راهنمای تحصیل در رشته های مد و فشن، تحصیل در رشته طراحی لباس

راهنمای تحصیل در رشته های مد و فشن

راهنمای تحصیل در رشته های مد و فشن را قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم از صفر تا صد با معرفی کامل رشته ها به همراه بازار کار هر رشته در کشورهای مختلف، بعد از مطالعه کامل این مقاله شما کاملاً می دانید که باید چه برنامه ریزی برای آینده خود در این رشته داشته باشید. این مقاله هر هفته به روز خواهد شد پس مطالب جدید این مقاله را از دست ندهید.

راهنمای تحصیل در رشته های مد و لباس

برای تحصیل شما چند راه دارید. اولین راه ثبت نام در دانشگاه های ایران که رشته های مد و فشن را پوشش می دهند، دومین راه شرکت در دوره های تخصصی خصوصی، سومین راه آماده شدن برای تحصیل در دانشگاه های خارج.

اخذ مدرک تخصصی رشته های مد و فشن برای کسانی که قصد دارند به صورت حرفه ای این رشته ها فعالیت کنند پیشنهاد می شود. منظور از اخذ مدرک تخصصی رشته های مد و فشن یعنی تحصیل در دانشگاه های معتبر. اگر شما در دوره های عمومی یا تخصصی که آموزشگاه های خصوصی برگزار می کنند شرکت کنید فقط با مفاهیم اولیه تا متوسطه آشنا خواهید شد. که شرکت در این دوره ها به نحوه ی خود کارآمد بوده و خیلی از افرادی که بخواهند از صفر وارد دانشگاه شوند چنین دوره های را گذرانده اند. به همین ترتیب اگر شما چنین دوره های شرکت نکردید و با مفاهیم ساده رشته خود آشنا نیستید توصیه می کنیم برای درک بهتر رشته خود حتما در چند دوره شرکت کنید تا کاملاً از علاقه خود مطمئن شوید.

چرا تحصیل در حوزه مد و پوشاک

چنین رشته های درست است که طرفداران کمی در دنیا دارد اما یک صنعت بسیار بزرگ و حرفه ای است برای کسب درآمد و برندینگ، اگر شما شخصی هستید که به دنیای هنر و رنگ ها علاقمند هستید می توانید در یکی از شاخه های مد و فشن فعالیت خود را آغاز کنید.

تحصیل کردن در رشته های مد و فشن باعث می شود شما مباحث را به خوبی یاد بگیرید و بتوانید در بازار کار به درستی از آن استفاده کنید. و از طرفی اگر مدرک دانشگاه های معتبر را داشته باشید کارفرما ها حساب بیشتری روی شما باز می کنند.

از نظر کسب درآمد کاملاً به خود شما بستگی دارد که بتوانید از این رشته درآمد کسب کنید یا نه، مسلماً مانند بقیه رشته ها که نیازمند یادگیری مهارت های مختلف مانند مدیریت، کسب و کار و … هست. رشته های مد و فشن هم همینطور هستند شما باید علاوه بر تخصصی که دارید مهارت های لازم برای کسب درآمد از آن هم یاد بگیرید در غیر این صورت موفقیت در این رشته سخت خواهد شد.

بنابراین اگر شما علاقمند هستید به رشته های هنر، ایده پرداز و خلاق هستید، می توانید مهارت های مختلف را یاد بگیرید رشته های مد و  فشن مناسب شما می باشد.

وضعیت و شرایط تحصیل و کار رشته مد

کار کردن در حوزه های فشن در صورتی امکان پذیر است که شما یک رزومه قوی و تخصص داشته باشید. اگر شما ابتدا با دوره های اموزشگاه های خصوصی شروع کنید می توانید نمونه کار های خود را جمع آوری کرده و در صفحه اینستاگرام خود منتشر کنید. اینستاگرام، تلگرام، لینکدین در شروع کار به شما کمک زیادی خواهند کرد که خود را برند کنید. افراد زیادی هستند که در شاخه های مد و لباس مشغول کار هستند و مدرک دانشگاه ندارند.

