران می تواند به طور کلی، بر روی یک فرد، گروه سازمان یا جامعه تاثیر بگذارد. این یک تعریف کلی در رابطه با بحران های کسب و کار هست. اینکه کسب و کار شما چقدر بزرگ باشد و چه بحران هایی را تجربه کند متفاوت است. 

9 گام برای مدیریت بحران مدیران در کسب و کار

در ادامه مقاله مدیریت بحران در کسب و کار، 9 راهکار استراتژیک برای عبور از بحران های کسب و کار را به شما معرفی می‌کنیم.

پذیرش بحران در مدیریت کسب و کار

باید بپذیرید که بحران‌ها همیشه هست. گاهی کمرنگ و گاهی مانند کرونا، بسیار پررنگ! هنگامی که یک بحران در کسب و کار رخ می‌دهد. معمولاً افراد در آن زمان پنج رفتار را از خودشان بروز می‌دهند. ابتدا انکار می‌کنند! بعد خشمگین می‌شوند. بعد از خشم اندوه به سراغ آن‌ها و می‌اید و در نهایت می‌پذیرند که یک بحران بزرگ رخ اتفاق افتاده است و باید کاری انجام دهند. اما مرحله پنجم را هر فردی در یک مجموعه نمی تواند انجام دهد. به عبارت دیگر هر مدیری توانایی آن را ندارد. اقدام کردن پنجمین مرحله‌ای است که بعد از چهار مرحله قبلی اتفاق می‌افتد. اما مدیران خاص چهار مرحله قبلی را به سرعت پشت سر می‌گذراند و به مرحله اقدام می‌رسند. و از خودشان و کارمندان‌شان می‌پرسند: حالا چیکار کنیم؟

اما افراد معمولی ماه‌ها یا حتی سال را در چهار مرحله قبلی توقف می‌کنند و هیچ اقدامی را برای رفع بحران انجام نمی دهند. و همین موضوع سبب می شود تا نسبت به رقبای خود پیشرفتی نداشته باشند و کم کم کسب و کار آن‌ها دچار مشکل شود.

اگر در کسب و کارتان بحرانی رخ داد. سعی کنید چهار مرحله اول را با سرعت رد کنید. و از در مرحله پنجم از خودتان بپرسید: با وضعیت فعلی باید چیکار کنم؟ بهترین اقدام چیست؟ 

حفظ بقا در مدیریت بحران کسب و کار

در بحران های کسب و کار لازم است که نگرش درستی داشته باشید. و به جای اینکه استرس بگیرید و نگران کاهش فروش یا فعالیت های متفاوت کسب و کار باشید، به فکر حفظ بقای کسب و کار باشید. نگرش شما در اولین گام تاثیر بسیار زیادی دارد در برابر واکنش شما حین مواجه با بحران ها. هنگامی که گوشی را روی حالت ذخیره نیرو باطری قرار می دهیم. فعالیت اکثر اپلیکیشن ها در گوشی متوقف می شود به جز چند نرم افزار کاربردی و کلیدی. شما هم باید سعی کنید مانند این قابلیت در شرایط بحرانی، به فعالیت هایی بپردازید که از اهمیت بالایی برخودار هستند و انجام آنها در حفظ بقا و مدیریت بحران کسب و کار کمک کننده است.

حفظ اعتبار در مدیریت بحران

هنگامی که ویروس کرونا همه گیر شد. تعداد زیادی از کارآفرینان شروع به ارائه نظرات و توصیه‌های کردند که هیچ کدام یک از آن نظرات تخصصی و کاربردی نبود. اگر در زمینه‌ای متخصص نیستید بهترین کار این است که هیچ توصیه ای در آن زمینه موردنظر نداشته باشید. زیرا که اعتبار چندین و چندساله شما با یک جمله ممکن است کامل از بین برود. حتی اگر با واکنش زیادی از مخاطبین هم رو به رو نباشد. در شرایط بحرانی تصمیم هایی بگیرید که به اعتبار شما آسیب نرساند. و تصمیم‌هایی که نگیرید که به اصطلاح از آب گل آلود ماهی گرفتن باشد.

کنترل اثرپذیری

سومین نکته مدیریت بحران در کسب و کار این است که شما به عنوان یک کارآفرین تحت تاثیر بیش از حد شرایط قرار نگیرید. اگر نگاه احساسی به بحران ها داشته باشید باعث می شود که تصمیم‌های اشتباهی بگیرید. فقط به نظر کارشناسان و متخصصن‌های حیطه خود توجه کیند نه شایعات رایج جامعه. همچنین در چنین مواقعی اگر یک مشاور کسب و کار داشته باشید شما را در حل مسائل بحرانی کمک خواهد کرد. برای بهبود تصمیم ها می توانید کتاب تفکر سریع و آهسته دانیل کانمن را مطالعه کنید.

تمرکز روی راهکارهای مدیریت بحران

اگر بخواهید بیش از حد روی مشکلات تمرکز کنید که بحران پیش آورده. تاثیری منفی بر روی کارکنان و تیم منعکس خواهد شد. بهتر است ابتدا کمی با خودتان خلوت کنید. افکارتان را دسته بندی کنید و بعد به محل کار بروید و روی راهکارها تمرکز کنید. هر مسئله‌ای هر در کسب و کاری یک راه حل دارد. و آن راه حل با تفکر به دست می‌آید. و حتی گاهی نیاز به یادگیری و تحقیقات دارد. بنابراین در چنین مواقعی خودتان را نبازید و با قدرت به حل مشکلات بپردازید. در این شرایط است که شما تبدیل به یک مدیر موفق مدوفشن خواهید شد.

تشخیص درست شرایط برای مدیریت بحران کسب و کار

برای هر بحرانی در کسب و کار ممکن است دو اتفاق رخ دهد. اولین اتفاق این است که بعد از گذشت مدتی بحران را مدیریت کردید و کسب و کار به حالت استاندارد بازگردد. کار سخت زمانی است که حالت دوم پیش بیاید. یعنی بحرانی که بیش از زمان پیش بینی شده طول می کشد. به عنوان مثال بعد از گذشت چندماه از ویروس کرونا همه متوجه شدند که حالا حالاها این ویروس با ما همراه است. و هنگامی که یک بحران بیش از اندازه طول بکشد دیگر نامش بحران نیست. در کتاب های اقتصادی چنین شرایطی را شرایط عادی جدید معرفی می کنند.

مدیریت شرایط بعد از بحران

این نکته بسیار حائز اهمیت است. هنگامی که کسب و کار شما در شرایط عادی جدید قرار گرفت. عادت های خرید مردم کم کم به حالت قبل بر می گردد و کم کم کسب و کار می تواند رشد خودش را شروع کند. و در آن زمان شما به عنوان مدیر نیاز است با توجه به شرایط موجود کسب و کار و مشتریان‌تان استراتژی های جدیدی را طراحی کنید. در نهایت بهتر است به محض شروع یک بحران، تصمیمات بزرگ و بلندمدت نگیریم. 

و در آن زمان فقط به فکر حفظ کسب و کار و مدیریت بحران در کسب و کار باشیم. اما هنگامی که تشخیص دادیم وارد شرایط عادی جدید شده ایم، بهتر است که منفعل نباشیم و تصمیم های به موقع و جدید بگیریم تا کسب و کار ما همیشه روی اصول پیش برود. همچنین فراموش نکنید که تمام کسب و کارها با بحران های بزرگ و کوچک رو به رو می شوند. مهم ترین موضوع، واکنش ما در کسب و کار نسبت به شرایط است.

نحوه برنامه ریزی برای شرایط بحرانی

پس از اینکه بحران را شناسایی کردید. نیاز است که با تیم و کارمندان خود یک جلسه برگزار کنید. و برای جلوگیری از وضعیت اضطراری، استراتژی های متفاوت را ابداع کنید. با تیم‌تان به گونه‌ای صحبت کنید که وحشت نکنید. چه شما و چه تیم نیاز است که هوشیار و از همه مهم‌تر صبور باشید. اطمینان حاصل کنید استراتژی‌ای که طراحی کردید. استراتژی خوبی است و جواب می دهد.

اگر در ابتدای کسب و کارتان هستید و فقط خودتان کار را مدیریت می کنید. بهتر است در یک محیط آرام و ساکت، بدون عوامل حواس پرتی. یک جلسه ای با خود بگذارید. و تمام موارد را بررسی کنید تا به یک نتیجه خوب برسید. دقت کنید که بحران فقط این نیست که کسب و کار شما در سخت ترین شرایط قرار بگیرد تا به آن بحران بگویید.

همین که شما در اینستاگرام محصولات‌تان فروش نمی رود یک بحران محسوب می شود. و اگر از این بحران جلوگیری نکنید و مدیریت نشود. باعث می شود که کسب و کار شما در همین ابتدا به مشکل بخورد. پس دقت ویژه به این موضوعات داشته باشید. 

برنامه ریزی برای چندراهکار در مدیریت بحران 

در برنامه ریزی‌هایتان تخم مرغ‌هایتان را در یک سبد نگذارید. در مدیریت بحران ها و برنامه ریزی اگر فقط یک استراتژی داشته باشید به احتمال خیلی زیاد شکست خواهید خورد. بنابراین همیشه باید چند استراتژی مشخص و دقیق داشته باشید. تا در صورتی که هر یک از آن‌ها اجرا نشدند یا به مشکل خوردند شما از استراتژی های جایگزین استفاده کنید. به عنوان مثال فکر کنید شما یک فروشگاه لباس لباس دارید. و فردا به هر دلیلی پیج شما از بین رفت. یا هک شد یا اتفاق دیگری برایتان افتاد. آیا شما برنامه‌ای جبران آن دارید؟ بهتر است که در چنین مواقعی چند برنامه داشته باشید. و اگر کسب و کاری دارید حتماً از مشتریان خود اطلاعات‌شان را دریافت کنید. از طریق پیامک، وب سایت و سایر شبکه های اجتماعی با آن ها در ارتباط باشید. اگر کسب و کار شما فقط در اینستاگرام باشد و ناگهان اتفاقی برای اکانت‌تان بیوفتد تمام زحمات‌تان از بین خواهد رفت.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *