راه اندازی پیج کاری موفق اینستاگرام اگه محصولی دارید یا خدماتی ارائه میکنید، روبهرو شدن با چالشها کاملاً طبیعیه. امروز میخوایم با طراحان لباس، خیاطان، تصویرسازها و بقیه فعالان دنیای مد و هنر سر صحبت رو باز کنیم و بهتون نشون بدیم چطور میتونید محصول یا خدماتتون رو تو اینستاگرام بهصورت اصولی و حرفهای نمایش بدید.
ما از صفر شروع میکنیم. برای اینکه یه کسبوکار حرفهای تو اینستاگرام راه بندازید، لازمه ۱۰ مرحله کلیدی رو کامل انجام بدید تا حضور شما تو این پلتفرم واقعاً مؤثر و موفق باشه.
- نام
- لوگو
- مشخص شدن جامعه هدف
- زمینه فعالیت
- اهداف کوتاهمدت و بلندمدت
- برنامهریزی محتوایی (تقویم محتوا)
- مشخص کردن تم
- طراحی گرافیکی پست
- طراحی حداقل 10 پست
- شروع
صفر تا صد راه اندازی پیج کاری موفق اینستاگرام
اهداف خود را بنویسید
اول از همه باید اهداف خودتون رو مشخص کنید و طبق اونها قدم بردارید. اگه بدون هدف و برنامهریزی وارد مسیر بشید، مطمئن باشید به مشکل برمیخورید. داشتن یه ایده و گفتن «آها، این ایده عالیه، برم سراغش» به تنهایی کافی نیست.
قبل از هر چیز، باید شرایط رو بسنجید: آیا این ایده مناسب شماست؟ توانایی اجرای اون رو دارید؟ آیا الان نیاز مردم رو پاسخ میده؟ تا چه مدت میتونه رشد کنه و سر پا بمونه؟ موانع مسیرتون چی هستن؟
برای هدفگذاری، اول زمینه کاری خودتون رو مشخص کنید و بعد ببینید مخاطباتون چه کسایی هستن، در چه رده سنی هستن و به چه موضوعاتی علاقه دارن. چه محصولاتی اونها رو هیجانزده میکنه و بیشتر جذب میکنه؟
بهترین نام برای راه اندازی پیج اینستاگرام
نام بیزینس یکی از مهمترین چیزها برای راهاندازی پیج اینستاگرام شماست و باید با دقت انتخابش کنید. یه نام خوب، هم تو ذهن مخاطب میمونه و هم با فعالیت شما ارتباط داره. وقتی این فاکتورها رعایت بشه، مردم همیشه شما رو به یاد میارن و پیدا کردن پیجتون براشون راحت میشه. اینطوری نسبت به رقبا یه قدم جلو میافتید.
نکات مهم در انتخاب نام:
- کوتاه بودن نام (مثل دیجی کالا، اپل، سامسونگ)
- مفهومی بودن (مثل دیجی کالا، دیوار، شیپور)
- آسان بودن (از لغات سخت انگلیسی استفاده نکنید؛ افرادی که با زبان انگلیسی آشنا نیستند، نمیتوانند آن را بخوانند یا بنویسند)
- قابلیت ماندگاری در ذهن مخاطب
- سادگی و روان بودن
- نگاه به آینده (بررسی کنید که دامنه آن نام برای راهاندازی وبسایت در دسترس باشد)
- عجله نکردن (برای شروع کار عجله نکنید؛ بهتر است حتی یک ماه وقت بگذارید تا بهترین نام برای پیج خود پیدا کنید)
نکته مهم اینه که یه نام انتخاب کنید که خودتون هم از گفتنش لذت ببرید و حس خوبی به شما و مخاطباتون منتقل کنه.
راه اندازی پیج اینستاگرام با انتخاب لوگو مناسب
اگه میخواید حرفهای کار کنید و مخاطب از خرید محصولتون راضی باشه، داشتن یه لوگو زیبا و استاندارد خیلی مهمه. طراحی یه لوگوی ساده هزینه زیادی نداره و اگه خودتون با نرمافزارهای گرافیکی آشنایی دارید، با کمی ایدهپردازی میتونید یه لوگوی جذاب و کاربردی درست کنید.
اگه قصد دارید برند یا شرکت راه بندازید، بهتره لوگو شامل نام صفحه یا برند باشه تا حالت رسمی پیدا کنه. اگه هدفتون اینه که پیج اینستاگرامتون رسمیتر به نظر برسه، یه عکس چهره با زمینه رنگی مناسب هم گزینه خوبیه.
رنگ در لوگو اهمیت زیادی داره. اگه با روانشناسی رنگها آشنایی دارید که عالیه، ولی اگه نه، نگران نباشید. با خوندن چند مقاله ساده درباره روانشناسی رنگها میتونید رنگ مناسب با بیزینس خودتون رو انتخاب کنید تا لوگوتون هم جذاب باشه و هم تاثیرگذار.
دغدغه کمتر مسیر راه اندازی پیج کاری موفق اینستاگرام با مشخص کردن جامعه هدف
تو این مرحله باید مشخص کنید مخاطبهای شما چه کسانی هستن، سلیقهشون چیه و تو چه رده سنی قرار دارن. همچنین باید ببینید از چه کانالی میتونید این مخاطبها رو جذب کنید.
فرض کنیم پیج کاری اینستاگرام شما در زمینه خیاطیه و خدماتتون فقط برای بانوان ارائه میشه. این گروه بانوان میتونن دانشجو، خانهدار، شاغل یا دانشآموز باشن. شما باید بررسی کنید که این افراد دنبال چه نوع محتوا هستن، نیازشون چیه و چه خدماتی میخوان که شما ارائه بدید.
با جواب دادن به این سوالها، جامعه هدفتون مشخص میشه و راحتتر میتونید محتوای پیجتون رو بر اساس نیازها و علاقههای اونها برنامهریزی کنید.
مشخص کردن زمینه فعالیت بهطور جزئی
یه خیاط که میخواد پیج اینستاگرام راه بندازه، بهتره تو یه زمینه بهطور تخصصی کار کنه. یادتون باشه نمونهای که قبل گفتیم: خیاط نباید درباره لباسهای مردانه محتوا تولید کنه، چون با کار اصلیش مرتبط نیست.
پس تمرکز شما باید فقط روی خیاطی لباس خانمها باشه و این موضوع رو همیشه تو برنامهریزی و تولید محتوا رعایت کنید.
اهداف کوتاهمدت و بلندمدت
قبل از اینکه بخواید استراتژیتون رو اجرا کنید، اول یه برنامه برای سه ماه، شش ماه و یک سال آینده بنویسید. یعنی مشخص کنید تو این بازهها چه محتوایی تولید میکنید و قراره چه پیامی به مخاطب برسونید.
همچنین باید مشخص کنید استراتژی شما برای جذب مخاطب چیه، ترندهای حوزه خودتون رو بررسی کنید و ببینید چه موضوعاتی تو چه زمانی پرطرفدار میشن. این کار باعث میشه محتواهاتون همیشه بهروز و جذاب باشه و مخاطب راحتتر جذب پیج شما بشه.
پیشرفت سریع در اینستاگرام با نوشتن تقویم محتوایی
بعد از اینکه استراتژیتون رو نوشتید، نوبت میرسه به نوشتن تقویم محتوایی. بهتره تقویم به صورت ماهانه باشه. مثلاً برای ماه اردیبهشت، تقویم رو از ۲۵ فروردین آماده کنید.
وقتی تقویم ماهیانه مینویسید، حتماً ترندهای بازار رو بررسی کنید و محتواهایی تولید کنید که مرتبط با اونها باشه. سوالهایی که مخاطبها از شما میپرسن خودشون یه ایده محتوا هستن، پس میتونید جواب این سوالها رو به شکل محتوای جذاب ارائه بدید.
همیشه محتوای رقبا رو بررسی کنید و با دقت جزئیات رو نگاه کنید. ایدهپردازی کنید تا بتونید همون موضوع رو کاملتر و بهتر ارائه بدید. نقاط ضعف محتوای رقبا رو پیدا کنید و تو محتوای خودتون به نقطه قوت تبدیلش کنید. همیشه سعی کنید یک قدم جلوتر از رقبا باشید.
با نمای گرافیکی زیبا، مخاطب جذب کن
برای راهاندازی پیج اینستاگرام، نمای گرافیکی صفحه خیلی مهمه. این شامل پستها، هایلایتها، بیو و لوگو میشه. وقتی مخاطب وارد صفحه شما میشه، اولین چیزی که میبینه همینهاست و اگه درست و جذاب طراحی نشده باشه، ممکنه اصلاً شما رو دنبال نکنه.
پس خیلی مهمه که صفحه شما نمای جذاب و منظم داشته باشه. سعی کنید با توجه به محتوایی که تولید میکنید، قالب اختصاصی برای پیجتون آماده کنید؛ یا خودتون طراحی کنید یا به یه طراح بسپارید تا براتون انجام بده.
نکته: هایلایتها اهمیت زیادی دارن و حتماً باید برخی از اونها همیشه تو صفحه شما وجود داشته باشن.
- درباره ما
- تماس با ما
- نحوه سفارش
- رضایت شما
- معرفی محصولات
- خدمات ما
طراحی حداقل 10 پست قبل از شروع
قبل از اینکه شروع کنید به پست گذاشتن تو اینستاگرام، بهتره حداقل ۱۰ پست از محتوایی که تو تقویم نوشتید آماده کنید. اینطوری یه قدم جلوتر هستید و وقتی مشغول مدیریت پیج شدید، برای روزهای آینده پستهای جدید بدون دغدغه و استرس آماده دارید.
اگه این کار رو نکنید، ممکنه برنامهتون بهم بریزه و نتونید بهطور مستمر محتوا تولید کنید.
شروع!
تبریک میگم! حالا که همه چیز آماده شده، وقتشه یک شروع قدرتمند برای راه اندازی پیج موفق اینستاگرام داشته باشید.
در این مرحله، پستهایی که آماده کردید رو شروع کنید به انتشار و صفحهتون رو به دوستان معرفی کنید تا اونها هم صفحه شما رو با دوستان و فالوورهای خودشون به اشتراک بذارن و صفحه شما بیشتر دیده بشه. همزمان، کسانی که تو حوزه کاری شما فعال هستن رو فالو کنید و باهاشون تعامل داشته باشید. منظور از تعامل هم لایک، کامنت، دایرکت و برقرار کردن ارتباط باهاشونه.
یه نکته خیلی مهم: وقتی میخواید کامنت بذارید، از جملات ساده و کلی مثل «خیلی عالی بود عزیزم!» استفاده نکنید! پست همکار خودتون رو با دقت نگاه کنید و نظر تخصصی و مرتبط با محتوا ارائه بدید. اینطوری ارزش واقعی شما مشخص میشه و توجه درست جلب میشه.
وقت تبلیغ است
به شما خسته نباشید میگم! تا الان زمان زیادی رو برای تولید محتوا و بقیه مراحل گذاشتید و باید کمکم نتیجه کارتون رو ببینید.
اگه تا حالا حدود ۲۵ پست منتشر کردید، وقتشه که تبلیغات رو شروع کنید. با صفحاتی که جامعه مخاطب شما اونجا حضور داره، صحبت کنید و تبلیغ بذارید. یادتون باشه، ممکنه دفعه اول تا سوم اونطور که انتظار دارید فالور جذب نکنید، پس ناامید نشید.
بهتره چند بنر تبلیغاتی مختلف تست کنید و از بنری که بهترین بازخورد رو گرفت، برای تبلیغ تو یه بازه مشخص استفاده کنید. پیشنهاد میکنم با یه سوشال دیزاینر یا گرافیست مشورت کنید، چون اونها نقش مهمی تو دیده شدن تبلیغات شما دارن و میتونن کمک کنن بهترین نتیجه رو بگیرید.
پست گذاشتن از نان شب برای شما واجب تر است
اگه میخواید از اینستاگرام کسب درآمد داشته باشید، پست گذاشتن برای شما از نون شب واجبتره! باید یه برنامه دقیق برای پستگذاری داشته باشید و طبق نظم جلو برید.
اگه امروز یه پست بذارید و پنج روز بعد دوباره پست بذارید، این روش درست نیست. اگه بتونید هر روز پست مفید بذارید که مخاطبهاتون دوست دارن، عالی میشه. اما اگه فرصت ندارید هر روز پست بذارید، بهتره یه روز در میون یا دو روز در میون به طور منظم پست بگذارید.
پیشنهاد ما اینه که روزهایی که برنامه خلوتتری دارید، یه وقت مشخص برای طراحی پستهای یک هفته آینده بذارید تا همیشه آماده باشید. با این روش، مسیر کسب درآمد از اینستاگرام براتون راحتتر و مؤثرتر میشه.
ریلز آپدیت جدید اینستاگرام
به تازگی اینستاگرام یه آپدیت جدید داده و قابلیت ریلز رو اضافه کرده. فرقی نمیکنه شما خدمات ارائه میکنید یا محصول میفروشید؛ اگه بتونید اصولی از این قابلیت استفاده کنید، بازدید و فالور صفحهتون حسابی افزایش پیدا میکنه.
زمان ویدئوهای ریلز تا ۹۰ ثانیه میتونه باشه، اما بهترین روش اینه که ویدئوها ۱۵ تا ۳۰ ثانیه باشن، چون مخاطب اینستاگرامی بیشتر از این زمان حوصله نداره یه ریلز طولانی ببینه.
همچنین سعی کنید از چالشهای ترندی که تو ریلز اینستاگرام و تیکتاک در حال اجرا هستن، برای معرفی محصولات و خدماتتون استفاده کنید. این چالشها که معروف شدن، کمک میکنن تا صفحه شما از لحاظ بازدید و فالور رشد خوبی تجربه کنه.
جمعبندی
نکات خیلی مهم برای راهاندازی پیج کاری موفق اینستاگرام گفتیم؛ موضوعاتی مثل طراحی قالب صفحه، انتخاب نام و لوگو، تقویم محتوایی و … تو مقاله مجله آرام مد بهطور کامل توضیح داده شده.
بهتره وقتی میخواید پیج اینستاگرام راه بندازید، این موارد رو با دقت انجام بدید تا تو مسیر کمتر به مشکل بخورید. برنامهریزی برای صفحه اینستاگرام یا هر بیزینس دیگهای، شما رو چند قدم جلوتر میبره و دغدغههای فکریتون رو هم کمتر میکنه.
دیدگاه خود را در میان بگذارید