به شما پیشنهاد می کنیم هر یک از شاخه های مد و فشن را با آموزشگاه ها و دوره های آنلاین شروع کنید به یادگیری و در کنار آن ها مهارت های مانند مدیریت کانال تلگرام، اینستاگرام و لینکدین هم در اولویت قرار دهید. هنگامی که شما فقط به همین سه شبکه اجتماعی محبوب مسلط شوید و بتوانید خود را در آن ها پرزنت کنید شک نکنید که کارفرما ها به سراغتان خواهند آمد.

در چنین شرایطی باید به برنامه ریزی و مدیریت زمان نیاز مسلط باشید و باید بگوییم که چنین مسیری که به شما پیشنهاد می کنیم سختی های خودش را به همراه دارد.

همچنین می توانید بعد از اینکه در مهارت های گفته شده تخصص مورد قبول را به دست آوردید برای تحصیل در دانشگاه های معتبر رشته موردنظر خود اقدام کنید.

چگونه در مد و فشن تحصیل کنیم؟

راهنمای تحصیل در رشته های مد و فشن، چگونه در رشته های مد و فشن تحصیل کنیم؟ آموزش تحصیل در رشته طراحی لباس

در این قسمت مقاله راهنمای تحصیل در رشته های مد و فشن فقط در رابطه با دانشگاه های داخل و خارج ایران صحبت می کنیم. دانشگاه های مانند الزهرا رشته های طراحی پارچه، و طراحی لباس را پوشش می دهند. دانشگاه علمی کاربردی طراحی طلا و جواهرات را پوشش می دهد. اگر علاقمند به چنین رشته هایی هستید با کمی جستجو می توانید در دانشگاه های مختلف تا مقاطع دکترا تحصیل کنید. البته لازم به ذکر است دروس برخی از شاخه های مد و فشن در دانشگاه های ایران تدریس نمی شود.

رشته های مد و فشن در خارج کشور

  • اگر شما بخواهید در دانشگاه های انگلیسی تحصیل کنید باید مدرک آیلتس 6 یا تافل 80 را گرفته باشید.
  • اگر بخواهید در دانشگاه های آلمان تحصیل کنید مدرک زبان B1 باید ارائه کنید.
  • تحصیل در رشته مد و فشن با هزینه کم به زبان های فرانسه و آلمانی در دانشگاه های سوییس، آلمان و فرانسه امکان پذیر است.
  • همچنین می توانید به زبان انگلیسی و بدون شهریه در دانشگاه های نروژ تحصیل کنید.
  • گرایش های مرتبط با مد و برندینگ در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های آمریکای شمالی
  • لازم به ذکر اگر تمایل دارید در مقطع کارشناسی مد و فشن درس بخوانید ترجمه رسمی مدارک دبیرستان شما نیاز است.
  • همچنین اگر کارشناسی را در ایران خوانده اید و قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارید می بایست مدرک کارشناسی شما مرتبط با ارشد مد و فشن باشد.

شانس بیشتر برای موفق شدن

اگر که شما در رشته های مد و فشن تحصیل کنید به تنهایی کمک نمی کند که در بازار های خارجی پر رقابت بتوانید شغل پیدا کنید. و تنها مدرک دانشگاهی برای کارفرما های خارجی کافی نیست. برای اینکه شما بتوانید شانس بیشتری داشته باشید بهتر دوره های خصوصی که در خارج کشور تدریس می شود را شرکت کنید و مدارک آن ها هم ضمیمه مدرک دانشگاهی کنید. همچنین شرکت در کارگاه ها، کنفرانس ها، همایش ها، شبکه سازی با افراد حرفه ای حوزه کمک بزرگ تری می کند تا تبدیل به یک فرد حرفه ای شوید. 

همچنین رشته های مانند بازاریابی مد، طراحی جواهر، نویسندگی مد، مدیریت مد، و… از جمله رشته های هستند که اگر به صورت خصوصی در این رشته ها دانش کافی کسب کنید آن موقع است که کارفرما جذب رزومه شما خواهد شد. 

اما فقط مهارت های تخصصی کافی نیست. شما می بایست مهارت های فردی را نیز به خوبی یاد بگیرید و از آن ها استفاده کنید. مهارت های مانند: 

  • برنامه ریزی و مدیریت زمان
  • شبکه سازی
  • هدف گذاری
  • تفکر استراتژیک
  • خودشناسی
  • فن بیان و سخنوری
  • جمع آوری اطلاعات از گوگل
  • سرچ و تحقیق
  • متقاعد سازی
  • و…

با مهارت هایی که گفته شد به راحتی می توانید تبدیل به یک فرد حرفه ای در مد و فشن شوید. بهتان اطمینان می دهیم که افراد خیلی خیلی کمی هستند در این رشته و رشته های دیگر که وقت بگذارند و چنین مهارت هایی را یاد بگیرند و از ان استفاده کنند. پس مسیر برای شما که درحال مطالعه این مقاله هستی بسیار باز هست و می توانید خودتان را متمایز و حرفه ای پرزنت کنید.

چگونه مهارت های فردی را یاد بگیریم؟

برای یادگیری مهارت های فردی راهکار های متفاوتی وجود دارد. می توانید با مطالعه کردن کتاب شروع کنید. کتاب های بسیار زیادی وجود دارند که مهارت های فردی را آموزش می دهند. یک نکته که در مطالعه چنین کتاب هایی نیاز است آن را رعایت کنید این است که: چنین کتاب هایی آموزشی هستند و تفاوت بزرگی با رمان دارند. شما رمان می خوانید و می روید به صفحات بعد. اما کتاب های آموزشی را باید نکته برداری کنی، نقشه کشی ذهنی کنید و بعد بنویسید که چگونه آن ها را در زندگی خود پیاده کنید. اگر کتاب آموزشی مطالعه کنید اما نتوانید نکات آن را اجرا کنید اصلا سود نخواهید کرد. 

پس کتاب ها را حداقل دو بار مطالعه کنید. بار اول مطالعه و نکته برداری کنید. بار دوم نکات را یادداشت کنید که در آینده آن ها را مرور کنید و تمرکز کنید بر روی نکات که چگونه می توانید آن ها را در زندگی خود پیاده سازی کنید. اگر یک دفتر جداگانه قرار دهید برای تمرین های کتاب کارتان اصولی تر پیش می رود. به عنوان مثال یک کتاب به شما توصیه می کند آخر هفته ها جلسات بارش فکری داشته باشید. شما در آن دفتر می نویسید که هر هفته جلسات بارش فکری انجام دهید. با چنین متدی بهتان قول می دهیم اگر درست اجرا کنید بعد از چند ماه متوجه تغییرات بزرگی در خود خواهید شد.

معرفی دانشگاه مد ایران

دانشگاه های مختلفی برای رشته های طراحی لباس و پارچه در ایران وجود دارند که در مقاطع کارشناسی و ارشد دانشجو می‌پذیرند. اگر در دبیرستان هنر خوانده باشید و آشنایی با کلیات هنر داشته باشید قطعاً هنگام ورود به دانشگاه و مطالعه مطالب، درک بهتر و بالاتری خواهید داشت. اما اگر خیلی به رشته طراحی لباس علاقمند هستید اما پایه هنری ندارید. فقط نیاز است در دانشگاه تلاش خود را بیشتر کنید و کتاب های عمومی مانند رنگ شناسی، پارچه شناسی و … را مطالعه نمائید تا مطالب دانشگاهی را روان تر یاد بگیرید.

دانشگاه های دولتی طراحی لباس

  • دانشگاه الزهرا تهران مخصوص خانم‌ها
  • دانشگاه فنی و حرفه ای دختران (دانشگاه شریعتی)

دانشگاه الزهرا یکی از معروف ترین دانشگاه های طراحی لباس و هنر می باشد. قطعاً شما تا به الان تعریف این دانشگاه را زیاد شنیده اید. برای قبولی در این دانشگاه نیاز دارید رتبه کنکورتان بین 1 تا 300 باشد. و برای دانشگاه شریعتی بین 400 تا 500. البته لازم به ذکر است دانشگاه های فنی و حرفه ای هم در رشته طراحی لباس دانشجو می‌پذیرند. اما اگر می خواهید در بهترین دانشگاه تحصیل کنید. توصیه ما این است که یک برنامه ریزی اصولی داشته باشید و برای کنکور روزانه حداقل 5 ساعت مطالعه و مرور کنید.

این مقاله ادامه دارد…

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *