طراحی ماتریس برای افزایش فروش که کمک می کند مشتریان جدیدی را پیدا کنید و فروشتان افزایش پیدا کند. اگر شما حداقل چند مشتری وفادار دارید که جزء مشتریان خوب شما هستند و مدام از شما خرید می کنند. یا اگر محصولاتتان تعدادشان بیشتر از یک عدد است می توانید از این ماتریس استفاده کنید تا یک فروش خوب را تجربه کنید.
روش کار ماتریس برای افزایش فروش
ابتدا یک جدول رسم کنید که تعداد سطرهای جدول مساوی تعداد بهترین مشتریان شما باشد. فرض کنید که شما در کسب و کار خود 100 مشتری دارید اما 10 نفر از مشتریانتان مشتریهای وفاداری هستند. بنابراین تعداد سطرهای جدول را برای 10 عدد در نظر بگیرید. و در قدم بعد روبروی هر یک از سطرها نام یکی از مشتریان خودتان را بنویسید. به طور کلی نام 10 مشتری برتر خودتان را جلوی این 10 سطر می نویسید.روبروی هر ستون نام یکی از محصولاتی که دارید را بنویسید. به عنوان مثال اگر فروشنده لباس هستید به طور کلی 5 نوع محصول دارید. ستونهای این جدول برای شما 5 سطون و سطرهای جدول 10 سطح می باشد. بدین صورت شما یک جدول به دست می آورید که مشتریان خوبتان و محصولاتتان در آن نوشته شده است. حال میبایست بررسی کنید که هر کدام از این مشتریان خوب شما، کدام یک از محصولات را تا به الان از شما خریداری کرده اند و کدامها را خریداری نکرده اند.
پیگیری مشتریان ماتریس فروش
در قدم بعدی طراحی ماتریس برای افزایش فروش پیگیری مشتریان است. ممکن است شما سیستم CRM یا سیستم حسابداری دقیقی نداشته باشید و نتوانید بفهمید که کدام یکی از مشتریان چه محصولی از شما خرید کرده است؟ اما چون تعداد مشتریان پایینی دارید می توانید با هر یک از آنها تماس بگیرید و صحبت نید که کدام یک از محصولات شما را خرید کرده اند و روبری اسم آنها یک تیک بزنید. با انجام دادن این کار و تیک زدن محل نام مشتریان و نام محصول، بخشی از خانه های این جدول خالی و بخشی از آنها پر می شود. ساده ترین راه برای افزایش فروش این است که شما بعد از پر کردن این جدول بررسی کنید کدام یک از خانهها خالی است. حتی می توانید برای هر مشتری خاص یک ویژه پیدا کنید که این پیشنهادات را می توانید از طریق اس ام اس، ایمیل یا تماس به مشتریان اطلاع رسانی کنید. با این روش قادر خواهید بود که در کوتاه ترین زمان، یک فروش خیلی خوب داشته باشید. در ذهن خودتان این نکته را به خاطر بسپارید: در بازاریابی معمولاً بهترین مشتریان ما راحت ترین و آسان ترین بازار هدف برای فروش های مجدد هستند. اگر که آنها تا به الان چندبار از شما خرید کردهاند، راحت ترین افرادی هستند که خرید بعدی خودشان را هم انجام دهند.خلاصه طراحی ماتریس برای افزایش فروش
درنهایت با طراحی این ماتریس یک جدولی رسم می کنید و روبه روی هر سطر نام یکی از بهترین مشتریانتان را مینویسید و روبروی هر ستون نام یکی از محصولاتتان را بنویسید. سپس بررسی کنید که کدام یک از مشتریان کدام محصولات را تهیه کرده اند. و در آخر سعی کنید با فروش ویژه خانه های طراحی ماتریس برای افزایش فروش را پر کنید. همچنین بهتر است که صرفاً تماس نگیرید و بگویید شما محصولات دیگر ما را خریداری نکردید. بهتر است که این محصول را در قالب یک فروش ویژه به آنها معرفی کنید. به عنوان مثال یک پیامک بفرستید و بگویید به دلیل اینکه شما 4 محصول از 5 محصول مجموعهی ما را خریداری کرده اید، به عنوان یک پیشنهاد ویژه محصول پنجم را با درصدی تخفیف یا ارسال رایگان به شما عرضه خواهیم کرد.سوالات مهم و کاربردی برای افزایش فروش
دو سوال وجود دارد که نیاز است از خودتان بپرسید تا معمای اینکه چرا فروش محصولاتتان کم است را پیدا کنید. این دو سوال را اگر به خوبی پاسخ دهید با افزایش فروش فوق العادهای رو به رو خواهید شد.- چرا مشتریان ما تا به حال محصولی از ما خریداری نکردهاند؟
- تا به حال چند مشتری همهی محصولات ما را خریداری کردهاند؟
دیدگاه خود را در میان بگذارید