فیلم های با موضوع طراحی لباس صنعت سینما یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین صنایع در فرهنگسازی، معرفی و بررسی موضوعات مختلف است. از زمان ظهور سینما، موضوعات متنوعی در فیلمها و سریالها مورد بررسی قرار گرفتهاند. از جمله مد و فشن که این روزها تبدیل به یکی از محبوبترین موضوعات شده است. اگرچه فیلمها و سریالهایی که به مد و فشن میپردازند، در تاریخ سینما کمتر جایگاه دارند. اما جذابیت آنها همچنان حفظ شده است. فیلمها و سریالها به دلیل تأثیرگذاری بر احساسات مخاطبان، نقش مهمی در هدایت و تغییر مسیر زندگی شخصی و حرفهای آنها ایفا میکنند. گاهی افرادی را میتوان پیدا کرد که توسط یک فیلم، سریال یا مستند، به تغییر مسیر زندگی خود و یا تثبیت در مسیری که قبلاً انتخاب کردهاند، ترغیب شدهاند. در این مقاله قصد داریم فیلم و سریال های مرتبط با مد و فشن را معرفی کنیم.
معرفی فیلم و سریال درباره دنیای مد و فشن
درک جذابیت صنعت مد و فشن از اهمیت ویژهای برخوردار است که بسیاری از افراد این را بهدرستی درک نمیکنند. این صنعت پویا، تأثیرگذار بر سبک زندگی میلیونها نفر در سراسر جهان دارد، باعث ایجاد احساس رضایت بیشتر در افراد میشود، همیشه به دنبال تغییر و پیشرفت است و به عنوان یک زبان و ابزار برای ابراز تفکر و ایدههای مختلف شناخته میشود.
این تنگاتنگی میان صنعت سینما و مد، این دو را بهطور ناگزیر به هم وابسته کرده است. طراحی لباس بهعنوان یکی از جنبههای مهم فیلمسازی شناخته میشود و برای تولید برخی فیلمها، میلیونها دلار برای طراحی مد و لباس هزینه میشود. بهویژه، فیلمهایی با مضمون و موضوع مد و فشن نیز ساخته شدهاند که باعث ایجاد تعامل بیشتر میان این دو صنعت شده است.
معرفی سریال ظاهر جدید (The New Look)
سریال “ظاهر جدید” (The New Look)، یک مجموعه تاریخی جدید از اپل تی وی پلاس است. که تقابل بین دو طراح مشهور، کوکو شنل و کریستین دیور، در دوران جنگ جهانی دوم را به تصویر میکشد. این سریال با ژانرهای تاریخی، بیوگرافی و درام، ایدهی اصلی خود را به مخاطبان نشان میدهد. داستان این سریال را میتوان به این شکل خلاصه کرد: در پاریس پس از جنگ جهانی دوم، کریستین دیور خط تولید مد و لباس خود را به نام “New Look” خلق میکند. او با کوکو شنل، یک طراح لباس بسیار معروف، روبرو میشود و تناقضات حرفهای و ایدئولوژیکی بین آنها روایت میشود.
بازیگران اصلی این سریال شامل بن مندلسون در نقش کریستین دیور، ژولیت بینوش در نقش کوکو شنل، میسی ویلیامز در نقش کاترین دیور، و جان مالکوویچ در نقش لوسین للونگ هستند. سریال با دو عبارت شروع میشود که عبارت اول، شرایط پاریس در زمان اشغال آلمانیها در دوران جنگ جهانی دوم را توضیح میدهد. و عبارت دوم، نقش خلاقیت و خلقکردن در زندگی و روحیه جامعه را بررسی میکند. در ادامه مقاله فیلم های با موضوع طراحی لباس، به نقد سریال ظاهر جدید می پردازیم.
نقد و بررسی سریال ظاهر جدید؛ فیلم های با موضوع طراحی لباس
سریال “تاد ای. کسلر” به سختی به چنین چیزی پایدار میماند. “ظاهر جدید” تا حد زیادی منزویگرا عمل میکند. با وجود اینکه داستان آن در دورانی از تاریخ پرتلاطم قرار دارد و اتفاقات آن میلیونها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار میدهد، به جای تمرکز بر این اتفاقات، بیشتر بر شخصیتهایی تمرکز میکند که بر فرهنگ و تاریخ اثرگذار بودهاند. با اینکه سریال ایدهی جالب و پتانسیل بالایی دارد، اما نتوانسته است به نحو مناسبی با آن برخورد کند.
این سریال از سرویس استریم اپل تی وی پلاس، خود را بهعنوان یک نقطه عطف در تاریخ مد و لباس فرانسه معرفی میکند. داستان آن حول محور دو طراح بزرگ مد، کریستین دیور و کوکو شنل، در پاریس میچرخد و تأثیر این درگیری بر رونق صنعت مد را نشان میدهد. کریستین دیور، با رویاپردازی حساس، بنیانگذار یک خانه مد افسانهای است، درحالی که خواهر کوچکترش، کاترین، به مقاومت ضد آلمان میپیوندد و مدتی را در اردوگاه کار اجباری راونسبروک میگذراند. در مقابل، شنل که یک کارآفرین زیرک و خودساخته است، بهطور مخفیانه با نازیها همکاری میکند.
برند دیور در دوران جنگ جهانی دوم
در طول دوران جنگ، کریستین دیور تقریباً تمام وقت خود را در آتلیه مربیاش، لوسین للونگ، کار میکند. و با طراحی لباسهایی برای همسران افسران آلمانی، صنعت مد فرانسوی را حفظ میکند. در مقابل، شنل در ابتدا تصمیم میگیرد کسبوکار خود را در طی دوران جنگ تعطیل کند. اما بعدها با یک افسر نازی بلندپایه رابطه برقرار میکند و سعی میکند از قوانین آریایی برای کنترل شرکت خود و سلب کنترل از شرکای یهودیاش استفاده کند.
“ظاهر جدید”، داستان با تمرکز بر روی این دو طراح پیش میرود و از ساختار دوگانه با خط زمانی موازی استفاده میکند تا تروماها و بهبودی هر دو فرد را بهصورت همزمان نشان دهد. از طرفی، رابطه شنل با نیروهای نازی، قبلاً در کتاب بیوگرافی “خوابیدن با دشمن” که در سال ۲۰۱۱ منتشر شده بود. بررسی شده بود. اما در سریال، کمتر به جزئیات این مسائل پرداخته میشود و تمرکز بر روی اینکه چگونه دیور و شنل به عنوان دو نماد مد مورد توجه قرار گرفتهاند، است. این تضاد بین خشونت جنگ و شکنندگی هنر، موضوعی ایدهآل برای مطالعه و بررسی است که در سریال به خوبی به تصویر کشیده میشود.
کوکو شنل و برند دیور، فیلم های با موضوع طراحی لباس
این سریال با مدت زمان ۱۰ ساعتهای که دارد، فضای کافی برای بحث در مورد ارزش یک اغراق بهظاهر پیش پا افتاده دارد؛ اینکه چطور قشنگی و زیباییشناسی، زشتیهای اخلاقی را پنهان میکند. متاسفانه این سریال به هیچکدام از این موارد نمیپردازد و بهجای آن، به سراغ آشناترین جنبههای محیط و برهه زمانی خود تمرکز میکند. در عین حال هم مواردی را که میتواند این مجموعه را با نمونههای مشابه متمایز کند، نادیده میگیرد.
سریال “ظاهر جدید” نتوانست نظر مثبت منتقدان زیادی را به خود جلب کند. ۴۹ منتقد سایت راتن تومیتوز، بعد از تماشا این سریال، رضایت ۵۹ درصدی ثبت کردند. خبر خوب برای طرفداران این سریال بیوگرافی، این است که سرویس استریم اپل تی وی پلاس، این مجموعه را برای فصل دوم هم تمدید کرده است.
اکثر آنها معتقد بودند که سریال “ظاهر جدید” از ارزشهای تولید چشمگیر و بازیگران بااستعداد بهره میبرد. حتی اگر این بازیگران اغلب توسط یک داستان نسبتاً پراکنده، ناامید میشوند. با اینکه این مجموعه درام، اعلام میکند که قصد دارد روی عواقب و دورانِ بعد از جنگ جهانی تمرکز کند. اما مدت زیادی طول نمیکشد که سریع به دهه ۱۹۴۰ میرود. درست از همان نقطه، روند داستانی با سرعت بسیار کندی جلو میرود. دقیقاً ۳ قسمتِ کامل طول میکشد تا پاریس آزاد شود. هم باتوجهبه اهدافِ مشخص شده، مدت زمان زیادی به آن اختصاص داده میشود و زمان کافی هم برای اجرای عدالت در دورهی ویشی گذاشته نمیشود.
معرفی فیلم مد و فشن رشته خیال (Phantom Thread)
اگر به سینما علاقهمند هستید، حتماً فیلم مورد تحسین “خون به پا میشود” اثر پل توماس اندرسون را دیدهاید. اندرسون، در این فیلم به سوژهای منحصر به فرد روی آورده و با بازتاب پیچیدگیهای روابط انسانی، داستانی دربارهی عشقی را که توسط غرور و خودپسندی از مسیر خود منحرف میشود، روایت میکند.
مد و فشن نیز به عنوان یک بعد از داستانگویی در این فیلم سینمایی طراح لباس حضور دارد. داستان در دههی ۵۰ میلادی رخ میدهد و دنیل دِی لوئیس در نقش یک خیاط معروف و قدرتمند به نام “رشته خیال” بازی میکند که لباسهایی برای اشخاص مرفه و اعضای کاخ سلطنتی میدوزد.
همه چیز تحت کنترل اوست تا زندگیاش با ورود یک دختر جوان تغییر کند و با حضور او، طوفانی از تغییرات را تجربه کند. این باید ذکر شود که این فیلم آخرین نقشآفرینی دنیل دی لوئیس در دنیای سینماست. “رشته خیال” در سال ۲۰۱۷ بهتازگی عرضه شده و ویکی کریپس نیز در کنار دنیل دی لوئیس در آن نقش داشته است.
فیلم های عالی با موضوع مد و فشن؛ دستیار خرید شخصی (Personal Shopper)
در سالهای 2008، مجموعه فیلمهای “گرگ و میش” به شهرت و محبوبیت فوقالعادهای دست یافت. بازیگران اصلی این مجموعه، کریستین استوارت و رابرت پتینسون، با ایفای نقشهایشان به سرعت به شهرت جهانی دست یافتند. انتخابهای بعدی این دو بازیگر نشان داد که با نیروی تازه و ایدههای جدید در صنعت سینما روبهرو هستیم.
کریستین استوارت با بازی زیرپوستی و عمیق خود در “دستیار خرید شخصی”، به خوبی از پس یک داستان روانکاوانه برآمده است. او نقش دستیار شخصی خریداری را بازی میکند که در فرانسه برای برندهای معروف مد و فشن خرید میکند، در حالی که به دنبال نشانهای از جهان دیگر از سوی برادرش است.
تلفیق تنهایی، ماورالطبیعه و مُد به نتیجهای جذاب بدل شده که داوران جشنواره کن را در سال 2016، متقاعد به اهدای بهترین کارگردانی به این فیلم کرده است. استوارت روزهای خود را در میان جواهرات و لباسهای برندهای رنگارنگ پاریسی میگذراند و برای یک مدل معروف خرید میکند و شبها در جستجوی نشانههایی از مرگ و دنیای دیگر دست و پا میزند. در این فیلم هم مد و فشن بستری است برای روایت داستانی پرکشش و جذاب.
فیلم با موضوع خیاطی، خیاط (The Dressmaker)
فیلم “خیاط”، که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، اقتباسی موفق از کتابی با همین نام است. در این فیلم، کیت وینسلت، بازیگری که به خاطر حضورش در فیلم “تایتانیک” به یاد ماندنی شده است، نقش یک خیاط را بازی میکند که پس از مدتها به شهر زادگاهش بازمیگردد.
خیاط داستان، که تجربیات تلخی را در شهر کوچک زادگاهش تجربه کرده و به دلیل اتهامی بیمورد و بیاساس از شهر تبعید شده بود، بازمیگردد تا از مادر بیمارش مراقبت کند. اما داستان در اینجا ختم نمیشود و به نظر میرسد که او به دنبال چیزی بیش از مراقبت از مادرش است: انتقام. در این فیلم، ردپای مد و فشن نیز برای طراحی یک داستان جذاب و پرکشش دیده میشود.
دیور و من (Dior and I)
در فیلم مستند “دیور و من”، شما با یک نگاه نزدیکتر به آنچه در داخل یک خانه مد مانند دیور رخ میدهد، آشنا میشوید. این فیلم به دوران مدیریت راف سیمونز در خانه مد دیور میپردازد و از پشت صحنه فرآیند خلق اثرهای این برند معروف را برای مخاطبان خود نمایان میکند. در این مستند، ستارگان معروفی مانند ماریون کوتیار و جنیفر لارنس نقشهای مهمی ایفا کردهاند.
فیلم مستند “دیور و من” یک مستند جذاب و الهامبخش است که به دوران مدیریت راف سیمونز در خانه مد دیور میپردازد. راف سیمونز، طراح مد معروف، از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به عنوان مدیر هنری دیور فعالیت میکرد. این فیلم به طور خاص به زمانی متمرکز است که او به عنوان مدیر هنری در این خانه مد فعالیت میکرد.
فیلم به طور جامع از پشت صحنه فرآیند خلق اثرهای مد دیور را به تصویر میکشد. نشان میدهد که چگونه راف سیمونز با استفاده از استعداد خلاقیت و دیدگاههای نوآورانهاش، به تحولات و تغییراتی که در خانه مد دیور ایجاد کرده است، رهبری میکند. این فیلم همچنین به تأکید بر ارتباطات شخصی و فرهنگ سازمانی در داخل یک برند معتبر مد پرداخته و به تأکید بر اهمیت هماهنگی و همکاری در فرآیند خلق اثرهای هنری و مد پرداخته است.
استفاده از مصاحبهها با کارکنان و هنرمندان مختلف دیور، همچنین نمایش فرآیند طراحی و تولید از زمینههای دیگری از عملکرد خانه مد، این فیلم را به یک منبع جذاب و آموزنده برای علاقمندان به دنیای مد و همچنین هنر و خلاقیت تبدیل میکند.
فیلم های با موضوع طراحی لباس؛ کوکو قبل از شنل
از زمان ظهور برند شنل، نام “کوکو شنل” به یکی از برجستهترین نمادهای جهان مد و فشن تبدیل شده است. اما چه میدانیم از زندگی کوکو قبل از آن زمانی که به شهرت و جاودانگی رسید؟ فیلم “کوکو قبل از شنل”، به کارگردانی Anne Fontaine، این سوال را مطرح میکند و بازی هنرمندانه آدری توتو به تصویر میکشد.
این فیلم، به بررسی دوران پیش از معروفیت کوکو شنل میپردازد. زمانی که هنوز به عنوان یکی از مهمترین نخبگان دنیای مد شناخته نشده بود. آدری توتو با بازی شگفتانگیز خود، عمق و پیچیدگیهای شخصیت “کوکو” را به تصویر میکشد. از تنشهای داخلی تا خلاقیت بیپایانش، این فیلم با شگفتیهای زندگی یک زن استثنایی را بازگو میکند.
یکی از نقاط قوت این فیلم، بازسازی دقیق دوران و محیط زندگی کوکو است. از جزئیات لباسها تا دکوراسیون محیط، همه چیز به دقت بسیار بالایی بازسازی شده است تا تماشاگران را به زمان و مکان داستان کشانده و آن را به درستی تجربه کنند.
فیلم “کوکو قبل از شنل” نه تنها به شناخت بهتر از زندگی این افسانه مد کمک میکند. بلکه پیامهایی از پشت پرده دنیای مد را نیز منتقل میکند. از جمله پیامهایی که این فیلم الهامبخش آنهاست، پشتکار، خلاقیت، و شجاعت در پیش بردن رویاهاست.
اعترافات یک معتاد به خرید (Confessions of a Shopaholic)
یکی از جنبههای مهم مد و فشن در این فیلم، تأثیر آن بر شخصیت اصلی، ربکا بلوموود (با بازی ایزلا فیشر) است. ربکا یک علاقهمند به مد است و به دنبال داشتن لباسهای برتر و زیبا میگردد. این اعتیاد به خرید و لباسهای مدرن به او کمک میکند تا فراموش کند که واقعیت مالی خود را مدیریت کند. اما این عادت او را به مشکلات مالی عمیقتری کشانده و او را در دام بدهکاری میاندازد.
در فیلم های با موضوع طراحی لباس، مد و فشن نه تنها به عنوان یک شغل یا علایق شخصی بلکه به عنوان یک وسیله برای ارتباط با دیگران نیز مطرح میشود. بهطور مثال، رابطهی ربکا با لوک برنتون (با بازی هیو دنسی)، که یک ارائهدهنده برندهای معروف مد است، از این موضوع متأثر است. ربکا برای جلب توجه و علاقه لوک، سعی میکند با لباسها و لوازم جذابیت بیشتری داشته باشد.
علاوه بر این، فیلم “Confessions of a Shopaholic” به طرزی سرگرمکننده تصویری از جهان مد و فشن ارائه میدهد. از پرسشهای مهمی مانند انتخاب لباسها و تأثیر آن بر اعتماد به نفس گرفته تا چگونگی استفاده از مد برای بیان شخصیت، تمام این جنبهها در فیلم حاضر هستند.
معرفی فیلم طراحی لباس (The Devil Wears Prada)
صنعت مد و فشن، همچون هر صنعت و پدیدهای دیگر، دارای روایتها و نقاط ضعف خود است. در فیلم های با موضوع طراحی لباس، فیلم”شیطان پرادا”، تماشاگران با چهرهی بیرحم دنیای مد مواجه میشوند. مریل استریپ، با بازی هوشمندانه و هنرمندانهاش، نقش یک سردبیر خودخواه و بیرحم یک مجله معروف مد را به تصویر میکشد.
استبداد و تحقیر کارکنان توسط استریپ، همراه با رفتارهای تحقیرآمیزش، باعث میشود تا آندرئا، یک دختر جوان عاشق نویسندگی، پس از تجربههای مختلف در دفتر مجله، امیدواری به دنیای مد و نویسندگی در این حوزه را از دست بدهد. ان هاتاوی با بازی در نقش آندرئا، به همراه بازیگرانی همچون مریل استریپ و امیلی بلانت، باعث میشود تا فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام و محصول سال ۲۰۰۶، با موفقیتی بزرگ به اکران برسد. شخصیت مریل استریپ، به عنوان سردبیر معروف مجله “وُگ”، از واقعیتهای این صنعت الهام گرفته شده است.
فیلم های طراحی لباس
وقتی صحبت از به تصویر کشیدن و برجسته کردن دنیای منحصر به فرد و محرمانه رسانههای مد به میان میآید، تنها چند فیلم به اندازه «شیطان پرادا میپوشد» موفق بودهاند. این فیلم که بر اساس رمانی به همین نام نوشته لورن ویزبرگر ساخته شده. به لحاظ تجاری بسیار موفق بوده و مریل استریپ در یکی از متفاوتترین نقشهایش، به عنوان سردبیر سختگیر و بدجنس مجله رانوی (Runway)، یکی از دلایل جذابیت و موفقیت آن است. این نقش برای او یکی از چندین نامزدیهای اسکار را نیز به همراه داشته است. فیلم داستان اندی ساکس (با بازی آن هاتاوی) را روایت میکند. که به دنبال تبدیل شدن به یک روزنامهنگار مهم است و در این مسیر به مجله مد و پوشاک رانوی راه پیدا میکند. او که به روزنامهنگاری جدی علاقهمند است، با دنیای مد بیگانه است و در این حوزه تازهکار محسوب میشود.
با این حال، به عنوان دستیار میراندا وارد این دنیای بیرحم میشود. فیلم نگاهی طنزآمیز به ماهیت وسواسگونه افرادی که در صنعت مد کار میکنند دارد و دیالوگهایش به دلیل طنز و نکتهسنجیهایش قابلیت زیادی برای تبدیل شدن به نقلقول دارند. با حضور چند بازیگر مکمل درخشان مانند امیلی بلانت و استنلی توچی. این فیلم نمایشی مفرح و استثنایی از لباسها و طراحیهای زیبا از برندهای معروف و محبوب جهانی است. تحول شخصیت آن هاتاوی، از دختری ساده که به مد و فشن میخندد و به قول میراندا از گنجه مادربزرگش لباسی انتخاب کرده. به خانمی شیکپوش و آگاه به مد روز، برخی از زیباترین و دیدنیترین صحنههای فشنمحور را در تاریخ سینما خلق کرده است. استایل و لباسهای مریل استریپ نیز در این فیلم جایگاه ویژهای دارند.
فیلم طراحی لباس زولندر (Zoolander)
“زولندر” یک فیلم کمدی درام (فیلم های با موضوع طراحی لباس) است که در سال ۲۰۰۱ به کارگردانی و بازیگری بن استیلر منتشر شد. داستان فیلم در مورد مدل مشهور دیرینهای به نام دریک زولندر است که بعد از سالها غیبت، به صنعت مد بازمیگردد. زندگیاش برای او هنوز هم یک رویای اشتهاآور است، اما متوجه میشود که دنیای مد همچنان او را به چالش کشیده است.
این فیلم با تلفیقی از کمدی، درام و انتقاد اجتماعی، به بررسی مسائلی همچون تصاویر بدنی، رقابت در صنعت مد، و از دست رفتن ارتباطات در زمینههای خانوادگی و شغلی میپردازد. بن استیلر در نقش اصلی این فیلم بازی میکند و همچنین جوینالن، ویل فرل، و کریستین ویگ نیز از بازیگران معروفی هستند که در این فیلم حضور دارند.
از نظر کارگردانی، بن استیلر با استفاده از طنز و شیطنت در فیلم، توانسته است یک ماجرای جذاب و سرگرمکننده را به تصویر بکشد که همزمان با انتقاد از جوانبی از صنعت مد، نشان دهنده روایت قدرتمندی از مسائل اجتماعی است.
جیا (Gia)
در جهان درخشان و پرکننده از رونق مد و فشن، پشت صحنههای زیبایی که بر روی رختآویزان میبینیم، گاهی نقاط تاریک و غمانگیزی نیز پنهان است. “جیا” داستانی است از یک دختر جوان و جذاب که وارد دنیای پریشان مد میشود و با مواجهه پشت پرده با موانع و سختیها، به تدریج از سرنوشتش پیروز میشود. “آنجلینا جولی” نقش این مدل زیبا را بازی میکند و این داستان تلخ از سقوط را با زیبایی و تأثیرگذاری به تصویر میکشد. “جیا” یک فیلم سال ۱۹۹۸ میباشد.
“جیا” یک فیلم زندگینامهای درام به کارگردانی مایکل کریستوفر، به تولید سال ۱۹۹۸ است. این فیلم بر اساس داستان واقعی زندگی مدل هندی-آمریکایی “جیا کریشنان” ساخته شده است و به زندگی او در دهه ۱۹۸۰ میپردازد.
“جیا” به تصویر میکشد که چگونه یک دختر جوان و خوشتیپ به نام “جیا کریشنان”، از محیط فقیری در هند به دنیای مدلینگ نیویورک میرود و با تواناییهایش به سرعت به یکی از مدلهای پرطرفدار دهه ۱۹۸۰ تبدیل میشود. او با شهرت و ثروت همراه میشود، اما در کنار آن، با مشکلاتی مانند اعتیاد و مشکلات روانی مواجه میشود که به تدریج زندگیاش را تحت تأثیر قرار میدهد.
آنجلینا جولی در نقش اصلی “جیا کریشنان” بازی میکند و عملکرد شگفتانگیزی ارائه میدهد که باعث شناخته شدن وی به عنوان یکی از بازیگران برجسته هالیوود شد. فیلم “جیا” نه تنها به مسائلی همچون شهرت، زیبایی و اعتیاد میپردازد، بلکه نگاهی عمیق به زندگی و مرگ “جیا” و تأثیر آن بر جامعه و صنعت مد دهه ۱۹۸۰ دارد.
فیلم طراحی لباس Funny Face
آدری هِپبورن، با مدل موی چتری معروف و شیطنت جذاب، نقشهای بسیاری را در ذهن و خاطرهٔ علاقمندان به سینما ثبت کرده است. او بازیهایی کرده که همیشه به یاد میمانند. یکی از جذابترین نقشآفرینیهایش در فیلمی به نام “مضحکروی هم” است.
این فیلم، ساختهٔ سال ۱۹۵۷، داستان دختری جوان و فعال را روایت میکند که در ابتدا به مد و فشن علاقهای ندارد. اما پس از آشنایی با یک فیلسوف، دیدگاهش به زندگی تغییر میکند و به سمت دنیای مُد جذاب میرود. او از کار در یک کتابفروشی شروع کرده و از مُد رنج میبرد، اما به مدلی مشهور در یک مجله تبدیل میشود.
این فیلم برای دوستداران مد و البته طرفداران آدری هِپبورن، لذت بخش خواهد بود و به یادماندنی.
فشن در «آمادهی پوشیدن» (Prêt-à-Porter)
در قصیدهای بیدر و پیکر، پرستاره و پر از کنایهی رابرت آلتمن در وصف صنعت مد، هیچچیز آنطور که به نظر میرسد نیست. این فیلم که به سبک مستندنما یا Mockumentary ساخته شده، چهرههای مشهوری همچون جولیا رابرتز، سوفیا لورن و لورن باکال را به نمایش میگذارد. این بازیگران در نقش مدگرایانی در هفتهی مد پاریس پس از مرگ اولیویه دو لا فونتن، رئیس هیئت مدیرهی شورای مد شهر، ظاهر میشوند. «آمادهی پوشیدن» در زمان اکران با انتقادات فراوانی روبهرو شد و به لحاظ تجاری نیز شکست خورد. اما واکنش صنعت مد نسبت به آن در طول سالها مهربانانهتر شده است. این فیلم، که داستان حل معمای یک قتل را در خلال هفتهی مد پاریس و پشتپردههای آن روایت میکند. سندی از روزهای اوج و هیجانانگیز دنیای مد در دههی ۱۹۹۰ است. اگر میخواهید با دنیای مد در این دهه آشنا شوید، «آمادهی پوشیدن» بهترین گزینه است.
معرفی فیلم Poor Things
هالی وادینگتون با دقت تمام از رنگها، بافتها و الگوهای مختلف استفاده کرده است تا نه تنها دوره و زمانه داستان را به تصویر بکشد، بلکه تحول شخصیتی کاراکترها را نیز به خوبی نمایان کند. لباسهای بلا باکستر در طول فیلم، یک نوع سیر تکاملی را طی میکند که بهنوعی بیانگر سفر درونی و رشد شخصیتی اوست.
در ابتدای فیلم، بلا با لباسهایی با رنگهای روشن و پرجنبوجوش به تصویر کشیده میشود که نشاندهندهی بیتجربگی و ناپختگی اوست. این لباسها با الگوهای عجیب و طراحیهای نوآورانه، حس ماجراجویی و بازیگوشی او را تقویت میکنند. این انتخابهای خلاقانه به تماشاگران کمک میکند تا به سرعت با حالت روحی و ویژگیهای اولیه شخصیت بلا آشنا شوند.
با پیشرفت داستان، لباسهای بلا نیز تغییر میکنند. رنگها به تدریج تیرهتر و طراحیها پیچیدهتر میشوند، که این تغییرات نشاندهندهی افزایش درک و آگاهی بلا از دنیای اطرافش و همچنین رشد او به عنوان یک شخصیت مستقل و قوی است. در این مرحله از فیلم، لباسهای او بیشتر منعکسکنندهی قدرت و استقلال درونی او هستند، بهگونهای که تماشاگران میتوانند تحول و رشد او را حتی بدون نیاز به دیالوگهای اضافه درک کنند.
طراحی لباسهای فیلم “بیچارگان” نه تنها به زیبایی بصری فیلم افزوده، بلکه بهعنوان یک ابزار روایتگر قوی عمل کرده است. انتخابهای دقیق هالی وادینگتون به طور مستقیم بر تجربه تماشاگران تأثیر گذاشته و به فهم بهتر داستان و شخصیتها کمک میکند. این نوع طراحی لباس، که هم به جزئیات تاریخی وفادار است و هم نوآوریهای مدرن را در بر میگیرد، به خلق دنیای فیلم و انتقال پیامهای آن کمک شایانی کرده است.
کروئلا (Cruella)
برداشت دیزنی از دنیای مد ممکن است غیرمنتظره به نظر برسد، اما این برداشت بیشتر درست است تا غلط. این فیلم به داستان شکلگیری کروئلا دی ویل، شخصیت شرور و مشهور رمان «۱۰۱ سگ خالدار» نوشته دودی اسمیت، میپردازد که در اینجا نقش جوانی او را اما استون بازی میکند. داستان در جریان جنبش پانک راک دهه ۱۹۷۰ روایت میشود. جایی که استلا میلر امروز و کروئلا دی ویل آینده به عنوان یک طراح مد غیرمعمول که علیه طرحهای گلگلی و استایلهای دهه ۱۹۶۰ لندن قیام میکند و چیزی تاریکتر و خطرناکتر را معرفی میکند، فعالیت میکنند.
کروئلا دی ویل شباهتهای زیادی با چهرههای واقعی دنیای مد مانند ویوین وستوود و جان گالیانو دارد. لباسهای فیلم ممکن است مستند نباشند (البته عمدی)، اما داستان درباره خودبینیها و افراط در مد بدون شک بیزمان است. این فیلم به وضوح به موضوع فست فشن و تولید انبوه لباسهای مد روز با قیمت مناسب اشاره دارد.
فیلم با موضوع طراحی لباس؛ House of gucci
فیلم “خاندان گوچی”، محصول سال 2021، یکی از جدیدترین آثار در زمینه مد و فشن است. این فیلم، همانطور که از نامش پیداست، درباره فراز و نشیبها و کشمکشهای وارثان برند گوچی برای تسلط بر این امپراتوری مد میباشد. از جمله بازیگران مطرح این فیلم میتوان به لیدی گاگا، آدام درایور، جرد لتو و آل پاچینو اشاره کرد. لازم به ذکر است که این فیلم واکنشهای متنوعی از سوی مخاطبان و منتقدان دریافت کرده است. برخی آن را اثری بسیار خوشساخت میدانند، در حالی که برخی دیگر تنها بازی درخشان بازیگران را نقطه قوت فیلم میدانند.
فیلم خیاط The dressmaker
فیلم “خیاط” (The Dressmaker)، محصول سال 2015 از استرالیا است. این فیلم با بازی کیت وینسلت، داستان زندگی خیاطی را روایت میکند که برای مراقبت از مادر بیمار خود از فرانسه به استرالیا بازمیگردد.
این فیلم به کارگردانی جوسلین مورهاوس، تلفیقی از درام و کمدی است و در فضای دهه 1950 میلادی در یک شهر کوچک روستایی در استرالیا میگذرد. شخصیت اصلی، تیلی دوناج (با بازی کیت وینسلت)، با بازگشت به زادگاهش و با استفاده از مهارتهای خیاطی و طراحی مد، تحولاتی اساسی در زندگی اهالی این شهر کوچک ایجاد میکند. او نه تنها به دنبال انتقام از کسانی است که در کودکی او را آزار دادهاند، بلکه با لباسهای شیک و مدرنش زندگی مردم شهر را نیز دگرگون میکند.
فیلم “خیاط” با ترکیبی از طنز، درام و رازآلودی توانست توجه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند. کیت وینسلت برای بازی درخشان خود در این فیلم تحسینهای زیادی دریافت کرد. علاوه بر این، طراحی لباسهای بینظیر فیلم، یکی از نقاط قوت برجسته آن است که توانست به خوبی فضای دهه 1950 را به تصویر بکشد.
فیلم همچنین به بررسی موضوعاتی چون انتقام، بخشش، عشق و قدرت تغییر انسانها از طریق هنر و خلاقیت میپردازد. تیلی با بازگشت خود به شهر، نه تنها گذشتهاش را به چالش میکشد بلکه آیندهای جدید برای خودش و دیگران رقم میزند. این فیلم نمایانگر قدرت هنر در تغییر و بهبود زندگی افراد و جامعه است.
فیلم مد و فشن سن لوران (Saint Laurent) 2014
یکی دیگر از فیلمهای مد و فشن، فیلمی درباره زندگی ایو سن لوران است که این بار به کارگردانی برتان بونلو ساخته شده است. این فیلم به بررسی ابعاد مختلف زندگی این طراح مد مشهور فرانسوی میپردازد. داستان فیلم بیشتر حول محور زندگی شخصی لوران میچرخد و بونلو در بازسازی فضای دهه ۷۰ میلادی بسیار موفق بوده است. این فیلم یکی از بهترین طراحیهای صحنه را در میان فیلمهای آن سالها دارد.
فیلم طراحی لباس Coco Chanel & Igor Stravinsky
در سال ۲۰۰۹، فیلم دیگری درباره زندگی خصوصی کوکو شانل ساخته شد. این فیلم که در اختتامیه جشنواره جهانی فیلم کن به نمایش درآمد، به روایت رابطه عاشقانه کوکو شانل و ایگور استراوینسکی، آهنگساز مشهور روس، میپردازد. داستان عشق این دو و فراز و نشیبهای زندگی آنها یکی از داستانهای جذاب دنیای سلبریتیها بوده و همین جذابیت باعث شد تا یان کونن، کارگردان هلندی، به سراغ این داستان برود و آن را روایت کند. مدس میکلسن و آنا موگلالیس بازیگران اصلی این فیلم هستند و بازی آنها مورد توجه و تحسین منتقدان قرار گرفته است.
این مقاله ادامه دارد…
دیدگاه خود را در میان بگذارید